Kontrolka ABS w samochodzie - Co oznacza?

Kontrolka ABS, która zaświeca się na zestawie wskaźników oznacza awarię układu hamulcowego. Ma kolor żółty, co oznacza, że możemy kontynuować jazdę z zachowaniem szczególnej ostrożności, ale przy najbliższej okazji powinniśmy się pojawić w serwisie, by usunąć awarię.

System ABS Shutterstock
System ABS

Kolory kontrolek na zestawie wskaźników:

  • Czerwony - oznacza, że powinniśmy niezwłocznie przerwać jazdę, bo jest niebezpieczna lub grozi poważnym uszkodzeniem
  • Pomarańczowy – zezwala na kontynuowanie jazdy, ale przy najbliższej okazji powinniśmy odwiedzić mechanika i usunąć awarię.
  • Zielony i niebieski – oznacza, że .

Dlaczego zatem kontrolka ABS, czyli układu hamulcowego świeci się na pomarańczowo, skoro usterka w tym wypadku dotyczy jednego z najważniejszych układów w samochodzie?

Kontrolka ABS czy można jeździć?

Żółta kontrolka ABS oznacza, że awarii uległ układ ABS, ale układ hamulcowy wciąż działa. Co to oznacza dla użytkownika? Kierowca może kontynuować jazdę, ale zachowując szczególną ostrożność. W takiej sytuacji powinniśmy prowadzić samochód bardzo płynnie i strać się unikać sytuacji, które wymagają ostrego hamowania. Awaria układu ABS oznacza, że przy ostrym hamowaniu możemy zablokować koła i stracić panowanie nad samochodem.

Świeci się ABS i ESP

Jeśli nie działa system ABS, upośledzony lub dezaktywowany jest też układ ESP, który bazuje na czujnikach układu ABS. Im nawierzchnia jest bardziej śliska tym zagrożenie niebezpiecznym poślizgiem rośnie. Szczególnie kierowcy, którzy przyzwyczajeni są do jazdy samochodem z systemem ESP, a takich obecnie jest większość, powinni zachować szczególną ostrożność.

System ABS Shutterstock
System ABS

Kontrolka układu ABS zaświeca się w przypadku:

  1. uszkodzenia czujnika prędkości obrotowej kół
  2. awarii modułu ABS
  3. niesprawnej pompy ABS lub zaworu hydraulicznego
  4. za niskiego poziomu płynu hamulcowego

Kontrolka ABS – Które elementy odpowiadają za prawidłowe działanie systemu przeciwdziałającemu blokowaniu się kół?

  • Czujnik prędkości obrotowej
    Najczęstszą przyczyną awarii układu ABS pozostaje czujnik prędkości obrotowej kół w tym również jego okablowanie. Na bazie jego sygnałów system porównuje prędkości poszczególnych kół, co pozwala zachować pojazdowi stabilność podczas ostrego hamowania. Czujnik ABS znajduje się blisko tarcz hamulcowych więc narażony jest na działanie wysokich temperatur oraz zimową porą wilgoci i soli, co zwiększa ryzyko uszkodzenia.
    System ABS Shutterstock
    System ABS
  • Pompa ABS
    Pompa ABS utrzymuje wysokie ciśnienie w układzie, a odpowiedni zawór nim steruje, tak by uzyskać jak najlepszą skuteczność hamowania, a jednocześnie nie doprowadzać do poślizgu. Pompa może ulec naturalnemu zużyciu, a do jej szybszej degradacji doprowadza zanieczyszczony płyn hamulcowy, który powinno się wymieniać co dwa lata.
    System ABS Shutterstock
    System ABS

  • Elektroniczny moduł sterujący ABS
    Korozja elektronicznego układu doprowadza do zaburzeń w przesyłaniu informacji i awarii systemu ABS

  • Zbyt niski poziom płynu hamulcowego a kontrolka ABS
    Jeśli poziom płynu hamulcowego w zbiorniku wyrównawczym spada poniżej tzw. minimum grozi to zaburzeniami w działaniu układu ABS. Czujnik wysyła sygnał do układu i pojawia się w błąd w systemie, o którym informuje kontrolka ABS na desce rozdzielczej.
    System ABS Shutterstock
    System ABS

