Na szczęście o skuteczności zimowych opon nie trzeba już nikogo przekonywać. Korzysta z nich aż 95% polskich kierowców. Ale na wymianie opon nie kończy się przygotowanie samochodu do zimy. Jeszcze przed nadejściem mrozów sprawdź poziom i stan płynów w aucie – i nie ograniczaj się do dolania zimowego płynu do spryskiwaczy. Jeśli kondycja Twojego samochodu jest kiepska, wykup dodatkowe ubezpieczenie typu Assistance (od 100 zł za rok).
Jak się zachować w zimie na drodze?
Stoisz w korku albo utknąłeś na pustkowiu?
Nie wyłączaj silnika. Na biegu jałowym zużywa on od 0,5 do 1,5 litra paliwa na godzinę. Godzina ogrzewania w taki sposób kosztuje od 2,8 do 8,4 zł.
Zabłądziłeś?
W określeniu pozycji pomoże Ci odbiornik GPS. Ma go każdy telefon wyposażony w nawigację. Wystarczy połączyć się z internetem. Pomocne bywają również oznaczenia znajdujące się na słupkach przy drodze. Większa cyfra określa dziesiątą część kilometra, mniejsza kilometry.
Chcesz wezwać pomoc?
Gdy dzwonisz po ratunek, zostań w aucie, oznacz miejsce postoju i czekaj na odsiecz.
Jak prawidłowo holować auto?
Pojazdy holujący i holowany muszą mieć włączone światła mijania. Wewnątrz auta holowanego umieść z tyłu w widocznym miejscu trójkąt ostrzegawczy. Manewry skrętu obydwa auta sygnalizują kierunkowskazami. Zanim pojazd holujący ruszy, musi wstępnie napiąć linkę (uniknie się jej zerwania). Auto holowane hamuje jako pierwsze i z większą siłą niż holujące. Holowanie na autostradzie jest zabronione.
Jak wydostać się ze śnieżnej zaspy?
Zasada jest taka, że jeśli nie wiesz jak głęboki jest śnieg przed Tobą, nie jedziesz dalej. Jeśli jednak już utknąłeś, spróbuj (operując samym sprzęgłem lub delikatnie gazem) cofnąć po swoich śladach. Możesz spróbować lekko rozhuśtać auto, zmieniając naprzemiennie biegi – „jedynka” i „wsteczny”. Jeśli to nie pomaga, a śnieg jest pod podwoziem, musisz kopać.
Jak odpalić auto za pomocą kabli rozruchowych?
Nie uruchamiaj „na pych”. Istnieje ryzyko, że pasek rozrządu przeskoczy, a nawet się zerwie. Użyj kabli. Połącz klemę dodatnią auta sprawnego z klemą niesprawnego, następnie klemę ujemną z dowolnym punktem masy (nie klemą) auta sprawnego. Uruchom silnik w sprawnym aucie, dodaj gazu podładowując akumulator, wyłącz silnik i spróbuj odpalić niesprawny pojazd.