REKLAMA

Nieużywany samochód: Ile tracisz na postoju

Sporadyczne korzystanie z auta w przekonaniu, że „jak stoi, to nic nie kosztuje” to wielka zmyłka. Im rzadziej jeździsz, tym więcej płacisz za pokonanie kilometra trasy, podzespoły auta niszczeją, a spadek wartości i tak bije po kieszeni. Zobacz, ile kosztuje postój.  

Mało intensywna eksploatacja wcale nie przedłuża życia samochodowi. Olej, opony czy układ zapłonowy zużywają się nie tylko wraz ze wzrostem przebiegu, ale w miarę upływu czasu. Wymiana oleju czy np. sparciałych gumowych elementów zawieszenia i tak jest niezbędna, czasem częściej niż gdy auto jeździ. Samochód o małym przebiegu w porównaniu z eksploatowanym normalnie (ok. 15 tys. km rocznie) jest średnio o 25% więcej wart, ale koszt przejechania nim 1 km bywa nawet dwukrotnie wyższy.

REKLAMA

Im więcej, tym taniej
Średni koszt przejechania jednego kilometra autem kompaktowym, które pokonuje rocznie 15 tysięcy kilometrów wynosi około 1,6 zł (wraz ze spadkiem wartości, wynikającym z wieku auta i przebiegu kilometrów). Jeśli roczny przebieg zwiększymy do 25 tys. kilometrów, koszt spadnie do 1,34 zł. Przy 50 tys. będzie to kwota 1,12 zł za kilometr. Jeśli samochód jest używany okazjonalnie i rocznie przejeżdża tylko 5 tys. km, koszt jednego kilometra wzrośnie już do 2,02 zł. Im więcej jeździsz, tym mniej kosztuje Cię jeden kilometr!

Porady: Samochód na postoju
   
Porady: Samochód na postoju
Wnętrze
W używanym okazjonalnie aucie szybko pojawia się zapach stęchlizny. Wilgoć przenika do środka i razem z kurzem może nawet powodować powstawanie pleśni. Pokładowa elektronika tego nie lubi.
  Lakier
Długowieczność zapewniają mu wyłącznie regularne mycie i zabezpieczanie woskiem. Zalegający na lakierze brud, kurz, ptasie odchody oraz silne działanie promieni słonecznych powodują przebarwienia i matowienie.
Porady: Samochód na postoju
   
Porady: Samochód na postoju
Opony
Używana 7-letnia opona, nawet z głębokim bieżnikiem, nadaje się do wyrzucenia. Pierwsze oznaki starzenia to pęknięcia i kruszenie się bieżnika oraz boków. Oponom szkodzi dłuższy postój w jednej pozycji – odkształcają się.
  Hamulce
Tarcze hamulcowe po jednodniowym postoju pokrywają się rdzawym nalotem, który bez trudu usuwany jest po pierwszym hamowaniu. Gdy auto stoi dłużej, w tarczy robią się wżery. Usunie je tylko przetoczenie tarcz.

REKLAMA

REKLAMA

Porady: Samochód na postoju
   
Porady: Samochód na postoju
Amortyzatory
Nieosłonięte tłoczysko jest atakowane kurzem i wilgocią, co przy braku eksploatacji powoduje powstawanie wżerów. Uszkadza się uszczelka tłoczyska i wycieka olej. Również niepracujące odboje starzeją się od stania.
  Zawieszenie
Na uszkodzenia narażone są wszelkie elementy gumowo-metalowe (sworznie, tuleje, łączniki). Guma ulega procesowi starzenia – parcieje, a następnie kruszy się i pęka. Dotyczy to także osłon przegubów.

 

Porady: Samochód na postoju
   
Porady: Samochód na postoju
Układ wydechowy
Rdzawy nalot to norma, nawet w nowych i intensywnie eksploatowanych autach. Wrogiem układu wydechowego jest jednak nadmiar wody z katalizatora, która zalega w tłumikach i nie ma szans na odparowanie.
  Silnik
W miarę upływu czasu olej w silniku traci swoje właściwości. Na dodatek, w pierwszych minutach jazdy zimny, czyli gęsty olej najsłabiej smaruje, więc zużycie silnika (zwłaszcza panewek) jest wtedy największe.

 

Porady: Samochód na postoju
   
Porady: Samochód na postoju
Akumulator
W aucie użytkowanym na krótkich odcinkach i okazjonalnie, akumulator jest niedoładowywany i może ulec trwałemu uszkodzeniu z powodu zasiarczenia. Ładuj akumulator prostownikiem raz na trzy tygodnie.
  Klimatyzacja
Żeby klimatyzacja nie sprawiała kłopotu, należy korzystać z niej regularnie (przynajmniej raz w miesiącu przez kilkanaście minut). Chodzi o smarowanie sprężarki olejem zawartym w czynniku chłodzącym.

zobacz galerię

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA