Przygotowanie samochodu do sprzedaży

Jak przygotować samochód do sprzedaży? To pozornie proste pytanie okazuje się mieć duże znaczenie, bo od tego, w jakim stanie będzie auto, zależy ostateczna kwota, za którą uda się go sprzedać.

Mycie samochodu fot. Shutterstock
Mycie samochodu

Wygląd i zdjęcia to podstawa

Sprzedaż samochodu wymaga włożenia sporo wysiłku w to, by nasze cztery kółka przedstawić w jak najlepszym świetle. Auto musi wyróżnić się z tłumu - czy to na placu w komisie, czy w serwisie ogłoszeniowym. Chodzi tu nie tylko o odpowiednią, przyciągającą wzrok treść ogłoszenia, ale przede wszystkim o wygląd i dobre zdjęcia.

REKLAMA

Pamiętaj, że zakupu samochodu dokonuje się w dużej mierze emocjami. Jeśli oczom potencjalnego klienta ukaże się umyte, wypolerowane i zadbane auto, bez śmieci, kurzu i nieprzyjemnego zapachu w środku, to już połowa sukcesu. I przeciwnie - widząc w ogłoszeniu byle jakie zdjęcia brudnego pojazdu, potencjalny klient zamknie kartę przeglądarki szybciej, niż ją otworzył.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Warto włożyć trochę wysiłku w wykonanie sesji zdjęciowej. Często widuje się fotografie wykonane byle jak, niedoświetlone lub prześwietlone, tak naprawdę nie pokazujące samochodu w dobrym - nomen omen - świetle. Nie musi to być oczywiście sesja okładkowa do magazynu motoryzacyjnego, ale warto umyty samochód postawić na neutralnym tle, na przykład na dużym placu czy parkingu, a następnie wykonać fotografie przodu, tyłu, profilu i tzw. przodo-boku i tyło-boku, a także wnętrza. Deska rozdzielcza, fotele, a na koniec detale. Przy tym zdjęcie deski rozdzielczej warto wykonać przy włączonym silniku, co pokaże potencjalnemu klientowi, że po przekręceniu kluczyka nie zapali się "choinka" kontrolek ostrzegawczych.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Mycie i czyszczenie nadwozia

Podstawa dobrych zdjęć i prezentacji auta to dokładne umycie samochodu. Najlepiej zrobić to ręcznie, bo tylko wtedy mamy gwarancję usunięcia zacieków i zabrudzeń. Myjnie bezdotykowe czy automatycznie nie domyją wszystkich zakamarków. Tymczasem oddanie samochodu w ręce fachowców nie kosztuje wiele (przykładowe ceny mycia "przedsprzedażnego" to okolice 300 zł), a w efekcie dostajemy pięknie wyczyszczony pojazd.

Warto pomyśleć o wypolerowaniu lakieru, co pozwoli na zatarcie mniejszych zarysowań. Można zrobić to samemu, ale powierzenie zadania specjaliście przyniesie z pewnością lepszy efekt. Koszty nie są wysokie, w stosunku do ewentualnego zysku. Lśniący lakier działa na klientów jak magnes, zaś wszelkie plamy, brud i zarysowania mogą odstraszyć.

Silnik i podwozie - myć czy nie?

Z myciem silnika lepiej się powstrzymać. Widok czystego, wypolerowanego motoru z pewnością wzbudzi podejrzenia co do chęci ukrycia ewentualnych wycieków. Myjką ciśnieniową można poza tym łatwo unieruchomić samochód, zalewając wrażliwe na wodę elementy układów elektrycznych. Pod maską warto jedynie przetrzeć lakierowane elementy nadwozia - elementy podłużnic, czy maskę od środka.

Umycie podwozia jest natomiast dobrym pomysłem - nie tylko przed sprzedażą, ale i regularnie, w trakcie codziennej eksploatacji. Szczególnie zimą, kiedy na drogach zalegają ogromne ilości żrącej soli.

Pamiętaj o szczegółach

Przy sprzedaży samochodu pomyśl o każdym detalu. Z użyciem specjalnych preparatów nabłyszcz opony i plastikowe elementy, przy czym lepsze wrażenie dają środki z efektem matowym niż błyszczącym. Te drugie zbyt mocno pokazują, że właściciel próbował sztucznie podkręcić wygląd samochodu i jego wnętrza.

Jeśli masz alufelgi, wyczyść je z wykorzystaniem chemii samochodowej, usuwając wszelkie ślady szpecącego pyłu z klocków hamulcowych czy smoły. Pamiętaj też, żeby przed pokazaniem auta klientowi przejechać nim wcześniej choć parę kilometrów, usuwając rdzawy nalot z tarcz hamulcowych. Pomoże to uniknąć wrażenia, że pojazd długo stoi na placu, nie ciesząc się zainteresowaniem kupców.

