REKLAMA

Sposób na parujące szyby w samochodzie

Zaparowane szyby w samochodzie to problem pojawiający się wraz z nadejściem pierwszych chłodnych nocy. Jak poradzić sobie z problemem parujących szyb?

Zaparowana szyba fot. shutterstock
Zaparowana szyba

Zacznijmy od tego, że problem zaparowanych szyb w aucie wynika naturalnie z obecności wilgoci w jego wnętrzu. W czasie deszczowej czy śnieżnej pogody bardzo trudno jej uniknąć. Wodę dostarczamy do środka na mokrej odzieży i obuwiu, ze śniegiem na butach, a także w czasie wyciągania przedmiotów z wnętrza auta. Ale przyczyną nadmiaru wilgoci w samochodzie może być też jego wiek albo niewłaściwa eksploatacja.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Klimatyzacja i filtr kabinowy

Klimatyzacja jest urządzeniem, które nie tylko chłodzi powietrze w upalne dni, ale także je osusza. Dlatego korzystanie z klimatyzacji zalecane jest także jesienią i zimą, bo wówczas usuwana jest wilgoć, która siłą rzeczy pojawia się w kabinie i jest wchłaniana przez tapicerkę samochodu.

Częstą przyczyną zaparowanych szyb jest zużyty filtr kabinowy. Na jego powierzchni gromadzą się zanieczyszczenia, które nie tylko pogarszają przepływ powietrza do wnętrza auta, ale również kumulują wilgoć. Ponadto rozwijają się na nich groźne dla zdrowia grzyby i pleśnie. Warto pamiętać, że filtr kabinowy powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Uszczelki i kanały odpływowe

Powodem nadmiaru wilgoci we wnętrzu auta mogą być również zużyte uszczelki drzwi, okien czy szyberdachu. Wiadomo, że z czasem guma traci elastyczność, a uszczelki słabiej przylegają do powierzchni i pojawiają się na nich pęknięcia. W chłodniejszych miesiącach ten problem się nasila, bo niższe temperatury dodatkowo zmniejszają sprężystość gumowych elementów, a to już prosta droga do wnikania wilgoci do kabiny.

Gromadzeniu się wody sprzyjają ponadto niedrożne kanały odpływowe – znajdziemy je chociażby w przednim podszybiu czy drzwiach, a w autach z szyberdachem również w okolicach okna dachowego. Takie odpływy znajdują się też w bagażniku, gdzie często wrzucamy mokre przedmioty – parasol, buty narciarskie, itp.

Gromadzące się w zakamarkach zanieczyszczenia mogą całkowicie zatrzymać przepływ wody, która zamiast spływać pod auto zacznie przeciekać się do wnętrza samochodu. Niekiedy powodem dostawania się wilgoci do środka mogą być również nieszczelności wokół innych elementów nadwozia – anteny dachowej czy tylnych reflektorów.

 

REKLAMA

REKLAMA

Jak pozbyć się wilgoci z auta?

Z zaparowanymi szybami w samochodzie zwykle bardzo dobrze radzi sobie układ klimatyzacji. Chociaż kojarzymy jego działanie głównie z ochładzaniem wnętrza w czasie upałów, klimatyzacja skutecznie osusza powietrze. Jeśli wnętrze samochodu nie jest bardzo zawilgocone, a układ w pełni sprawny, to wystarczy uruchomić go tylko na chwilę, by pozbyć się wody z powierzchni szyb.

Z klimatyzacji warto korzystać przez cały rok, bo długie przestoje w pracy układu nie sprzyjają jego żywotności i mogą prowadzić do drogiej w naprawie awarii sprężarki. Dlatego klimatyzację powinniśmy włączać przez cały rok przynajmniej raz w tygodniu.

Jednak jeśli we wnętrzu samochodu zgromadziło się dużo wilgoci, samo włączenie klimatyzacji nie wystarczy. Warto wtedy sięgnąć po pochłaniacz wilgoci. W sklepach znajdziemy gotowe produkty, ale możemy zastosować też domowe sposoby – zostawić w samochodzie rozłożone gazety, ręcznik papierowy czy skarpetę wypełnioną ryżem albo żwirkiem dla kota. A po kilku dniach wyjąć je z wnętrza, usuwając w ten sposób część wilgoci.

Warto też w suchy, słoneczny dzień, w miarę możliwości postawić auto w słońcu, otwierając wszystkie drzwi i klapę bagażnika. Takie wietrzenie dobrze zrobi w kwestii usunięcia wilgoci. Warto też pamiętać, że woda łatwiej skrapla się na brudnych szybach. Dlatego trzeba regularnie czyścić również ich wewnętrzną powierzchnię. Wystarczy do tego zwykły domowy płyn do mycia okien.

Jak sprawić, by szyby odparowały?

Co więc należy zrobić, kiedy szyby są mocno zaparowane? Częściowo powtórzymy to, co napisane powyżej, ale warto to wszystko podsumować.

Należy włączyć nawiew i nakierować go na szybę. Pamiętajmy jednak, żeby wyłączyć zamknięty obieg powietrza, bo to właśnie wilgotne powietrze w zamkniętym samochodzie jest źródłem problemu. W początkowej fazie warto uruchomić nawiew zimnego powietrza, co również przyspieszy nagrzanie się silnika samochodu i możliwość przełączenia nawiewu na ciepły podmuch.

Znacznie lepiej z problemem poradzi sobie oczywiście klimatyzacja, która dodatkowo osusza powietrze. Układ klimatyzacji musi być jednak w pełni sprawny i regularnie serwisowany. Osuszacz i inne elementy podlegają okresowej wymianie. Jeśli to zaniedbamy, klimatyzacja nie zadziała poprawnie.

Znaczny udział w skutecznym odparowaniu wilgoci z szyb ma filtr kabinowy – warto dbać o jego regularną wymianę. Jeśli do układu dostały się liście, a powierzchnia filtra jest już mocno zanieczyszczona, prowadzi to do gromadzenia się na nim wilgoci.

Jeżeli natomiast nie możemy czekać ani chwili, możemy przetrzeć szybę za pomocą czystej szmatki, pamiętając jednak, żeby zrobić to dokładnie. W początkowej fazie jazdy warto unikać oddychania ustami i rozmów, ponieważ wilgotne i ciepłe powietrze kierowane jest wtedy prosto na szybę, pogarszając sytuację.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA