OC przy zakupie używanego auta – o czym pamiętać?

Kupując używany samochód, często zapominamy o konieczności sprawdzenia jego OC. O czym trzeba pamiętać i na co uważać, żeby nie narazić się na srogie kary?

Samochody używane na parkingu Shutterstock
Samochody używane na parkingu, fot. shutterstock

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przypomina, że przy zakupie używanego samochodu trzeba sprawdzić, czy jego właściciel ma aktualne obowiązkowe ubezpieczenie OC. Informację taką można w prosty i szybki sposób uzyskać z bazy danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, bezpłatnie i bez konieczności pozostawiania danych osobowych.

REKLAMA

Jak to zrobić? Wystarczy w wyszukiwarce na stronie www.ufg.pl lub na smartfonie w aplikacji „Na Wypadek” wpisać w odpowiednie pola numer rejestracyjny interesującego nas pojazdu (lub numer VIN), a uzyskamy informację o tym, czy polisa jest ważna i jaki zakład ubezpieczeń ją wystawił. Najlepiej od razu skontaktować się z tym ubezpieczycielem i sprawdzić, do kiedy polisa jest ważna. Może się bowiem zdarzyć, że sprzedający (jako kolejny właściciel pojazdu) wypowiedział tę umowę i zakończy się ona przed terminem umieszczonym na polisie.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Wypowiedzenie umowy, składki w ratach

Osoba sprzedająca auto ma obowiązek przekazać nabywcy polisę OC. Nowy właściciel może korzystać z ubezpieczenia zbywcy pojazdu, albo w dowolnym momencie wypowiedzieć dotychczasową umowę i zawrzeć nową, z dowolnie wybranym – innym zakładem ubezpieczeń. W pierwszym przypadku ochrona ubezpieczeniowa będzie obowiązywać tylko do końca okresu widniejącego na polisie (chyba, że umowa została wypowiedziana z wcześniejszym terminem). A jeśli płatność składek była rozłożona na raty, należy pamiętać o ich terminowym uregulowaniu – warto wyjaśnić tę kwestię z ubezpieczycielem.

Zakup samochodu w komisie

Podobnie wygląda sprawa ubezpieczenia OC w przypadku zakupu samochodu w komisie. Tu nabywający również może korzystać z polisy dotychczasowego posiadacza, a jeżeli ta wygasła, auto powinno mieć OC krótkoterminowe, wykupione przez właściciela komisu. OC krótkoterminowe zawiera się na okres co najmniej 30 dni i zwykle maksymalnie tyle czasu będzie mieć nowy właściciel na zawarcie swojej umowy ubezpieczenia. Musi przy tym pamiętać, że krótkoterminowe OC również nie przedłuża się automatycznie na kolejny okres.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawane przez komis auto może pochodzić z zagranicy. W takim wypadku powinno zostać zarejestrowane w Polsce w ciągu 30 dni od sprowadzenia do kraju i posiadać polisę OC (obecnie, w związku z epidemią covid-19, okres ten dla aut sprowadzonych z UE przejściowo wydłużono do 60 dni). Może się jednak zdarzyć, że nie zostało jeszcze zarejestrowane. W takiej sytuacji to nabywca powinien dokonać jego rejestracji i najpóźniej w tym samym dniu zawrzeć umowę ubezpieczenia OC, ale nie później niż przed wprowadzeniem go do ruchu.

Podobna, ale jeszcze bardziej rygorystyczna zasada obowiązuje w przypadku nabycia pojazdu zarejestrowanego, którego zbywca – wbrew obowiązkowi – nie był ubezpieczony w zakresie OC. W takim przypadku umowa ubezpieczenia OC powinna zostać zawarta przez nabywcę najpóźniej w dniu kupna pojazdu, ale nie później niż przed wprowadzeniem go do ruchu.

W przypadku bezpośredniego zakupu samochodu za granicą i sprowadzenia go do kraju nabywca ma 30 dni na jego zarejestrowanie w Polsce (obecnie, w związku z covid-19, dla aut sprowadzonych z krajów UE jest to 60 dni). Jeżeli poprzedni właściciel nie wyrejestrował auta i ma ono ważne ubezpieczenie OC, można w tym czasie korzystać z zagranicznej polisy. Jeśli jednak pojazd został wyrejestrowany, przed jego sprowadzeniem należy wyrobić tymczasowe (ważne 30 dni) tablice rejestracyjne i wykupić na ten okres krótkoterminowe ubezpieczenie, a następnie zawrzeć standardową umowę ubezpieczenia OC ważną przez 12 miesięcy.

Kary za brak ważnego OC

Właściciel zarejestrowanego w Polsce pojazdu musi mieć ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – to obowiązek ustawowy. Nawet jeden dzień przerwy w okresie ubezpieczenia skutkuje nałożeniem opłaty za brak obowiązkowego OC, która w 2021 roku wynosi nawet do 5600 złotych w przypadku samochodu osobowego. Najwięcej wezwań wystawianych przez UFG dotyczy wygaśnięcia ubezpieczenia zbywcy pojazdu, a więc sytuacji, gdy po zakupie używanego pojazdu ubezpieczenie nie przedłuża się automatycznie, a nowy właściciel nie dopilnuje terminu zawarcia nowej umowy.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA