REKLAMA

Oklejanie samochodu – czarny dach i lusterka

Dwukolorowa karoseria jest w modzie, ale nie każdy samochód może być tak fabrycznie lakierowany. Z pomocą przychodzi oklejanie dachu, słupków i lusterek specjalną folią.

Oklejanie dachu i lusterek samochodu Oklejanie dachu i lusterek samochodu

Moda na dwubarwne lakierownie samochodu została zainicjowana przez markę Mini, a na dobre zagościła na rynku nowych samochodów wraz z pojawieniem się miejskich SUV-ów i crossoverów. Lakierowane na kontrastowy kolor dach, lusterka i przednie słupki sprawiają, że takie auta – wyższe i bardziej „pudełkowate” od modeli miejskich – prezentują się bardziej nowocześnie i dynamicznie, a przede wszystkim wyglądają na mniejsze i „lżejsze” niż są w rzeczywistości. Zazwyczaj te elementy lakierowane są na kolor czarny, jednak producenci prześcigają się w stosowaniu coraz to odważniejszych kolorów, a także w oferowaniu jak największej liczby konfiguracji dwubarwnego nadwozia.

Producenci nie dają jednak niczego w prezencie, dlatego dwubarwne nadwozia oferują tylko do najdroższych wersji aut, które często są nawet o 20-30 tys. zł droższe od podstawowych wariantów. W przypadku miejskich crossoverów często jest to próg nie do przeskoczenia, dlatego samochody widywana na ulicach nie wyglądają tak efektownie jak te prezentowane w prospektach. Producenci często dają możliwość dokupienia takiego malowania jako opcji, ale każą sobie za nią słono dopłacać, kosztuje to np: 1787 zł w wypadku Seata Arony, 2000 zł w Oplu Crosslandzie X, 2500 zł w Hyundaiu Konie czy nawet 3000 zł jeżeli chcemy mieć dwubarwne nadwozie w Kii Stonic.

Oklejanie dachu i lusterek samochodu

Jeżeli nie chcemy dodatkowo płacić za taką opcję, albo mamy już samochód, który fabrycznie nie został polakierowany w dwóch kolorach możemy zlecić zmianę koloru dachu, słupków i lusterek. Taka usługa u lakiernika będzie kosztowała jeszcze więcej niż w salonie podczas zakupu samochodu, można jednak zgłosić się do firm zajmujących się tzw. car detailingiem – tam wspomniane elementy karoserii zostaną oklejone folią. Ile kosztuje taka usługa? Można ją wykonać za około 1000 zł, jednak jest ona ściśle związana z wybranym kolorem, rodzajem folii i wielkością samochodu. Dlatego też cena dla różnych modeli będzie inna.

Jak dokładnie wygląda operacja oklejania samochodu? „Po wymiarowaniu docinamy folię do odpowiedniej wielkości, zostawiając po 10 cm z każdej strony, aby można było ją dobrze naciągnąć. Nakładamy ją na dobrze umytą, suchą i odpowiednio przygotowaną powłokę lakierniczą. Od spodu folia jest pokryta klejem, którego ułożenie przypomina najczęściej plaster miodu, co sprawia, że podczas przyklejania nie zalegają pod nią pęcherzyki powietrza. Do nałożenia foli potrzebne jest studio ze stałą temperaturą około 20 stopni, bo w takich warunkach folia ma odpowiednią elastyczność. Podczas nakładania jej na powierzchnię z dużą liczbą przetłoczeń (np. na lusterka) używamy także specjalnej opalarki, którą miejscowo podgrzewamy folię, co ułatwia dopasowanie jej do kształtu samochodu” – tłumaczy nam Michał Matuszek, ekspert z firmy Wilczynsky Studio.

Do oklejania dachu, lusterek i słupków wykorzystuje się taką samą folię jak do oklejania całego samochodu (w celu zmiany jego koloru), dlatego można być pewnym, że jest to produkt odporny na zarysowanie i warunki atmosferyczne. Folia z czasem nie traci swoich właściwości (producent udziela gwarancji od 2 do nawet 5 lat), a do pielęgnacji samochodu oklejonego folią nie trzeba stosować specjalnej chemii.

„Żeby folia idealnie przylegała do dachu, a ten wyglądał tak dobrze jak po lakierowaniu, musimy odpowiednio przygotować samochód. Dlatego przed oklejaniem trzeba zdemontować np. antenę, listwy lub lotkę. Oklejanie samego dachu zajmuje nawet 5 godzin, przy czym bardzo często większość czasu pochłania właśnie jego przygotowanie” – uzupełnia Matuszek.

Co równie ważne, jeśli kolor się nam znudzi, można zerwać folię bez ryzyka uszkodzenia lakieru. I na przykład okleić te elementy samochodu folią w innym kolorze. Oklejanie auta nie jest inwazyjne, a cała usługa trwa raptem kilka godzin, ale w celu prawidłowego zabezpieczenia folii zaleca się, aby pozostawić samochód w studiu car detailingu na cały dzień.

REKLAMA

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA