Połowa używanych aut w Polsce jest po wypadku lub szkodzie

Kupując samochód z drugiej ręki, zwracamy uwagę na to, by miał bezszkodową przeszłość. Tymczasem jak pokazuje najnowszy raport Carfaxu, nawet co drugie auto ma na swoim koncie niepokojące przejścia.

Zakup samochodu używanego fot. Shutterstock
Zakup samochodu używanego

Podaż na rynku samochodów używanych jest coraz niższa, a to z kolei zwiększa presję na zakup pierwszego lepszego auta. Ryzyko zakupu pojazdu za zbyt wysoką cenę i, co gorsza, z negatywną historią, jest dziś znaczne. Pisze o tym w najnowszym raporcie specjalistyczna firma Carfax. Dokument dotyczy zagrożeń, jakie dostrzegają polscy użytkownicy. Liczby są alarmujące.

Specjaliści z Carfaxu przeanalizowali pobierane raporty historii pojazdów polskich użytkowników za lata 2021 i 2022. Z danych wynika, że w okresie od 1 stycznia do 26 lipca 2022 roku aż 50 procent użytkowników znalazło w pobranej historii pojazdu przynajmniej jeden wypadek lub inną szkodę. Porównując te dane do tych z roku 2021 mamy do czynienia z potężnym, bo aż 75-procentowym wzrostem. W całym 2021 roku mniej więcej co trzeci użytkownik znalazł w raporcie co najmniej jedno z tych poważnych zagrożeń.

Widać z tego, że samochodów w idealnym stanie i bez wypadkowej czy szkodowej przeszłości jest na rynku coraz mniej. Przyczyną tego stanu rzeczy jest między innymi problem, jaki od wielu miesięcy dotyka rynek samochodów nowych – bardzo niską podaż. To z kolei pokłosie pandemii, niedoboru podzespołów, w tym samochodowej elektroniki, a także wojny wywołanej przez Rosję na Ukrainie. Z tego powodu z rynku wtórnego w mig znikają samochody młodsze i w dobrym stanie. Jak pokazuje raport Carfaxu, to jednak wciąż nie wszystko.

Zobacz także: co numer VIN powie nam o przeszłości samochodu?

Auta z USA z trudną historią

W ostatnim czasie nastąpił również gwałtowny wzrost ryzyka dla pojazdów importowanych. Aż o 32 procent, a więc o blisko jedną trzecią, wzrosła liczba pojazdów mających w historii Salvage Title. Tak zwany Salvage Title jest wydawany przez władze amerykańskie i zazwyczaj wskazuje na uszkodzenia tak poważne, że pojazd nie może być dopuszczony do ruchu w Stanach Zjednoczonych – są to auta po ciężkich wypadkach, pożarach czy zalaniu. Oczywiście bywa też tak, szczególności zależnie od tego, w jakim stanie wydawane jest orzeczenie, że w Salvage Title mówimy o szkodach mniejszego kalibru, jak parkingowe wgniotki i zarysowania. Niemniej od stycznia bieżącego roku nawet jeden na siedmiu polskich użytkowników Carfaxu znalazło w raporcie informację o wydanym tytule Salvage.

– Poza znaczący zwiększeniem w ostatnich miesiącach częstotliwości informacji o historii pojazdów dostępnej dla polskich użytkowników w bazie danych Carfax, obserwujemy, iż w efekcie niedoboru samochodów używanych na rynek trafia wiele wcześniej trudnych do zbycia pojazdów. Zdecydowanie zalecamy, aby przed zakupem używanego samochodu sprawdzić jego historię. To może istotnie wpłynąć na ograniczenie ryzyka błędnych decyzji zakupowych, a co ważniejsze chroni przed zakupem i użytkowaniem pojazdu zagrażającego bezpieczeństwu – wyjaśnia Frank Brüggink, założyciel i dyrektor zarządzający Carfax w Europie.

Jak dobrze kupić używany samochód?

Polska jest jednym z najbardziej zmotoryzowanych krajów w Europie, na drogach jeździ u nas obecnie około 25 milionów pojazdów, a co roku z zagranicy sprowadzanych jest około miliona aut. Dokładne zweryfikowanie historii samochodu może zaoszczędzić wiele pieniędzy, czasu i nerwów jeszcze przed decyzją o zakupie. Znając informacje o konkretnym egzemplarzu, można lepiej określić jego wartość, zweryfikować to, o czym zapewnia sprzedawca, a nawet stwierdzić, czy pojazd jest w ogóle zdatny do bezpiecznej jazdy. Dlatego zacząć trzeba od sprawdzenia baz numeru VIN i innych dostępnych na rynku. Po wstępnej weryfikacji nie można pominąć wizyty w niezależnym serwisie i jazdy próbnej.

Zobacz także: historia pojazdu - jak sprawdzić numer VIN?

 

REKLAMA