Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Skoda Forman - czeski klasyk

W 1987 roku na świat przyszła Skoda Favorit, która była modelem przełomowym dla czeskiej marki. Chwilę później uzupełniła ją wersja kombi, nazwana Forman.

Skoda Forman Skoda Forman

W 1987 roku na świat przyszła Skoda Favorit, która była modelem przełomowym dla czeskiej marki. Chwilę później uzupełniła ją wersja kombi, nazwana Forman.

Skoda Favorit, a po niej Forman, oznaczały początek nowej ery dla Skody. Nadwozie zaprojektowane przez włoskie studio Stile Bertone i rozstanie z koncepcją tylnego napędu, z umieszczonym również z tyłu silnikiem, były początkiem etapu, który trwa do dziś. Niebagatelną rolę odegrało przejęcie marki przez Volkswagena w 1991 roku.

Bazując na pokazanym światu w roku 1987, przednionapędowym Favoricie, model Forman poszerzał gamę o odmianę proponującą znacznie więcej przestrzeni bagażowej. Był to jeden z najbardziej wyczekiwanych modeli Skody, bo po zakończeniu produkcji Octavii Combi w roku 1971, brakowało w ofercie marki samochodu uniwersalnego.

Wytwarzany w zakładach Vrchlabí Forman otrzymał wewnętrzne oznaczenie Typ 785 i z technicznego punktu widzenia stał się swego rodzaju światowym unikatem. Dlaczego? Choćby dlatego, że wykorzystano w nim kompletną tylną część nadwozia wersji hatchback, czyli Skody Favorit - w tym klapę bagażnika i tylne lampy - dodając tylne szybki i dodatkowy słupek.

Skoda Forman Skoda Forman

Zabieg wydłużenia Skody Favorit okazał się udany pod względem estetycznym, bo proporcje nadwozia modelu Forman były przez wielu oceniane wyżej niż pojazdu bazowego.

Zgrabne kombi oferowało - jak na dzisiejsze warunki dość skromny - 400-litrowy bagażnik, z możliwością powiększenia przestrzeni bagażowej do 1 340 litrów po złożeniu oparcia i siedziska kanapy tylnej. W wersji LS była ona asymetrycznie dzielona.

Model pozycjonowany był pomiędzy segmentem B i C, ale pod względem walorów użytkowych był w stanie zagrozić najbardziej renomowanym konkurentom klasy kompakt. Wkrótce okazało się, że nie ma się również czego wstydzić w dziedzinach trwałości i parametrów eksploatacyjnych – zagraniczne rynki eksportowe przyjęły go bardzo ciepło.

W pierwszej serii samochód oferowano z silnikiem 1.3 OHV w odmianach zasilanych gaźnikiem (58 lub 62 KM) lub jednopunktowym wtryskiem paliwa (54 KM) z katalizatorem oraz w dwóch alternatywnych poziomach wykończenia – standardowym L oraz podwyższonym LS.

Skoda Forman Skoda Forman

Ten drugi zawierał anatomiczne fotele przednie z miękkimi zagłówkami, welurową tapicerkę, obrotomierz, lampy przeciwmgielne i regulator interwału pracy wycieraczek szyby przedniej. W stosunku do modelu Favorit, Forman oferował dodatkowe 35 cm długości wycenione wówczas na dodatkowe 35 tysięcy koron.

W styczniu 1993 roku, pod okiem nowego partnera strategicznego z Wolfsburga, rodzina modeli Favorit/Forman przeszła szeroko zakrojoną modernizację, skupioną głównie na rozwiązaniach technicznych. Pakiet obejmował 548 zmian - wzmocniono strukturę karoserii, zmodernizowano wnętrze, ulepszono hamulce, poprawiono jakość montażu, wyciszenie nadwozia i jego ochronę antykorozyjną.

Pastelowe, przygaszone lakiery zastąpiono nową gamą, opartą na soczystych barwach, a poziomy wyposażenia L/LS zastąpiono przez LX/GLX. Nieustannie ulepszany silnik 1.3 OHV zasilany był układem wtrysku paliwa Bosch Monomotronic, dysponując mocą 54 KM lub 68 KM, wersje gaźnikowe kierowano odtąd jedynie na wybrane rynki eksportowe. Wraz z modernizacją zaprezentowano nowe logo marki, wykorzystywane przez nią aż do roku 2011.

Skoda Forman Skoda Forman

Macierzysty zakład modelu – Vrchlabí – produkował też edycje specjalne, jak Komfort, Excellent, Prima, Marathon, kierowane głównie do odbiorców zagranicznych. Wyposażano je często w okno dachowe, aluminiowe obręcze kół, elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich czy też centralny zamek – era ABS-u i poduszek bezpieczeństwa nastała dopiero wraz z następcą, modelem Felicia.

Ostatnie egzemplarze Formanów zbudowano w 1995 roku, zatem już po oficjalnej prezentacji modelu Felicia hatchback. Łączna produkcja modeli Favorit, Forman i Pick-Up przekroczyła 1 mln egzemplarzy, o czym przypominała specjalna krótka seria modelu Forman nazwana Million Edition.

Podstawowe dane techniczne Skody Forman

  • objętość skokowa: 1289 ccm
  • moc maksymalna: 58 KM przy 5000 obr./min
  • maksymalny moment obrotowy: 94 Nm przy 3000 obr./min
  • zawieszenie kół przednich: trójkątne wahacze, kolumny McPherson, amortyzatory hydrauliczne
  • zawieszenie kół tylnych: podatna belka wleczona, sprężymy śrubowe, amortyzatory hydrauliczne
  • układ hamulcowy: hydrauliczny, wspomagany, dwuobwodowy, hamulce tarczowe 236 mm osi przedniej i bębnowe 200 mm osi tylnej
  • ogumienie: 165/70R13, obręcze stalowe
  • rozstaw osi: 2450 mm
  • wymiary zewnętrzne: długość 4215 mm, szerokość 1620 mm, wysokość 1425 mm
  • masa własna: 890 kg
  • pojemność zbiornika paliwa: 47 l
  • prędkość maksymalna: 140 km/h
  • średnie zużycie paliwa: 5,8 l przy 90 km/h, 7,9 l przy 120 km/h i 9 l w warunkach jazdy miejskiej
  • liczba zbudowanych egzemplarzy: 219 254 egzemplarzy
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 36 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij