Kradzież na walizkę. ADAC znów testuje systemy bezkluczykowe

Niemiecki ADAC przebadał tym razem aż 501 modeli samochodów pod kątem zabezpieczeń przeciwkradzieżowych, z uwzględnieniem tzw. metody na walizkę. Wynik raportu daje do myślenia.

Złodziej samochodowy Shutterstock
Złodziej samochodowy, fot. Shutterstock

Organizacja ADAC poddała testom systemy bezkluczykowego otwierania i uruchamiania samochodu, czyli rozwiązanie, które jest dziś tak powszechne, że oferują je nawet małe miejskie modele aut. W dużym skrócie chodzi o to, że do otwarcia drzwi nie trzeba wkładać kluczyka do zamka, ani nawet używać przycisków umieszczonych na kluczyku. Po prostu, kiedy zbliżamy się do pojazdu z kluczykiem w kieszeni czy w torebce, czujniki wykrywają ich obecność i wystarczy dotknąć klamki, by zamki się odryglowały. A nierzadko wystarczy tylko zbliżyć się do pojazdu, by zamki odryglowały się bezdotykowo.

REKLAMA

Dalej podobnie, po zajęciu miejsca za kierownicą nie trzeba przekręcać kluczyka w stacyjce, która zastąpiona jest w takich autach przyciskiem, a kiedy czujnik wykryje obecność kluczyka w pojeździe, wystarczy wcisnąć wspomniany przycisk i silnik zacznie pracować. To bardzo wygodne rozwiązanie niesie również wielkie ryzyko kradzieży samochodu, do czego złodziejom potrzebny jest łatwy do przygotowania i niedrogi sprzęt. Wystarczy przejąć i wzmocnić sygnał kluczyka, a następnie przesłać go do samochodu, by złodziej odjechał prosto do złodziejskiej dziupli. Co więcej, sprzęt taki można, przy podstawowych umiejętnościach z zakresu elektroniki, zmontować we własnym domu, wydając na części zaledwie kilkaset złotych.

Jak dochodzi do kradzieży "na walizkę"?

Przejęcie sygnału z kluczyka dokonywane jest bez wiedzy okradanego. Może to mieć miejsce w sklepie, w urzędzie, a nawet w mieszkaniu, bo przecież kluczyki często leżą lub wiszą przy drzwiach wejściowych, skąd sygnał może dotrzeć na zewnątrz i zostać odpowiednio wzmocniony. Jak to działa? Jeden ze złodziei zbliża się z odbiornikiem sygnału, na przykład schowanym w niepozornej walizce czy plecaku, do osoby okradanej – w supermarkecie na przykład. Przejmując sygnał z kluczyka, przesyła go następnie do stojącego nieopodal, przy samochodzie, wspólnika w przestępstwie. Sygnał ten, przy użyciu drugiego urządzenia, rozkodowuje zabezpieczenia i pozwala otworzyć i uruchomić samochód.

Kradzież na walizkę – które samochody są odporne?

Jak wynika z raportu ADAC, większość producentów nie odrobiła zadania. W raporcie z 2019 roku co prawda tylko jeden koncern – Jaguar Land Rover – opracował odpowiednie zabezpieczenia, a w obecnym teście dołączyło do niego jeszcze kilka marek, ale to wciąż kropla w morzu. Przypomnijmy, że zbadano 501 pojazdów, a tylko garstka z nich oparła się próbie kradzieży na walizkę.

Oto modele, które w teście ADAC wykazały odporność na kradzież na walizkę. W nawiasie podano datę pierwszej rejestracji danego modelu, a w niektórych przypadkach możliwe okazało się otwarcie drzwi, ale silnika uruchomić się już nie dało.

Samochody odporne na kradzież na walizkę, wg testu ADAC:

  • Audi A5 40 g-tron (2019)
  • BMW iX xDrive (2021)
  • Cupra Formentor (2021)
  • Genesis GV70 (2021)
  • Jaguar E-Pace D180S AWD (2018)
  • Jaguar i-Pace (2018)
  • Land Rover Defender (2021)
  • Land Rover Discovery (2018)
  • Range Rover (2018-2019)
  • Mazda CX-30 (1/2021) – możliwe otwarcie drzwi
  • Mercedes S500 (11/2020)
  • Nissan Qashqai (7/2021) – możliwe otwarcie drzwi
  • Renault Arkana (3/2021) – możliwe otwarcie drzwi
  • Renault Captur (12/2019) – możliwe otwarcie drzwi
  • Renault Captur E-Tech (2/2020) – możliwe otwarcie drzwi
  • Renault Clio (11/2020) – możliwe otwarcie drzwi
  • Renault Kangoo (6/2021) – możliwe otwarcie drzwi
  • Seat Leon (2020-2021)
  • Skoda Enyaq (3/2021)
  • Skoda Octavia (8/2020)
  • Volkswagen Caddy (2020)
  • Volkswagen Golf 8 (2019-2021)
  • Volkswagen ID.3 (7/2020)
  • Volkswagen ID.4 GTX (7/2021)
  • Volkswagen Polo (9/2021)

REKLAMA

REKLAMA

Jak uniknąć kradzieży na walizkę?

Wśród zasad, które pomogą zmniejszyć ryzyko kradzieży sygnału, jest umieszczanie w domu kluczyków z dala od drzwi wejściowych i okien. Kluczyk ma stosunkowo nieduży zasięg, wystarczy umieścić go w głębi mieszkania. Niektórzy próbują owijania kluczyków folią aluminiową, a nawet chowania w lodówce, ale to środki o niepotwierdzonej skuteczności. Niektóre samochody pozwalają też w menu ustawień dezaktywować funkcję zbliżeniowego otwierania samochodu (na pewno jest to możliwe w wielu modelach Forda, ale już choćby Renault nie oferuje takiej opcji). W innym razie można pokusić się o zamówienie specjalnego etui na kluczyki, skutecznie izolującego sygnał z pilota.

Z drugiej strony nie radzimy przewozić dokumentów samochodu w pojeździe – nie pozostawiać ich w schowkach czy osłonach przeciwsłonecznych, zwłaszcza teraz, kiedy przepisy zezwalają na pozostawienie dowodu rejestracyjnego w domu. Kiedy złodziej ukradnie auto z dokumentami, możemy pożegnać się z wypłatą odszkodowania.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz również:
REKLAMA