Kupno samochodu używanego - co sprawdzić?

Kupno samochodu używanego nie musi być ruletką, jeżeli poświęcimy kilkanaście minut żeby sprawdzić i rozpoznać usterki. Dzięki temu możemy zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy.

Co sprawdzić przed zakupem samochodu? 

Przed zakupem samochodu warto przygotować listę najważniejszych elementów, które powinniśmy sprawdzić podczas oględzin wymarzonego egzemplarza. Przede wszystkim powinniśmy to robić za dnia, kiedy promienie słoneczne uwydatnią wszystkie niedoskonałości na karoserii oraz w kabinie. Poniżej przedstawiamy, co warto wziąć pod lupę:

Oglądaj dokładnie karoserię
Na początek warto obejrzeć karoserię. Możemy do tego wykorzystać mierniki lakieru, które są powszechnie dostępne i już za kilkadziesiąt złotych możemy sprawdzić, czy samochód miał przygody w zakładzie blacharsko-lakiernicznym.

Oczywiście nadwozie musi być czyste, żeby urządzenie nie przekłamywało pomiarów. Za normę fabryczną można uznać wynik 80–120 μm. Jeżeli element był lakierowany to grubość około 170–190 μm nie powinna wzbudzać naszych zastrzeżeń. Wyższe wyniki świadczą o tym, że pod lakierem może się znajdować gruba warstwa szpachli. Podczas pomiarów grubości powłoki lakierniczej najlepiej sprawdzić wszystkie elementy w kilku miejscach, a szczególnie we wnękach i miejscach łączeń.

Porównaj szczeliny
Inną metodą, do której nie będziemy potrzebowali żadnych narzędzi oprócz sprawnego wzroku jest weryfikacja, czy elementy nadwozia są idealnie spasowane. Drzwi oraz pokrywy bagażnika powinny zamykać się lekko, a szczeliny pomiędzy nimi powinny być równe. Jeżeli samochód był naprawiany przy pomocy zamienników, to nie będą one idealne pasować.

Opukaj podłogę
Oglądając samochód powinniśmy również zajrzeć pod jego spód. Najbezpieczniej jeżeli będzie dostępny kanał na warsztacie. Ewentualnie możemy podnieść nadwozie przy pomocy lewarka i sprawdzić nie tylko podłogę, ale także okolice progów. Można do tego wykorzystać śrubokręt i delikatnie obstukać elementy. Jeżeli podwozie zostało niedawno zakonserwowane, powinno to włączyć naszą czujność. Być może sprzedawca chciał ukryć ślady korozji.

Zapytaj o VIN
Umawiając się na oględziny samochodu, możemy wcześniej zapytać o numer VIN samochodu. Nie powinien być tajemnicą, a nam pozwoli za sprawdzić pewne fakty związane z pojazdem, takie jak data produkcji, rynek przeznaczenia (ruch lewo- lub prawostronny), czy wersja wyposażenia. Nie mówiąc już o tym, że numer wybity na tabliczce znamionowej powinien bezwzględnie zgadzać się z tym zawartym w dokumentach.

Sprawdź szyby
Kolejne cyfry, na które warto zwrócić uwagę to te znajdujące się na szybach. Pod logo producenta, w ostatnim rzędzie napisów po kilku kropkach znajduje się data produkcji. Jeżeli nie zgada się ona z danymi na pozostałych szybach, prawdopodobnie została wymieniona. Warto dopytać, czy powodem był kamyk który w nią uderzył, czy coś większego. O ile przednia szyba to sytuacja dość częsta, to jednak boczne szyby zwykle się nie tłuką.

Książka serwisowa
Rozważając zakup samochodu warto zapytać o książkę serwisową. Jednak w polskiej rzeczywistości mało kto pozwala sobie na regularne serwisowanie kilkunastoletniego samochodu w ASO. Właściciel powinien jednak trzymać faktury za naprawy.

Klimatyzacja
Kupując samochód latem warto sprawdzić w pierwszej kolejności, czy działa klimatyzacja. Najczęstszym powodem usterki jest sprężarka, której zatarcie lub nieszczelność przewodów. Nowa kosztuje od 1 do 2,5 tys. zł, a regeneracja połowę tej kwoty. Warto zapytać, czy właściciel regularnie jej użytkował i uzupełniał czynnik chłodzący, co najmniej raz na 2 lata.

Zajrzyj pod maskę
Oglądając silnik nie jesteśmy sprawdzić „na oko”, bez udziału specjalisty, czy wszystko jest w normie. Jeżeli pod maską jest zbyt czysto, powinno to wzbudzić nasze podejrzewania. Jeżeli pod samochodem znajdziemy wycieki, a po uruchomieniu silnik pracuje nierówno, to możemy sobie podarować taki egzemplarz lub negocjować mocną obniżkę ceny.

Jak pracuje skrzynia?
Kolejny element to skrzynia biegów. Jeżeli auto jest wyposażone w skrzynię ręczną, a podczas zmiany biegów słyszymy hałas lub chrobotanie, to świadczy to o słabej kondycji układu sprzęgła, koła dwumasowego lub samej przekładni. W skrzyni automatycznej musimy zwrócić uwagę na wszelkie opóźnienia z przełączaniem biegów oraz szarpanie. Świadczą one o tym, że czekają nas kosztowne naprawy. Warto również skontrolować skrzynię pod kątem wycieków.

REKLAMA