Mrozoodporne szyby Volkswagena

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 55 090 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Mimo temperatur poniżej zera wielu kierowców niedługo nie będzie musiało już skrobać szyb. Naukowcy z Volkswagena i Audi zaprezentowali po raz pierwszy nieparującą i niezamarzającą szybę samochodową, opracowaną wspólnie
z Instytutem Fraunhofera IST z Braunschweigu. Inaczej niż przy szybach ogrzewanych, dzięki prawom fizyki, nie tworzy się na niej warstwa lodu, nawet przy temperaturze minus 18oC. Tajemnica tkwi w bardzo cienkiej, przeźroczystej warstwie tlenku cynkowo indowego, nakładanej na szkło.

"Nazywamy tę warstwę ‘Low E' (niska emisyjność termiczna). Powłoka nałożona na zewnętrzną stronę szyby zapobiega emisji ciepła. Jesteśmy dumni z tej innowacji
i wprowadzimy ją do samochodów całego koncernu, bowiem niezamarzająca szyba to duży komfort dla klientów" - oświadczył Thomas Drescher z Działu Rozwoju Volkswagena.

Przewodząca warstwa "Low E" chroni szybę przed wychłodzeniem w taki sposób, że woda na zewnętrznej stronie nie może się kondensować ani zamarzać. Nie powstaje warstwa lodu, ponieważ wymiana promieniowania z zimnym powietrzem zewnętrznym jest minimalizowana co zapobiega schłodzeniu powierzchni do poziomu poniżej punktu rosy. Mimo to warunki atmosferyczne, takie jak na przykład chmury, wilgotność powietrza czy wiatr, odgrywają ważną rolę i wpływają na roszenie szyb. "Dlatego warstwa "Low E" nie zawsze zapobiega całkowicie powstawaniu warstwy lodu lub rosy, tylko znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo jej wystąpienia" - dodał Drescher.

W obecnym stadium prac rozwojowych pewnym problemem jest fakt, że nowa powłoka zakłóca w samochodzie fale radiowe i telefonii komórkowej. Jak wyjaśnił Drescher - "Do czasu, gdy niezamarzająca szyba samochodowa będzie gotowa do wprowadzenia na rynek upłynie jeszcze trochę czasu, ale cały czas intensywnie pracujemy."

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA