[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.3

Naprawa hybrydy - ASO czy niezależny warsztat?

Samochody hybrydowe mają opinię bezawaryjnych. Ale nawet takie od czasu do czasu się psują, nie mówiąc już o naprawach powypadkowych. Gdzie udać się z zepsutą hybrydą?

Według producentów samochodów hybrydowych, pojazdy te charakteryzują się niewielką awaryjnością. Zdaniem mechaników, hybrydy trafiają do warsztatów głównie w rezultacie zdarzeń drogowych oraz awarii wynikających z niedopatrzeń właścicieli pojazdów i zaniedbań w zakresie ich serwisowania.

Koszty takich napraw w Autoryzowanych Stacjach Obsługi i serwisach niezależnych mogą się znacząco różnić - jak pokazują analizy, nawet trzykrotnie. Tak wynika z sondy przeprowadzonej wśród kilkudziesięciu polskich mechaników przez sieć ProfiAuto.

Co istotne, nadal nie wszyscy kierowcy mają świadomość, że mogą serwisować pojazdy hybrydowe poza ASO, także w trakcie okresu gwarancyjnego.

Trzy najczęstsze usterki hybryd dotyczą:

  • akumulatorów,
  • układu chłodzenia,
  • układu baterii HV - ta jest najdroższa.

REKLAMA

Przykładowy koszt zespołu modułów baterii w ASO to 8500 zł, bez usługi montażu. Na rynku wtórnym moduł kosztuje ok. 1700-2500 zł, a koszt regeneracji zespołu baterii waha się od 900 do 1200 zł.

- Najczęściej przyczyną napraw pojazdów hybrydowych jest zaniedbanie we wcześniejszym serwisowaniu. Po pewnym czasie może dojść między innymi do usterki układu akumulatorów wysokiego napięcia. Powód może być trywialny – filtr kanału recyrkulacji powietrza układu HV - mówi Łukasz Cholewa, konsultant techniczny ProfiAuto.

- W pierwszych generacjach pojazdów był to zwykły filtr siatkowy, który należało wyciągnąć, przeczyścić i założyć. W nowszych pojazdach stosuje się wkłady, które podlegają wymianie. Koszt to około 100 zł w przypadku ASO i 50 zł w przypadku niezależnego warsztatu - dodaje ekspert.

- Kolejną przypuszczalną usterką jest rozszczelnienie się układu chłodzenia w falowniku. Spowodowane może być zaniedbaniem wymian płynu chłodzącego i okresowej weryfikacji szczelności układu. Wymiana płynu chłodzącego kosztuje w ASO około 300 zł, a w serwisie niezależnym do 150 zł. Trzecią najczęściej spotykaną usterką jest ta dotycząca samego układu baterii HV, wynikająca poniekąd z dwóch poprzednich usterek – wyjaśnia Łukasz Cholewa.

O ile dwie pierwsze wymienione usterki wymagają zwykle interwencji trwającej odpowiednio 0,5 i 1,5 godziny, o tyle wymiana modułu baterii zająć może nawet pięć godzin w ASO (ze względu na konieczność uzupełniania każdorazowo dokumentacji producenta) i trzech godzin w niezależnym serwisie.

Łączny koszt takiej naprawy w ASO to około 9500 złotych, z czego 8500 zł to części, a 1000 zł montaż.  Poza serwisem autoryzowanym zespół modułów baterii można kupić już za około 1700-2500 zł, a koszt wymiany wraz z montażem wyniesie 2800 zł.  Na rynku pojawiły się też serwisy regenerujące zespół baterii. Koszt takiej regeneracji to około 900 do 1200 zł.

Naprawiając tego typu usterkę w ASO trzeba także mieć świadomość, że wymianie podlega nie tylko uszkodzony element, ale cały zespół. W serwisach nieautoryzowanych istnieje natomiast możliwość wymiany jedynie uszkodzonych elementów.

ASO vs. niezależni

Jak podkreślają eksperci sieci warsztatów ProfiAuto Serwis, wiedza właścicieli pojazdów hybrydowych na temat zasad ich serwisowania poza ASO nadal nie jest pełna. Do niezależnych warsztatów posiadających uprawnienia do serwisowania hybryd trafiają najczęściej samochody po upływie okresu gwarancyjnego. Tymczasem, zgodnie z prawem, także w czasie trwania gwarancji, kierowcy mogą naprawiać pojazdy poza ASO – zgodnie z założeniami dyrektywy unijnej GVO.  

Serwisów niezależnych, oferujących obsługę pojazdów hybrydowych nie funkcjonuje jeszcze zbyt wiele, choć ich liczba powoli rośnie. Wynika to z faktu, iż serwis samochodów hybrydowych wymaga sporych inwestycji w wiedzę, szkolenia i narzędzia diagnostyczne. Nawet naprawy prostych usterek blacharskich, powodowanych zdarzeniami drogowymi, różnią się bowiem od standardowych napraw pojazdów z silnikiem benzynowym.

- Przy naprawach blacharskich każdorazowo należy rozłączyć układ HV, stosując się do ściśle określonych procedur. Trzeba posiadać odpowiednie uprawnienia i zachować podstawowe środki BHP. Po każdej naprawie należy także sprawdzić ciągłość przewodów oraz ich izolację. Dopiero po weryfikacji układu elektrycznego i izolacji przewodów można podłączyć zespół baterii wysokiego napięcia – uzupełnia Łukasz Cholewa.

Zdaniem przedstawicieli rynku niezależnych warsztatów, w najbliższych latach coraz większa liczba serwisów będzie się specjalizować w obsłudze pojazdów hybrydowych i konkurować w tym zakresie
z ASO.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij