Jak długo zwykły osobowy samochód powinien służyć swoim właścicielom, nim zacznie poważnie szwankować? W zasadzie od 12 do 14 lat albo przez 250 tys. km – i to niezależnie jakiej jest klasy oraz jaki ma silnik i skrzynię biegów. Tak w każdym razie uważają eksperci niemieckiego ADA C. W polskich realiach samochody służą właścicielom znacznie dłużej. Średni wiek pojazdu wynosi u nas 15,5 roku. W bogatych Niemczech, skąd tak chętnie sprowadzamy „używki”, przeciętne auto ma 8,6 roku, ale jeszcze 15 lat temu było to o ponad dwa lata mniej.
Na 12-14 lat obliczona jest żywotność większości pokładowych urządzeń – rozrusznika, alternatora, turbosprężarki czy pomp. Diesle i silniki benzynowe we współczesnych samochodach nie różnią się trwałością. Duży wpływ ma na nią styl jazdy kierowcy, mimo że zużycie eksploatacyjne to rzecz naturalna i dochodzi do niego wszędzie tam, gdzie występuje tarcie między elementami i gdzie są wysokie temperatury. Jednak to zużycie można zminimalizować – najważniejsze są regularne przeglądy z wymianą oleju oraz filtrów, zwłaszcza w silnikach Diesla. I wcale nie musi to być olej typu longlife do dłuższych przebiegów, wystarczy zwykły, byle regularnie wymieniany.
Zwykły olej silnikowy trzeba zmieniać raz w roku lub najpóźniej co 15 000 km, najlepiej zaraz po zimie. Skondensowana woda w układzie smarowania rozcieńcza olej, przez co zmniejsza się jego zdolność do smarowania elementów silnika, co z kolei jest przyczyną ich większego zużycia. Nie dzieje się to nagle, więc zniszczeń początkowo się nie zauważa, a gdy już się ujawnią, ich usunięcie mocno bije po kieszeni.
Nawet nowoczesne silniki i skrzynie biegów nowych aut potrzebują nieco czasu zanim olej zacznie w nich pracować pod odpowiednim ciśnieniem. Dlatego po uruchomieniu silnika pierwsze 10 km warto przejeżdżać na niskich ewentualnie średnich obrotach.
W automatycznej skrzyni biegów olej trzeba wymieniać co najmniej co 60 tys. kilometrów.
Najlepsze dla żywotności jednostki napędowej są długie dystanse, zwłaszcza pokonywane na autostradzie, przy prędkości obrotowej wału korbowego silnika wynoszącej 2500 obr/min. Za to podczas bardzo szybkiej jazdy nie tylko silnik zużywa się szybciej, ale też hamulce i zawieszenie. Trzeba też uważać na turbosprężarkę, coraz powszechniej stosowaną w silnikach popularnych aut – po długiej jeździe z dużą prędkością, gdy wirnik turbosprężarki wykonuje ponad 50 000 obrotów w ciągu minuty, należy pozwolić silnikowi pracować przez około minutę na jałowym biegu, aby sprężarka i silnik zdążyły wystygnąć.
Fakty i opinie
Michał Herde - Federacja Konsumentów w Warszawie
Jeśli ktoś decyduje się na zakup części poza ASO, musi rozważyć, czy ważniejszy jest dla niego tańszy zakup w internecie, co wiąże się z wyższym ryzykiem, czy droższy zakup w autoryzowanym punkcie, ale też wyższy poziom świadczeń pozakupowych. W obu wypadkach jednak sprzedawca będzie odpowiadał za niezgodność towaru z umową.
W razie stwierdzenia wady części konsument musi rozważyć, gdzie i jak zgłosić reklamację – do gwaranta czy sprzedawcy. Odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy za niezgodność towaru z umową jest zazwyczaj szersza. Konsument może żądać naprawy lub wymiany części. Jeżeli nie są one realizowane w odpowiednim terminie (zazwyczaj 14 dni kalendarzowych), może odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy. Gwarancja rzadko przewiduje możliwość odstąpienia od umowy.