Citroen Xsara Picasso (1999 - 2008)
Pod koniec lata 90. ubiegłego wieku Citroen zaskoczył świat prezentując na targach w Paryżu minivana na bazie kompaktowej Xsary. Nazwę samochodu zapożyczono od nazwiska legendarnego malarza Pabla Picassa. Chyba wszyscy pamiętają reklamę, w której roboty malujące samochody pod nieobecność pracownika pokrywały je dodatkowym wzorem, nawiązującym do dzieł Picassa. Już dwa lata po wprowadzeniu modelu na rynek Citroen przedstawił facelifting Xsary Picasso, a kolejny zmiany przygotowano na rok 2004.
Silniki:
benzynowe R4 |
diesle R4 |
1,6 l 8V 90-95 KM
|
1,6 16V HDI 90-109 KM
|
1,6 l 16V 109 KM
|
2,0 8V HDI 90 KM |
1,8 l 16V 116 KM
|
|
2,0 l 16V 136 KM |
|
Budżet 10 tys. złotych spokojne pozwoli nam na zakup samochodu z rocznika od 2004. Wybierając jednostkę benzynową i nie mając wielkich oczekiwań dotyczących mocy polecamy silniki 1,6 l (90 KM) i 1,8 l (116 KM). Silniki benzynowe charakteryzują się w miarę solidnymi konstrukcjami. Warto zaznaczyć, silniki 1,6 l i 1,8 l mogą "brać olej". Dla osób lubiących szybką jazdę polecamy motor 2.0, z tym, że spalanie w mieście na poziomie 12 l/100 km jest tutaj naturalne. Jeśli będziemy już oglądać auto z topowym "benzyniakiem", warto zwrócić uwagę na sprawdzenie wycieków oleju z układu napędowego. Egzemplarz, który będzie podejrzany, w przyszłości może nadszarpnąć nasz domowy budżet.
Szukając wersji z silnikiem wysokoprężnym omijamy wariant z jednostką 1,6 HDI, która często ma problemy z wtryskami, dwumasowym kołem zamachowym i turbosprężarką. 109-konna odmiana tego silnika cierpi na zapychanie się filtra cząstek stałych. Najlepszym wyborem będzie egzemplarz z jednostką 2,0 HDI. Ten motor cechuje mniejsza awaryjność, ale miewa problemy z pompą wysokiego ciśnienia.
Przy oględzinach zawieszenia powinniśmy większą uwagę poświecić belce skrętnej, która jest podatna na szybsze zużycie. Plus jest taki, że wielu specjalistów potrafi zająć się jej regeneracją. Poza tym mocno zużywają się łączniki stabilizatora, poduszki silnika wysokoprężnego lub amortyzatory, w których pojawiają się wycieki. Oględziny zawieszenia warto zrobić bardzo skrupulatnie, gdyż jego elementy są podatne na rdzę.
W kwestii elektroniki w Citroenie Xsarze Picasso również znajdziemy wiele elementów odmawiających posłuszeństwa. Są to m.in. stacyjka, centralny zamek oraz mechanizm wycieraczek. Kłopoty może również sprawiać klimatyzacja i nawiewy.
Gdy szukamy auta rodzinnego, to Citroen Xsara Picasso będzie bardzo dobrym wyborem, trzeba się jednak nastawić na dużą ilość drobnych i większych usterek, które potrafią przysporzyć kłopotów.