Jeśli powierzchnia reflektorów jest zmatowiała, w oczach potencjalnego klienta samochód sporo straci. Nie trzeba jednak wymieniać całego światła. Jest kilka skutecznych sposobów na wypolerowanie klosza. Jeden z nich to po prostu wybielająca pasta do zębów, zawierająca sodę. Trzeba ja nałożyć na powierzchnię, odczekać, a następnie, spłukując, polerować miękką szmatką.

Skuteczniejsze będzie z pewnością użycie specjalistycznej pasty polerskiej do tworzyw sztucznych, której sposób użycia zależy od instrukcji, ale jest z reguły podobne do powyższego. Ten sposób jest skuteczny tylko przy niewielkim zmatowieniu. Głębsze rysy usuwa się z wykorzystaniem maszyn polerskich i tu zalecana jest wprawna ręka i doświadczenie, ponieważ łatwo pogorszyć sytuację i na przykład stopić tworzywo klosz.

REKLAMA

REKLAMA

Wnętrze

Mycie samochodufot. Shutterstock
Mycie samochodu

Przygotowując samochód do sprzedaży zadbaj o to, żeby kabina była utrzymana w jak najlepszej czystości. To tutaj, w każdy zakamarek, zaglądnie potencjalny klient i jego towarzysze. Zacznij od wyrzucenia śmieci, pamiętając o schowkach, kieszeniach drzwi i foteli oraz miejsc pod siedzeniami.

Dywaniki wyczyść lub w razie ich mocnego zużycia wymień, a całe wnętrze porządnie odkurz. Uporządkuj bagażnik - najlepiej, żeby był pusty. Na wierzchu zostaw jedynie elementy obowiązkowego wyposażenia, jak gaśnica czy trójkąt ostrzegawczy. Wszelkie liny holownicze, kable rozruchowe czy butelki z olejem będą tylko sugerowały, że auto lubi się psuć.

Źle wyglądają wypalone papierosami dziury w obiciach foteli oraz plamy na tapicerce - tu można skorzystać np. z estetycznych pokrowców na siedzenia lub ewentualnie poszukać używanego fotela w serwisach ogłoszeniowych lub na szrocie. Podobnie jak urwane czy złamane plastiki, klapki i uchwyty - koniecznie je wymień, korzystając z taniej bazy części zamiennych.

Zapach - tak, ale bez przesady

Na koniec użyj samochodowych kosmetyków, żeby w aucie przyjemnie pachniało, a tworzywa na desce rozdzielczej odżyły. Tu też obowiązuje zasada unikania nabłyszczaczy, na rzecz preparatów z efektem matu. Odświeżacze powietrza i wiszące na lusterku choinki mogą sugerować próbę zatajenia zapachu stęchlizny czy innego problemu - taki zabieg często spotyka się w autach popowodziowych. Lepiej ich nie zakładać.

Przed sprzedażą auta warto pamiętać o takich detalach, jak porządne umycie szyb. Jeśli jazda testowa odbędzie się w słoneczny dzień, brudna od środka szyba, ze śladami po palcach i przyssawkach uchwytów, będzie szczególnie źle wyglądać.

Mała usterka - duży kłopot

Na koniec dobra rada - pozbądź się wszystkiego, co psuje dobre wrażenie i podważa opinię o samochodzie. Sprawdź, czy wszystkie żarówki działają, również te wewnątrz auta. Jeśli klimatyzacja nie chłodzi - sprawdź ją. Może wymaga jedynie uzupełnienia czynnika. Niesprawna klima to jeden z głównych powodów rezygnacji klientów z zakupu, bo sugeruje większą awarię układu. Każda niegasnąca kontrolka na desce rozdzielczej może skutecznie odstraszyć potencjalnego klienta.

Zajmij się tym, bo często za jej zapalenie odpowiadają niepozorne, drobne usterki. Wymiana płynów eksploatacyjnych nie jest konieczna. Większość kupujących i tak liczy się bowiem z koniecznością zainwestowania w podstawowe czynności, jak wymiana oleju, filtrów czy nawet rozrządu, nie dowierzając w zapewnienia sprzedawców o ich świetnym stanie. Jeśli jednak dane elementy były niedawno wymieniane - sprzęgło, tarcze czy klocki hamulcowe, itp. - warto mieć na to dowód. Największą wartość dowodową ma wpis w książce serwisowej, potwierdzony pieczątką ASO lub innego warsztatu. Ewentualnie wystarczy dowód zakupu i wymiany elementów, możliwy do zweryfikowania jednym telefonem do mechanika.

Podsumowanie

Sprzedaż samochodu to sytuacja, w której ty i klient stajecie naprzeciw siebie, chcąc wydrzeć najlepszą dla siebie ofertę. Kupujący nastawiony jest na wytykanie każdej najmniejszej ułomności auta, która pozwoliłaby mu zbijać cenę. Dobre przygotowanie auta jest kluczem do twojego sukcesu, bo w ten sposób wytrącasz swojemu rozmówcy argumenty. A ten, widząc zadbane auto, podświadomie będzie go już widział w swoim garażu, przez co jego zdolność do twardych negocjacji mocno spadnie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA