W 1987 roku na świat przyszła Skoda Favorit, która była modelem przełomowym dla czeskiej marki. Chwilę później uzupełniła ją wersja kombi, nazwana Forman.
Skoda Favorit, a po niej Forman, oznaczały początek nowej ery dla Skody. Nadwozie zaprojektowane przez włoskie studio Stile Bertone i rozstanie z koncepcją tylnego napędu, z umieszczonym również z tyłu silnikiem, były początkiem etapu, który trwa do dziś. Niebagatelną rolę odegrało przejęcie marki przez Volkswagena w 1991 roku.
Bazując na pokazanym światu w roku 1987, przednionapędowym Favoricie, model Forman poszerzał gamę o odmianę proponującą znacznie więcej przestrzeni bagażowej. Był to jeden z najbardziej wyczekiwanych modeli Skody, bo po zakończeniu produkcji Octavii Combi w roku 1971, brakowało w ofercie marki samochodu uniwersalnego.
Wytwarzany w zakładach Vrchlabí Forman otrzymał wewnętrzne oznaczenie Typ 785 i z technicznego punktu widzenia stał się swego rodzaju światowym unikatem. Dlaczego? Choćby dlatego, że wykorzystano w nim kompletną tylną część nadwozia wersji hatchback, czyli Skody Favorit - w tym klapę bagażnika i tylne lampy - dodając tylne szybki i dodatkowy słupek.