Jakim samochodem łatwiej wybrać się na rodzinne zakupy bądź na dłuższy wyjazd? Sprawdzamy, jaki rodzaj nadwozia zapewni maksimum wygody, praktyczności i bezpieczeństwa.
Nie ma definicji samochodu rodzinnego, nie określają tego nawet skrupulatne normy unijne. Ale jedno jest pewne - auto rodzinne musi być dobre we wszystkim.
Dopiero dłuższe wyjazdy z całą rodziną weryfikują naszą wiedzę co do wygody i praktyczności samochodu. Oprócz ekonomiczności, ergonomii i przestrzeni z przodu, zaczynamy doceniać ilość miejsca na tylnej kanapie i wielkość oraz kształt bagażnika. Ważne stają się możliwości aranżacji wnętrza. Również bezpieczeństwo (jazda z dziećmi na pokładzie) staje na czele wymagań.
Za najbardziej prorodzinne uchodzą kombi średniej klasy, duże i pojemne. Od kilkunastu lat konkurują z nimi kompaktowe vany, które wyróżnia wyżej poprowadzona linia dachu. W tej samej lidze próbują grać małe furgony (po uzbrojeniu w tapicerkę i kanapę). Ilość dostępnych modeli w tych klasach jest przeogromna, najtańsze (i najstarsze) można mieć już za kilka tysięcy zł.
Vany
Dla vanów, które miały być rodzinne i uniwersalne, założenie było proste - maksymalna wygoda i praktyczność. Mając wymiary auta kompaktowego, oferują identyczną zwrotność przy znacznie powiększonej przestrzeni we wnętrzu i przynajmniej 400-litrowym bagażniku. Wygodne wsiadanie (i wysiadanie) na wyżej umieszczone siedziska zawdzięczają podwyższonemu nadwoziu. Wysoka pozycja za kierownicą i duże okna umożliwiają podziwianie krajobrazu i ułatwiają przegląd sytuacji wokół samochodu. Ale najważniejsze jest wnętrze, zwłaszcza za oparciami przednich foteli - ma być pojemne, uniwersalne, z łatwo przestawianą kanapą (jeszcze lepiej z pojedynczymi fotelami drugiego i trzeciego rzędu). W zależności od chwilowych potrzeb - przestrzeń bagażową można powiększyć przesuwając fotele lub je wyjmując. Jazda z dziećmi to konieczność zabrania sterty akcesoriów, które muszą być pod ręką, dlatego van powinien mieć dużo schowków, w tym chłodzony, nawet w podłodze i pod fotelami. Użyteczne będą składane stoliki ukryte w oparciach foteli. Płaska podłoga i zamiast konsoli pomiędzy fotelami - przejście, dzięki któremu łatwiej zaopiekować się dziećmi to kolejny ważny element. Przydaje się opcjonalne DVD, nic tak nie zajmuje dzieci, jak "kreskówka" na ekranie. Minivany w ilości airbagów dorównują kombi, systemy aktywnego bezpieczeństwa rzadko tutaj trafi ają. Oprócz standardowych blokad tylnych drzwi zabezpieczających je przed otwarciem z wnętrza, w przypadku szyb w tylnych drzwiach obsługiwanych elektrycznie, powinna być możliwość ich zablokowania.
Renault Scénic II - od 23 500 zł
Jeden z bezpieczniejszych w klasie, w testach Euro-NCAP ocena maksymalna (5 gwiazdek). Ma jasne wnętrze, a dodatkowe lusterko pozwala obserwować pasażerów tylnych siedzeń. Sporo można zmieścić w schowkach o pojemności 91 l (chłodzony - 17 l; inne - pod podłogą i pod siedzeniami). Po złożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa mieści 1840 l (przy 5 fotelach - 430/480 l). W opcji - DVD i lodówka. Scénic II występuje również w 7-miejscowej, dłuższej wersji, w której siedzenia trzeciego rzędu chowają się w podłodze bagażnika. Wersja ta mieści w przestrzeni bagażowej od 200/513 do 1920 l. Komfortowe zawieszenie predysponuje go do długich podróży. Wg raportu Dekry niezbyt usterkowy. Tani, ma też niskie koszty utrzymania.
Opel Zafira II - od 31 500 zł
7-miejscowy, mniej komfortowy i funkcjonalny od Scénica, ale pewniej się prowadzi, choć mocniejsze wersje mają problemy z trakcją. Szczyci się wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego (5 gwiazdek w crash-teście Euro-NCAP). Przestrzeń bagażowa - od 140 l przy siedmiu miejscach, poprzez 645 l przy pięciu, po 1820 l przy złożonych dwóch tylnych rzędach siedzeń. Zafi ra ma szare wnętrze, z nieco gorszych materiałów. Schowków jest niewiele i są niezbyt duże. Fotele 3. rzędu chowają się w podłodze. Przesuwana kanapa ma składane tylko oparcia - by uzyskać maksymalną przestrzeń bagażową, trzeba postawić do pionu jej niedzielone siedzisko i dosunąć kanapę do przednich foteli. W raportach Dekry wypada nieco lepiej od "francuza".
Przeczytaj test porónawczy Scenica, Zafiry i VW Tourana - link