Opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni i hałaśliwość to cechy opon decydujące o tym, czy są one przyjazne środowisku, bezpieczne i czy gwarantują dostateczny komfort. Od listopada 2012 r. informacje o tych parametrach będą umieszczane na etykietach, w które zaopatrzona zostanie każda nowa opona. Przeciętnego użytkownika najbardziej interesują opory toczenia - od nich zależy zużycie paliwa i emisja CO2. O tym parametrze informuje kolorowy wskaźnik po lewej stronie etykiety. Z kolei dobra przyczepność na mokrym to lepsze trzymanie na drodze, bezpieczne pokonywanie zakrętów i krótsza droga hamowania. I właśnie ten ostatni parametr uznano za najistotniejszy, a informacje o nim umieszczono na etykiecie.
Drogę hamowania opisuje jednobarwny, siedmiopolowy wskaźnik po prawej stronie etykiety (z symbolem chmurki i oznaczeniem literowym od A do G). Przy hamowaniu z prędkości 80 km/h, różnica w drodze hamowania może wynieść nawet 18 metrów! Ostatnią cechą jest hałas na zewnątrz pojazdu wywoływany przez toczącą się oponę. Informuje o nim umieszczony na dole wskaźnik z trzema łukowymi kreskami/falami. Jedna zaczerniona oznacza, że emisja hałasu jest niższa przynajmniej o 3 decybele od dopuszczalnego poziomu. Dwie - to głośność do 3 dB poniżej poziomu dozwolonego. Trzy zaczernione fale oznaczają najgorszy wynik. Zastosowanie etykiet w krajach Unii, z dniem 01.11.2012 roku, nakazuje rozporządzenie WE nr 1222 /2009.
Komentarze
~Samuraj, 2012-02-02 15:10:45
Big1, 2012-02-02 11:20:33
auto motor i sport, 2012-02-02 10:46:50
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?