Kontrolka ABS zapala się i gaśnie

Zdarza się, że kontrolka ABS zapala się i potem gaśnie. Takie objawy może wywoływać każda z wyżej wymienionych awarii układu ABS. Równie dobrze może to być kabel czujnika ABS, który jest uszkodzony i zdarzają mu się przerwy do dostawie sygnału do modułu ABS, jak i nadwerężona pompa ABS, która przejawia pierwsze symptomy awarii. Pompę ABS można zregenerować w profesjonalnych serwisach, które powinny zabezpieczyć plombą naprawione urządzenie. Kontrolka ABS zapala się i gaśnie ponieważ system ma funkcję automatycznego diagnozowania.      

Świeci się kontrolka ABS i wykrzyknik

Zwykle te dwie kontrolki oznaczają inne awarie. Jeśli wykrzyknik świeci się na czerwono nie można bezpiecznie kontynuować jazdy. Kontrolka z wykrzyknikiem można oznaczać niski poziom płynu hamulcowego, awarię hydraulicznych elementów hamulców, zużytych klocków hamulcowych. Z różnych markach samochodów kontrolka z wykrzyknikiem odpowiada, za różne elementy. Dlatego najlepiej zajrzeć do instrukcji obsługi konkretnego modelu a na diagnozę do specjalistycznego serwisu

Kasowanie kontrolki ABS

Układ hamulcowy jest systemem, który diagnozuje się automatycznie. Wystarczy usunąć awarię i kontrolka powinna zgasnąć. Więc nie ma potrzeby kasowania tego błędu. W komputerze pozostaje jedynie ślad w historii. Przy wymianie części w niektórych markach potrzebne jest natomiast dodatkowe programowanie.

Świeci się kontrolka ABS i hamulca ręcznego

Najczęściej dzieje się tak kiedy klocki przy tylnych tarczach pełnią podwójną funkcję, czyli hamulca zasadniczego oraz awaryjnego (ręcznego) i w przypadku kiedy zaciąganie hamulca ręcznego realizowane jest automatycznie przy pomocy silnika elektrycznego.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

PORADY

Koszty ubezpieczenia samochodu elektrycznego, spalinowego i hybrydowego

Jak samochody elektryczne wypadają na tle hybryd i modeli spalinowych pod względem kosztów obowiązkowego ubezpieczenia OC.

PORADY

Jak zarejestrować auto sprowadzone z USA

Dla kierowców szukających używanego samochodu rynek amerykański jest bardzo atrakcyjny. Można tam znaleźć naprawdę dobre okazje w stosunkowo przystępnej cenie. Wyjaśniamy, jakie są koszty sprowadzenia auta ze Stanów i jakie formalności trzeba załatwić, żeby zarejestrować je w Polsce.

PORADY

Jak zyskać dostęp do dokumentów (prawo jazdy, dowód rejestracyjny) w formie elektronicznej

Kierowca nie musi mieć przy sobie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego ani dowodu opłacenia ubezpieczenia OC, które kiedyś okazywał przy kontroli drogowej. Te dane policjant może sprawdzić w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Kierowca natomiast może mieć wszystkie dokumenty samochodu w swoim smartfonie, w aplikacji mPojazd, co może mu się przydać w wielu sytuacjach.

PORADY

Pasażer auta wyrządził szkodę – czy poszkodowany może liczyć na odszkodowanie z OC właściciela pojazdu?

Stłuczki parkingowe to cały wachlarz zdarzeń i nie wszystkie są winą kierowcy. Zdarzają się też takie, za które odpowiada pasażer, np. jeśli otwierając drzwi, uszkodzi samochód stojący obok. Tu nasuwa się pytanie, czy w takiej sytuacji to on w pełni odpowiada za szkodę, czy koszty usunięcia usterki można pokryć z OC kierowcy, czyli właściciela auta.

REKLAMA