Rowerzyści i kierowcy – Kto ma pierwszeństwo

Kierowcy i rowerzyści od dawna dzielą razem drogę, ale też od dawna mają do siebie wiele pretensji o zachowanie na drodze, które często wynikają z nieznajomości przepisów. I nie dotyczy to tylko rowerzystów, również nie wszyscy kierowcy wiedzą, jakie prawa mają rowerzyści i jak mogą zachowywać się na drodze.

Rowerzysta Shutterstock
Rowerzysta

Rowerzystów jest na ulicach bardzo dużo, ale infrastruktura przeznaczona dla rowerów się rozwija, a ścieżek przybywa, dlatego trzeba przyjąć do wiadomości, że rowerów będzie na drogach jeszcze więcej. Nie tylko latem, bo coraz więcej osób jeździ przez cały rok. Jest to dodatkowym utrudnieniem dla kierowców, kiedy szybciej zapada zmrok i pogarsza się widoczność, ponieważ nierzadko nieoświetlony rowerzysta i jego pojazd są słabo widoczni na drogach. Wybraliśmy i opisaliśmy kilka sytuacji, w których trzeba zachować tzw. szczególną ostrożność, i które często budzą wątpliwości co do tego, jak się zachować, albo nie wiemy, co dopuszczają przepisy.

REKLAMA

Rowerzyści mają prawo jechać po jezdni kiedy:

  • wzdłuż drogi nie ma wyznaczonych dla nich ścieżek rowerowych lub pasów ruchu

  • Jeśli droga nie ma pobocza

  • ruch drodze niej nie odbywa się z prędkością przekraczającą 50 km/h, a chodnik nie ma 2 metrów szerokości albo

  • panują złe warunki atmosferyczne, czyli jest mgła, śnieżyca, ulewa, a na ścieżce rowerowej lub chodniku zalega śnieg

1. Rowerzyści i kierowcy – Kto i kiedy ma pierwszeństwo

To sprawa budząca wiele emocji, okazuje się też, że niektórzy kierowcy samochodów nie zawsze wiedzą, czy w każdej sytuacji powinni przepuścić rowerzystę. Tymczasem przepisy mówią, że rowerzysta, tak jak pieszy na pasach, ma zawsze pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów, a kierowca skręcający w drogę poprzeczną i przecinający jego tor jazdy ma obowiązek go przepuścić. Jeśli droga dla rowerów przecina drogę publiczną (znak D-6a - "Przejazd dla rowerzystów") rowerzysta znajdujący się na przejeździe ma pierwszeństwo. Kierowca powinien przepuścić rowerzystę też wtedy, jeśli skręca w drogę poprzeczną, a rowerzysta jedzie na wprost - w każdej sytuacji, czyli kiedy porusza się po ścieżce dla rowerów, pasem ruchu dla rowerów, jedzie po jezdni lub inną częścią drogi, którą zamierza opuścić. Jeśli kierowca skręcający w prawo z prawego pasa nie zauważy rowerzysty jadącego na wprost przy prawej krawędzi jezdni, to on poniesie odpowiedzialność za wypadek.

Kierowca powinien też ustąpić pierwszeństwa rowerowi, jeśli przejeżdża przez drogę dla rowerów poza jezdnią (np. włącza się do ruchu). Jeśli przejazd dla rowerzystów znajduje się poza skrzyżowaniem i jest oznaczony jako przejazd rowerowy, zasada ogólna jest taka, że to rowerzysta ma na nim pierwszeństwo. Natomiast rowerzysta nie ma prawa przejeżdżać przez przejście dla pieszych, musi wtedy zsiąść z roweru i go przeprowadzić.

Trzeba jednak pamiętać, że drogi dla rowerów są częścią dróg, na których pierwszeństwo przejazdu jest określone znakami lub sygnalizacją świetlną, do których muszą się stosować rowerzyści, dlatego są sytuacje, w których to oni powinni ustąpić pierwszeństwa.

2. Rowerzyści i kierowcy – Wyprzedzanie

Samochód wyprzedający rowerzystę powinien zachować co najmniej 1 metr odstępu od roweru. Inaczej jest, kiedy to rowerzysta wyprzedza auto. Zgodnie z przepisami może on to robić zarówno z prawej, jak i lewej strony. Ważną informacją jest też to, że, wyprzedzając pojazd inny niż rower, nie musi on, tak jak kierowca samochodu, zachowywać 1 metra odstępu od niego, przepisy nakazują mu tylko zachowanie szczególnej ostrożności. Wyprzedanie i omijanie auta przez rowerzystę jest dopuszczalne także wtedy, jeśli na jezdni jest linia ciągła - pod warunkiem że obydwa pojazdy zmieszczą się na jednym pasie. Krótko mówiąc, rowerzysta ma prawo przeciskać się między autami stojącymi w korku przed światłami.

3. Rowerzyści i kierowcy – Przejazd przez skrzyżowanie

Zgodnie z przepisami wszyscy uczestnicy ruchu drogowego mają obowiązek jeździć prawą stroną jezdni. Rowerzyści jednak na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim mogą przemieszczać się środkiem pasa, chociaż tylko pod warunkiem że pas jezdni, którym jadą, służy do jazdy w więcej niż jednym kierunku. W ten sposób rowerzysta może dojechać również do pasa rowerowego, którym będzie kontynuował jazdę w lewo.

4. Rowerzyści i kierowcy – Kontrapasy

Kontrapasy są wyznaczone w wielu miastach na drogach jednokierunkowych i nie tylko pozwalają, ale nakazują rowerzystom jazdę w przeciwnym kierunku niż ruch samochodowy. Rowerzyści muszą poruszać się wydzielonymi dla nich pasami pod prąd, ponieważ wykroczeniem dla nich jest w tym wypadku jazda zgodna z ruchem aut, a przeciwnym, niż został wyznaczony przez pas rowerowy.

5. Rowerzyści i kierowcy – Manewry, przy których trzeba szczególnie uważać

Okazuje się, że stosunkowo dużo wypadków jest w sytuacji, kiedy rowerzysta mija rząd zaparkowanych wzdłuż ulicy samochodów, a w tym samym momencie z jednego z nich wysiada kierowca - niespodziewający się nadjeżdżającego rowerzysty. Nagłe otwarcie drzwi stwarza poważne niebezpieczeństwo - jeśli rowerzysta będzie jechał szybko, nie da rady uniknąć wypadku. Kierowca wysiadając z tak zaparkowanego auta zawsze powinien sprawdzać, czy otwarcie drzwi nie stwarza zagrożenia, rowerzyście natomiast powinna zapalić się czerwona lampka, kiedy widzi parkujący samochód, bo prawdopodobnie ktoś z niego w niedługim czasie wysiądzie. Kiedy mija rząd zaparkowanych aut, nie powinien też jechać blisko nich, lecz korzystać z pasa jezdni.

Bez względu na przepisy rowerzyści, jako niechronieni użytkownicy dróg, powinni zachować szczególną ostrożność ponieważ jakikolwiek kontakt z samochodem może być dla niech bardzo niebezpieczny. Bez względu na przepisy dbajmy o własne zdrowie i życie.  

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

REKLAMA