Przedstawiamy krótkie zestawienie, naszym zdaniem, najlepszych i najgorszych silników jakie można znaleźć na rynku wtórnym w autach w wieku do 10 lat. Niektóre z tych silników polecamy z czystym sumieniem, inne odradzamy, bo mogą doprowadzić na skraj finansowej katastrofy. Przy wyborze konkretnych jednostek pod uwagę braliśmy nie tylko zużycie paliwa, ale przede wszystkim awaryjność, koszty obsługi oraz ich popularność na rynku wtórnym. Polecane przez nas silniki, chociaż mają swoje wady, zapewniają stosunkowo tanią jazdę i spokojny sen. Każda z konstrukcji oznaczonych „minusem” to z kolei potencjalna skarbonka bezlitośnie drenująca kieszeń.
Pamiętaj, że kierowanie się stereotypami o „niedbałych Włochach”, „skrupulatnych Japończykach” i „solidnych Niemcach” może czasami słono kosztować!
DIESLE, KTÓRE POLECAMY
TOYOTA 1.4 D-4D
![]() |
|
Moc: | 75/88/90 KM |
Średnie spalanie: | 4,2-5,5 l/100 km |
Gdzie montowany: | Toyota , Mini (2001-2006) |
Mały, trwały i oszczędny! Silnik zaprezentowany w grudniu 2001 roku (początkowo montowany tylko w Yarisie) to pierwsza wysokoprężna konstrukcja Toyoty wyposażona w aluminiowy blok. Mimo to, w przeciwieństwie do jednostek 2.0 D-4D i 2.2 D-4D, problemy z utlenianiem się bloku na styku z uszczelką głowicy w tym przypadku w zasadzie nie występują. Czterocylindrowy motor ma prostą, ośmiozaworową głowicę i napęd rozrządu realizowany za pomocą trwałego łańcucha. Co więcej, nie wyposażono go w kosztowne w naprawie koło dwumasowe, wiele odmian pozbawionych jest też filtra cząstek stałych. Warto zdecydować się na wersje wyprodukowane przed 2008 rokiem. Do tego czasu Toyota stosowała popularne (czytaj, tanie w naprawach) wtryskiwacze konstrukcji Boscha. Później zastąpiły je piezoelektryczne wtryskiwacze Denso (nie podlegają regeneracji), które pozwoliły przystosować silnik do montażu filtra cząstek stałych (silniki sprzed 2008 roku go nie mają).
Warto wiedzieć
Jednostka Toyoty z reguły nie sprawia większych problemów. Jeśli przytrafią się usterki, to dotyczą wycieków z pompy wody czy, typowego dla nowoczesnych diesli, zużycia turbosprężarki. To jeden z niewielu współczesnych silników Diesla, na którym można polegać przez długi czas. Prawidłowo serwisowany posłuży przez wiele lat.
PSA 2.0 HDI (DANE DLA 16V)
![]() |
|
Moc: | 109–163 KM |
Średnie spalanie: | 5,4-7,4 l/100 km |
Gdzie montowany: | Citroën, Peugeot, Ford, Suzuki, Volvo |
Przewidywalny i obliczalny. Najpopularniejsza obecnie na rynku wtórnym szesnastozaworowa wersja zadebiutowała w 2003 roku. Znajdziemy ją nie tylko w autach Citroëna i Peugeota, ale też np. w Fordzie Mondeo IV. Wszystkie większe wydatki związane są z normalnym zużyciem eksploatacyjnym, można je przewidzieć i zaplanować.
Warto wiedzieć
Przy większych przebiegach można spodziewać się zużycia dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki o zmiennej geometrii czy układu wtryskowego. Są to jednak usterki typowe dla wszystkich współczesnych diesli i wynikają z normalnej, długotrwałej eksploatacji. Ceny większości części, jak chociażby wtryskiwaczy, można uznać za przystępne. Planując wydatki, pamiętaj, że żywotność filtra cząstek stałych to około 180 tys. km. Co około 120 tys. km trzeba uzupełnić płyn Eolys (koszt około 500 zł). Jeśli chcesz długo i bez problemów eksploatować ten silnik, przed osiągnięciem 200 tys. km zainwestuj w nowy napęd rozrządu. Producent podaje interwał wymiany 240 tys. km, ale to jawne proszenie się o kłopoty.
FIAT 1.9/2.0 JTDM
![]() |
|
Moc: | 110–195 KM |
Średnie spalanie: | 5,5-7,5 l/100 km |
Gdzie montowany: | Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Opel, Saab |
Włoski znaczy dobry. Motor 1.9 JTDm to rozwojowa, z reguły 16-zaworowa (chociaż są też 8-zaworowe) wersja popularnego w latach 90. silnika 1.9 JTD. Jesienią 2008 roku zastąpiła go nowa jednostka o pojemności 2,0 l. Co ważne, obydwie konstrukcje mają kilka cech wspólnych. Należą do nich m.in. niewielki apetyt na paliwo i stosunkowo wysoka trwałość. Na tle konkurencji silniki Fiata odznaczają się trwalszym i tańszym w naprawach układem wtryskowym Boscha. Przyzwoita jest też żywotność dwumasowych kół zamachowych i turbosprężarek.
Warto wiedzieć
Niedomagać mogą zawory EGR, pompy wody czy, w starszym 1.9 JTDm, przepływomierze powietrza. Silniki mają prostą konstrukcję, której nie obawiają się mechanicy, a dostęp do tanich części zamiennych jest dobry. Szczególnie polecamy nowszą wersję 2.0. Eksploatacja nie powinna być droga. Charakterystyka rozwijania momentu obrotowego spodoba się osobom z żyłką sportowca.
Komentarze
auto motor i sport, 2015-03-26 16:34:56
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?