REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Niebezpieczna mikrodrzemka za kierownicą

Zmęczenie i jazda bez odpoczynku może prowadzić do zjawiska mikrosnu, kiedy kierowca na moment traci świadomość, nierzadko doprowadzając do wypadku. Jak sobie z tym radzić?

Zaśnięcie za kierownicą Shutterstock
Zaśnięcie za kierownicą, fot. shutterstock

Zderzenie z przeszkodą czy kolizje z innymi uczestnikami ruchu to tylko niektóre z konsekwencji, jakimi może skończyć się nawet najmniejsza utrata czujności podczas jazdy, spowodowana często zmęczeniem.

Dlatego producenci samochodów, w trosce o bezpieczeństwo i komfort kierowcy oraz pasażerów, coraz częściej wyposażają nowe auta w innowacyjne rozwiązania, które mają na celu wspierać kierowcę i uchronić go przed takimi sytuacjami.

Długa podróż wymaga planowania postojów

Utrzymanie pełnego skupienia podczas długiej podróży jest trudne, ale nie niemożliwe. Wymaga to od kierowcy odpowiedniego przygotowania – wcześniejszego odpoczynku i odpowiedniej ilości snu. Eksperci ze Skody, korzystając ze swojego wieloletniego doświadczenia, radzą jak zachować maksymalną koncentrację nawet w najdłuższej podróży.

- Jeśli chcemy zachować czujność i uniknąć trudnych sytuacji na drodze, warto zadbać o to, abyśmy byli wypoczęci. Przy długich trasach dobrym rozwiązaniem jest postój i krótki sen – mówi Karel Mulač, kierownik zespołu badań bezpieczeństwa ruchu drogowego Skody.

Ekspert zaznacza, że choć nie ma jednego idealnego rozwiązania, które sprawdzi się we wszystkich przypadkach, podstawą każdej podróży powinna być dobra organizacja. Warto planować podróż jeszcze przed wyruszeniem i nie unikać regenerujących przystanków.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Nie lekceważ oznak zmęczenia

Oczywiście należy pamiętać także o innych elementach, w tym zachowaniu bezpiecznej prędkości i odpowiednim czasie wyjazdu. – Ważny jest nawet taki czynnik, jak godzina rozpoczęcia podróży. Niektórzy nie lubią jeździć rano, inni wręcz przeciwnie – dlatego podstawą każdej długiej wyprawy powinno być przeanalizowanie wszystkich aspektów i kompleksowe zaplanowanie bezpiecznej podróży – wyjaśnia ekspert.

Istnieje wiele sposobów by unikać objawów zmęczenia. Niektórzy proponują ćwiczenia fizyczne na postoju, kawę lub napój energetyczny. Należy jednak pamiętać, że te rozwiązania zazwyczaj działają przez chwilę, a zmęczenie może wrócić ze dwojoną siłą. Korzystniejsze będą przerwy w podróży oraz rozmowa z pasażerem.

- Warto nauczyć się swoich zachowań i umieć je rozpoznawać. Kierowca powinien zauważyć oznaki zmęczenia i podjąć odpowiednie działania. Ludzie posiadają tendencję do intensywnego działania, przez co zdarza się je ignorować - mówi ekspert.

Jeśli podczas jazdy oczy zaczynają się „kleić”, kierowca traci koncentrację i zaczyna się... drapać, to znak że w każdej chwili może nastąpić tzw. mikrosen, czyli chwilowa utrata świadomości. Swędzenie skóry to jeden z lekceważonych objawów, przy wystąpieniu którego trzeba jak najszybciej przerwać jazdę.

Zobacz także: korytarz życia i jazda na suwak już obowiązkowe

Systemy wspierające kierowcę

Dostępne dziś na rynku samochody posiadają rozmaite funkcje wykrywania zmęczenia kierowcy. Eksperci podkreślają jednak, że nawet najlepsze systemy powinny być traktowane tylko jako wsparcie, ponieważ nie podejmą za kierowcę decyzji o odpoczynku. Najważniejszą rolę w samochodzie pełni przede wszystkim wypoczęty i czujny kierowca.

Współczesne samochody są bardzo dobrze wyposażone, aby wspierać kierowcę w jego działaniach i nigdy nie pozostawić go samego. Ważnym ogniwem w kontekście zmęczenia jest system DRIVER ALERT, stosowany przez Skodę, który monitoruje jazdę i zachowania kierowcy.

Algorytm analizuje parametry jazdy i na tej podstawie określa stan sprawności kierującego. Jeśli styl jazdy ulega zmianie, system ostrzega kierowcę przed zmęczeniem za pomocą sygnału dźwiękowego oraz wyświetlanego piktogramu przedstawiającego filiżankę kawy.

Kolejnym systemem pomocnym w długich podróżach jest, również znany z aut Skody, EMERGENCY ASSIST, który w razie potrzeby skieruje samochód na skrajny prawy pas i zatrzyma go włączając jednocześnie światła awaryjne.

Rozwiązanie uruchamia się automatycznie, gdy kierowca zaczyna tracić kontrolę nad kierownicą lub długo nie wykazuje żadnej czynności. System wysyła sygnał ostrzegawczy, a jeśli kierowca nie reaguje – samochód zatrzymuje się automatycznie.

Zobacz także: kary za cofanie liczników. Jak nie dać się oszukać?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

Skoda Octavia występuje nie tylko w wielu wersjach silnikowych i w kilku odmianach wyposażenia, ale także jako model o bardzo różnym charakterze i zastosowaniu – w rodzinie Octavii znajdziemy modele iV, RS, Scout i wiele więcej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

REKLAMA