Opony całoroczne – czy są bezpieczne?

Opony całoroczne, czy też wielosezonowe, to temat powracający każdej jesieni i na wiosnę. Czy takie ogumienie zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa?

| Data aktualizacji: 2021-09-17
Michelin CrossClimate 2 materiały prasowe
Michelin CrossClimate 2
  • Markowe opony całoroczne (wielosezonowe) z certyfikatem 3PMSF to rozwiązanie bezpieczne nawet w zimowych warunkach
  • Stosowanie opon przeznaczonych do jazdy przez cały rok oznacza niższe koszty eksploatacji
    i oszczędność czasu związaną z wymianą 
  • Opony całoroczne nie są tak skuteczne w ekstremalnych warunkach jak ogumienie sezonowe

 

REKLAMA

Wraz z nastaniem pierwszych jesiennych chłodów i przymrozków, kierowcy przypominają sobie o konieczności zmiany opon na zimowe. Wtedy też pojawia się pytanie, czy nie lepiej kupić komplet opon wielosezonowych i zaoszczędzić czas oraz pieniądze potrzebne na „przekładkę” w zakładzie wulkanizacyjnym? Niektórym dochodzi jeszcze problem z magazynowaniem opon sezonowych. 

Odpowiedź na to pytanie, wbrew pozorom, nie jest jednoznaczna. Wiele zależy bowiem od producenta i modelu ogumienia, od stanu opon które czekają na ewentualny montaż czy wreszcie, co jest najważniejsze, od stylu jazdy, pokonywanych dystansów i miejsca zamieszkania.

Opony całoroczne – co to oznacza?

Wielu kierowców w poszukiwaniu oszczędności decyduje się na wybór opon całorocznych, które nie są ani zbyt twarde zimą, ani zbyt miękkie latem. Ich bieżnik ma budowę łączącą cechy opon zimowych, a więc liczne nacięcia, z pełnymi klockami bieżnika opony letniej.

Inna jest też mieszanka, z której wykonany jest bieżnik. Jak wiadomo, poniżej granicznej temperatury 7 stopni Celsjusza opona letnia staje się bardzo twarda i nawet przy braku śniegu nie zapewnia odpowiedniego poziomu przyczepności w mroźne dni.

Z kolei ogumienie zimowe ma optymalne okienko temperaturowe właśnie poniżej tych granicznych 7 stopni. Mieszanka w oponach zimowych jest odpowiednio miękka, by nawet przy solidnym mrozie zapewnić możliwie najlepszą przyczepność. Z kolei w wysokich, letnich temperaturach, jest zbyt miękka, co nie tylko doprowadzi do szybszego zużycia, ale przede wszystkim nie zapewni dobrej przyczepności.

 

REKLAMA

REKLAMA

Opona wielosezonowa ma za zadanie połączyć wszystkie cechy opony zimowej oraz letniej i spełnić wymagania stawiane jednocześnie oponom letnim i zimowym. W lecie dać dobrą stabilność i odpowiednią twardość, z kolei w zimie pozwolić na odprowadzanie błota pośniegowego i wody, przy zachowaniu elastyczności mieszanki.

Jak to z kompromisami bywa, trzeba się liczyć z tym, że ogumienie całoroczne nigdy nie będzie tak dobre, jak dedykowane dla właściwej pory roku. Potwierdzają to NASZE TESTY OPON WIELOSEZONOWYCH, które niejednokrotnie przeprowadzaliśmy.

Zdarzało się oczywiście, że w poszczególnych konkurencjach opona całoroczna renomowanej marki notowała nieco lepsze wyniki niż opona sezonowa, dobrana do warunków, ale wtedy z reguły w innych konkurencjach wypadała znacznie słabiej.

Warto więc pamiętać, że najlepsza opona wielosezonowa nie będzie tak dobra zimą, jak „prawdziwa” opona zimowa, ani tak skuteczna latem, jak opona przeznaczona na lato. Chodzi tu właśnie o kompromis.

REKLAMA

Opony całoroczne – dla kogo?

Opony całoroczne wybierane są często ze względu na oszczędności. Unikamy wówczas sezonowego przekładania opon, co wiąże się z wydatkiem rzędu średnio 100-150 złotych dwa razy do roku. Warto jednak pamiętać, że wraz ze zużyciem ogumienia, wypadałoby je chociaż raz w roku oddać do wyważenia.

Jeśli chodzi o koszty, trzeba też pamiętać, że opony całoroczne są zawsze droższe od przeznaczonych na jeden rodzaj sezonu, a korzystanie z nich przez cały rok, a także bardziej miękka mieszanka, sprawiają że zużywają się one odpowiednio szybciej.

Czy to oznacza, że opony całoroczne są zupełnie niewarte uwagi? Absolutnie nie. Są bowiem sytuacje, w których sprawdzą się one doskonale.

Opony wielosezonowe warto rozważyć, kiedy codzienna jazda ogranicza się do poruszania w obrębie aglomeracji miejskiej, gdzie śnieg zobaczyć można najwyżej na bocznych uliczkach. Będą one też dobre dla mieszkańców rejonów kraju, gdzie zimy są wyjątkowo łagodne czy dla osób, które nie będą poruszać się zimą po terenach górskich, gdzie śnieg jest codziennością.

Z kolei o oponach całorocznych lepiej zapomnieć, kiedy styl jazdy kierowcy jest agresywny i dynamiczny, wymagający najlepszej możliwej przyczepności tak zimą, jak i latem na suchej nawierzchni. Również wtedy, kiedy przewidujemy częstsze zimowe wypady za miasto.

Koszty związane z oponami całorocznymi:

  • Koszty wymiany - 100-150 zł (w przypadku dużych rozmiarów i autoryzowanego serwisu nawet 600 zł)
  • Cena wysokiej jakości 4 opon całorocznych - Michelin CrossClimate 2 225/45R17 - 1900 zł
  • Cena wysokiej jakości 4 opon letnichMichelin Pilot Sport 4 225/45R17 -
  • 1 600 zł 

Michelin CrossClimate 2materiały prasowe
Michelin CrossClimate 2

Zalety opon całorocznych:

  • niższe koszty eksploatacji

  • brak konieczności przechowywania opon sezonowych

  • brak kosztów sezonowej wymiany opon oraz oszczędność na czasie z tym związana

  • Certyfikat 3PMSF umożliwiający jazdę zimą w krajach, gdzie opony zimowe są obowiązkowe

  • brak konieczności wymiany opon jeśli podczas podróży napotykamy zmienne warunki atmosferyczne np. w Alpach

  • Skuteczność podczas jazdy w deszczowe dni

     

Wady opon całorocznych:

  • Mniejsza przyczepność od opon zimowych na śniegu i lodzie

  • Mniejsza precyzja prowadzenia od opon letnich szczególnie przy wysokich prędkościach

  • Mniejsza stabilność podczas jazdy autostradą

  • Mniejsza przyczepność od opon letnich na suchej nawierzchni

  • Gorzej sprawdzają się w samochodach o wysokich osiągach

  • Brak sezonowego demontażu kół oznacza degradację felg i piast (korozja elementów, które podczas wymiany są oczyszczane)  

 

REKLAMA

REKLAMA

Opona całoroczna czy zimowa - podsumowanie

Jeżeli zatem nie pokonujemy dużych tras, jeździmy raczej po mieście i nie planujemy zimowych wypadów w góry, decyzja o montażu wielosezonowych gum będzie rozsądna. Przy czym ze względu na uniwersalny charakter takiego ogumienia kierowca musi zdawać sobie sprawę z ich słabości – latem przyczepność będzie gorsza niż opony letniej o podobnej głębokości bieżnika, natomiast zimą nie można oczekiwać trakcji porównywalnej z „zimówką”.

Tu warto też skalkulować realne koszty – opony całoroczne są zazwyczaj nieco droższe od letnich czy zimowych, a ich całoroczne użytkowanie sprawi, że zużyją się nieco szybciej. 

Jest jeszcze jedna, bardziej techniczna porada. Decyzję o zakupie opony całorocznej najlepiej podjąć jest przed sezonem zimowym. Wówczas przez najbliższe jesienno-zimowe miesiące korzystać będziemy z pełnej głębokości bieżnika, co zwiększy bezpieczeństwo jazdy.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także: 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA