Po co nam ABS?

Jaka jest wiedza polskich kierowców o systemie ABS? Okazuje się, że mglista.
Instruktorzy Szkoły Auto podkreślają, że prawie wszyscy uczestnicy ich szkoleń nie mają pojęcia o sposobie działania tego systemu.

Szkoła Auto
Układ ABS w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia aktywnego bezpieczeństwa jazdy.  

Raport o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców przygotowany przez Pentor Research International dla firmy Skoda Auto Polska S.A. podaje następujące dane: 75% respondentów sądzi, że wie jak działa system ABS, ale jedynie 39% badanych raczej lub zdecydowanie zgodziło się co do tego, że mocne naciśnięcie pedału hamulca pozwala w pełni wykorzystać działanie ABS-u.

Rafał Janowicz z Pentora przytacza jeszcze kilka statystyk: „30% respondentów twierdzi, że ABS wydłuża drogę hamowania, 55% sądzi, że ją skraca, a 15% nie ma pojęcia o działaniu tego urządzenia. Z kolei 43% badanych uważa, że ABS lepiej działa na mokrej, niż na suchej nawierzchni, a 34% ma odmienne zdanie. Ponad 20% kierowców nie potrafiło udzielić odpowiedzi na pytanie, czy ABS działa lepiej na mokrej, czy na suchej nawierzchni”.

Układ ABS w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia aktywnego bezpieczeństwa jazdy. Jeżeli podczas hamowania prędkość obrotowa jednego z kół staje się mniejsza, niż wynika to z prędkości jazdy (tzn. koło to zaczyna się blokować), w zacisku hamulcowym tego koła zmniejszane jest ciśnienie. Można to odczuć jako pulsowanie pedału hamulca, powiązane z odgłosem pracy ABS-u. Dzięki temu kierowca wie, że występuje tendencja do blokowania kół.

Peter Ziganki – instruktor ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin-Brandenburg radzi: „Aby ABS mógł optymalnie regulować siłę hamowania, w dalszym ciągu należy naciskać na pedał hamulca”. W sumie, układ ABS zapobiega zablokowaniu kół podczas hamowania. W porównaniu z samochodami bez układu ABS, w przypadku pełnego hamowania na śliskiej nawierzchni, pozostaje zachowana możliwość kierowania pojazdem ponieważ koła są niezablokowane.

Tomasz Płaczek - kierownik ds. szkoleń Szkoły Auto
„Kierowcy są zdania, że system ABS jest elementem bezpieczeństwa, który opracowały laboratoria samochodowe w celu ratowania naszego życia. Jednak większość z nich nie wie, jak działa i nie potrafi prawidłowo go stosować. W Polsce funkcjonuje przeświadczenie, że z układem ABS trzeba obchodzić się ostrożnie. Podczas szkoleń kierowcy prezentują stanowisko, że ABS często przeszkadza w skróceniu drogi hamowania. Zdarza się, że podczas dojazdu do skrzyżowania, na tzw. tarce zaczyna im pulsować pod stopą ABS, przez co mają problemy z zatrzymaniem się. Zakładają, że ABS lepiej działa w jednych warunkach drogowych, a gorzej w innych. Prawda jest taka, że ten system zawsze działa doskonale, ale potrzebuje odpowiedniej reakcji kierowcy”. Tak więc ABS to niezwykle użyteczny układ, ale po prostu trzeba wiedzieć, jak z niego korzystać.

 

Zobacz również:
REKLAMA