Samochody poleasingowe: Z firmowych najlepsze

Klarowna historia serwisowa i dobry stan techniczny czasami potwierdzony opinią rzeczoznawcy to najważniejsze zalety używanych samochodów po wynajmie długoterminowym. Warto takich aut poszukać.  

Kupujemy samochód

Jeżeli interesują Cię auta z drugiej ręki, zadbane i o pewnym rodowodzie, najbardziej atrakcyjne są egzemplarze po wynajmie długoterminowym. A co to za wynajem? W telegraficznym skrócie – przedsiębiorcy nie kupują aut, tylko wypożyczają je na kilka lat, przeważnie na trzy (mogą od dwóch do pięciu). Płacą miesięczną stawkę, która zawiera koszty eksploatacji, nierzadko z ubezpieczeniem i pełnym serwisem. Pokrywają w tych ratach m.in. utratę wartości w okresie wynajmu. Takie samochody są też regularnie, porządnie serwisowanie. Ale nie znaczy to, że zawsze w autoryzowanej stacji obsługi (ASO ).

Czasami wybierane są serwisy niezależne, ale gwarantujące odpowiednią jakość. Unijne uregulowania, znane pod niemieckim skrótem GVO, pozwalają na obsługę poza ASO i jednocześnie na utrzymanie gwarancji.

– Nabywca używanego samochodu z wynajmu długoterminowego może być całkowicie pewny, że pojazd był odpowiednio serwisowany, z zachowaniem wszystkich zalecanych przez producenta okresów przeglądów oraz wykonaniem wszystkich koniecznych napraw – zachwala Daniel Trzaskowski członek zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), dyrektor departamentu finansowania i zarządzania flotą Volkswagen Leasing. – Na dodatek wszelkie czynności serwisowe w tego typu pojazdach były wykonywane zawsze przez wyspecjalizowane i doświadczone warsztaty. Dobry stan auta po okresie wynajmu długoterminowego leży zarówno w interesie przedsiębiorcy użytkującego samochody, jak i firmy wynajmu długoterminowego.

 Firma wynajmu już od momentu wyjazdu samochodu z salonu ma świadomość, że po zakończeniu eksploatacji przez klienta zostanie on do niej zwrócony i będzie musiała zająć się jego odsprzedażą. Czasem czyni to sama, czasem organizuje sprzedaż czy aukcje dla komisów zainteresowanych bardziej hurtowymi transakcjami.

 Jako tzw. osoba fizyczna możesz nabyć auto po wynajmie dopiero od takiego komisu. Tak czy inaczej, nie obawiaj się, że będzie drogo. Ceny są normalne. Przeważnie kwoty żądane wywoławczo utrzymują się na poziomie średnich, rynkowych notowań. Jak to możliwe? W biznesie nie ma altruistów. Firmy oferujące wynajem zarabiają na ratach płaconych przez wynajmujących, poza tym, gdy biorą np. 100 nowych Skód czy Fordów, wiadomo, że za każdy egzemplarz płacą mniej niż indywidualny klient. Używany, np. trzyletni, samochód oznacza dla nich zamrożone pieniądze, więc muszą w miarę szybko je odzyskać.  

 

MŁODE ROCZNIKI, DOBRE CENY
Marka, model, wersja Rocznik Przebieg Cena wywoławcza Notowania Eurotaxu
Skoda Fabia II 1.6 TDI (90 KM) Style (kb) 2010 223 tys. km 17 900 zł 24 000 zł
Toyota Yaris III 1.0 Sol (hb 5d) 2012 98 tys. km 40 000 zł 36 300 zł
Ford Focus II 1.6 TDCi (90 KM) Econetic (hb 5d) 2009 128 tys. km 21 900 zł 20 000 zł
Opel Astra IV 1.4 (140 KM) Enjoy (kb) 2011 107 tys. km 41 900 zł 42 600 zł
Skoda Octavia II 1.6 TDI Ambiente (kb) 2011 91 tys. km 41 800 zł 43 100 zł
Peugeot Partner 1.6 HDi (92 KM) Tepee 2011 63 tys. km 36 900 zł 36 100 zł
BMW 740d 2009 259 tys. km 140 220 zł 143 500 zł
Suzuki Jimny 1.3 JLX/Comfort 2010 57 tys. km 31 900 zł 31 100 zł
Volvo XC60 D3 AWD Kinetic 2011 98 tys. km 88 400 zł 102 200 zł
Mitsubishi L200 2.5 DI-D Invite AC (4d) 2010 136 tys. km 45 900 zł 45 700 zł

 

Gdzie one są?

Samochody po wynajmie długoterminowym można kupić na wtórnym rynku:

→ w punktach sprzedaży organizowanych przez firmy trudniące się tym wynajmem,

→ w komisach przy salonach nowych aut (komisach dealerskich),

→ w zwykłych komisach,

→ od osób, które tymi autami jeździły, wykupiły je i zamierzają sprzedać z zyskiem.

Niestety, sprzedający zazwyczaj nie przywiązują znaczenia do faktu, że to egzemplarz po wynajmie i rzadko o tym wspominają. Takie ogłoszenia zdarzają się sporadycznie. Pozostaje więc być cierpliwym i samemu dopytać, czy to samochód po wynajmie długoterminowym. A takich aut jest całkiem spora gromadka. Eksperci Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów szacują, że co roku na wtórny rynek trafia co najmniej 30-35 tys. aut osobowych i dostawczych do 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej, właśnie po wynajmie długoterminowym.   

 

Jakie to auta?

Nie ma żadnego odgórnego ograniczenia, w grę wchodzi każda marka i każdy model dostępny w polskich salonach. Jak wynika z danych PZWLP, dominują diesle (72 proc.). Zaskoczeniem nie będzie informacja, że najwięcej jest takich modeli jak Ford Focus, Skoda Octavia, Skoda Fabia, Toyota Yaris. Możesz jednak natknąć się na propozycje z rozmaitych segmentów, również samochody terenowe i luksusowe.

Przeważającą część klientów firm wynajmu długoterminowego stanowią duże korporacje, użytkujące niekiedy floty złożone z kilkuset pojazdów. Od paru lat nieustannie rośnie jednak odsetek mniejszych podmiotów, które wykorzystują w swojej działalności kilkanaście, a czasami nawet kilka pojazdów.

Auta małe są zazwyczaj użytkowane przez handlowców i generalnie osoby zajmujące niższe stanowiska. Kompakty to klasa zarezerwowana w Polsce zazwyczaj dla pracowników średniego szczebla. Służbowymi samochodami klasy średniej jeżdżą w polskich firmach menedżerowie, dyrektorzy. Auta luksusowe lub duże SUV-y są użytkowane przez nieliczną grupę, np. najwyższą kadrę menedżerską, prezesów, czy członków zarządu.   

Przydatne strony

Niektóre firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym (i leasingiem) same sprzedają używane auta i same to ogłaszają. Bywa, że z ich internetowych stron przechodzi się na ich oferty na popularnych portalach. Poniżej podajemy kilka przydatnych adresów. Interesujące ogłoszenia bywają ukryte pod różnymi hasłami, typu „samochody pokontraktowe”, „samochody poleasingowe”, „środki transportu”. Trzeba pochwalić, że z tych stron z reguły dowiesz się w miarę szczegółowo o jakie auto chodzi – tzn. poza marką i modelem podana jest wersja wyposażenia, moc silnika. Niektóre firmy wynajmu udostępniają opinie rzeczoznawców samochodowych, czasami drobiazgowe. Standardem są zdjęcia ukazujące również takie niedostatki, jak otarcie zderzaka, czy drobne felery wnętrza. Przed obejrzeniem upatrzonego egzemplarza upewnij się, czy chodzi o auto po wynajmie długoterminowym.

www.alphabet.pl, www.athloncarlease.pl, www.avis.pl, www.businesslease.pl, www.carefleet.pl, www.nfm.com.pl, www.rl.com.pl  

 

ZALETY / WADY

pluspełna dokumentacja przeglądów i napraw

pluszazwyczaj dobry stan techniczny

plusduży wybór marek i modeli z różnych segmentów

plussensowne ceny   

 minusw wielu ogłoszeniach brak informacji, że to auto po wynajmie długoterminowym

 minuszdarzają się egzemplarze o przebiegu ponad 200 tys. km

REKLAMA