[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Nowe przepisy dotyczące kontroli policyjnych

Od 7 listopada w życie wchodzą nowe i odświeżone zasady przeprowadzania kontroli ruchu drogowego. Warto wiedzieć, za co grozi mandat.

Kontrola policji Kontrola policji, fot. Shutterstock

Dopiero co pisaliśmy o podpisanych przez prezydenta zmianach dotyczących wprowadzenia obowiązku jazdy na suwak i tworzenia korytarza życia, a już mamy kolejne zmiany.

Dziś, 7 listopada, w życie weszło rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Rozporządzenie to zawiera nowe obowiązki i uprawnienia kierowców, ale też funkcjonariuszy kontrolujących.

Ale to nie wszystko, bowiem jednocześnie doprecyzowane zostały przepisy, które już istniały, tyle że mało kto miał świadomość ich obowiązywania.

Kontrola przebiegu – od 1 stycznia 2020 r.

Spośród nowych przepisów tylko jeden zacznie obowiązywać w późniejszym czasie. Chodzi o odczyt przebiegu samochodu, dokonywany przy każdej kontroli, z wyjątkiem np. przesiewowych kontroli trzeźwości.

Wraz z nowym rozporządzeniem policjant, ale także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, będzie mógł sprawdzić podczas kontroli drogowej przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie.

Aktualny przebieg kontrolujący wpisze do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów. Ten przepis wejdzie jednak w życie dopiero od 1 stycznia 2020 roku. Przypomnijmy w tym miejscu, że od 2020 roku wejdą również w życie surowe kary za cofanie liczników.

Zobacz także: Volkswagen zapowiada rewolucję modelową

REKLAMA

REKLAMA

Przebieg kontroli – ręce na kierownicy, zakaz wysiadania

Rozporządzenie tak naprawdę zachowuje większość już obowiązujących przepisów, a niektóre z nich jedynie doprecyzowuje. Jak w przypadku kwestii wysiadania z samochodu podczas kontroli. Już teraz nie jest to dozwolone, a kierowca musi opuścić szybę i czekać na podejście funkcjonariusza.

Tak jak do tej pory, kierowca i pasażerowie będą musieli stosować się do poleceń policjantów. Bez wyraźnego polecenia funkcjonariusza nie można na przykład opuścić samochodu. Należy też trzymać obie ręce na kierownicy. Chodzi m.in. o to, że sięganie do schowka i tym podobne zachowania mogą świadczyć na przykład o próbie sięgnięcia po broń.

Ustawodawca przypomina jednocześnie, że niestosowanie się do poleceń funkcjonariusza i utrudnianie kontroli może zakończyć się nałożeniem 500-złotowego mandatu.

Rozporządzenie doprecyzowuje również kwestię wsiadania kontrolowanego kierowcy do radiowozu. Dotychczas miało to miejsce, ale nowe zapisy dokładnie tę kwestię regulują, rozszerzając katalog możliwości wpuszczenia kierowcy do radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić na przykład w sytuacji, kiedy kierowca wyrazi chęć opłacenia mandatu na miejscu, kartą płatniczą.

Jak czytamy w komunikacie MSWiA, dzięki zmianom łatwiej będzie też kontrolującemu wnioskować do starosty o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem, jak również skierowanie kierowcy lub motorniczego na egzamin sprawdzający jego kwalifikacje.

Zobacz także: Mitsubishi Eclipse Cross - jak z kosztami eksploatacji?

REKLAMA

Postój radiowozu w miejscu niedozwolonym

Rozporządzenie MSWiA mówi także między innymi o kwestii miejsc postoju pojazdów organów kontroli ruchu drogowego w czasie kontroli. W tym akcie prawnym zapisano, że podczas prowadzenia działań kontrolnych dopuszcza się postój radiowozu w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Będzie także możliwość, w przypadku zastrzeżeń po wstępnej kontroli technicznej pojazdu użytkowego – np. ciężarowego lub autobusu, skierowania go na bardziej szczegółowe badania, co pomoże wyeliminować z dróg niesprawne samochody.

Kontrole trzeźwości

W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości, np. w ramach akcji trzeźwy poranek, policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy. Przy takich kontrolach nie będzie też, jak pisaliśmy wyżej, sprawdzany przebieg pojazdu.

Zawarte w rozporządzeniu nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości, co do przewożonego ładunku, wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą.

Zobacz także: 1500 aut dziennie - oto supernowoczesna fabryka

REKLAMA

REKLAMA

Kto może kontrolować kierowców?

Od 7 listopada do kontroli będą mogli, tak jak obecnie, zatrzymać kierowców:

  • policjanci,
  • inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego,
  • funkcjonariusze Straży Granicznej,
  • Żandarmerii Wojskowej,
  • Służby Celno-Skarbowej,
  • straży gminnych,
  • straży leśnych,
  • straży parku,
  • osoby działające w imieniu zarządcy drogi w obecności policjanta lub inspektora.

Nowym uprawnionym do kontroli w zakresie transportu odpadów (w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta) są inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.

Jak zatem widać, większość tych zmian jest tylko odświeżeniem dotychczas obowiązujących reguł, poza kilkoma tylko wyjątkami.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij