TOP 10 przyszłych klasyków - co wybrać?

Samochód zabytkowy, według polskich przepisów, to taki który ma co najmniej 25 lat. Ale nie każdy zwykły pojazd nie stanie się od razu autem wyjątkowym. Mercedes W124, Honda CRX, Lancia Kappa Coupe czy Opel Calibra - oto nasza propozycja 10 aut, które stają się rozchwytywanymi youngtimerami.

Mercedes W124 Coupe

Inwestycja w samochód klasyczny zwraca się zawsze. Przypomnieć warto, że obecnie najdroższe samochody na świecie to właśnie te klasyczne sprzedawane na aukcjach. Są wśród nich w większości wyjątkowe modele Ferrari, ale także auta innych marek, mniej luksusowe i tańsze, a które mogą stać się wyjątkowymi youngtimerami. I warto je kupić właśnie teraz zanim ich ceny poszybują w górę.

Według prognoz firmy Knight Frank, w najbliższych 10 latach tylko złoto zyska na wartości więcej nić klasyczne samochody. Według tego raportu samochody mają zyskać nawet 395% wartości. To więcej niż dzieła sztuki (199%) czy nieruchomości.

Przed zakupem samochodu z potencjałem na klasyka warto nie tylko dokonać rutynowej kontroli (jak przez zakupem zwykłego samochodu) na stacji diagnostycznej ale warto dokładnie przestudiować historię auta, wypadkową przeszłość, ilość właścicieli i, co najważniejsze, zgodność wyposażenia samochodu z numerem nadwozia (VIN).

Po zakupie auta, które ma ponad 25 lat (są wyjątki dla aut bardzo wyjątkowych) możemy ubiegać się o zarejestrowanie go jako samochodu zabytkowego, czyli na tzw. żółte blachy. Dzięki takiemu zabiegowi auto będzie mogło poruszać się już zawsze na jednym przeglądzie (jest on bezterminowy), kierowca będzie mógł liczyć nawet na 70% zniżki na ubezpieczenie OC u niektórych ubezpieczycieli, a polisa nie musi mięć ciągłości (auto może stać w garażu nieubezpieczone) i można ją wykupić na krótszy okres (np. na miesiąc lub kilka miesięcy).

Wybraliśmy dla Was 10 samochodów, które jeszcze nie tak dawno temu były tanimi i popularnymi autami na polskich drogach, ale z czasem zaczynają nabierać wartości kolekcjonerskich. Te auta naprawdę potrafią już teraz kosztować krocie (kolejność losowa).

1. Mercedes-Benz C124
Youngtimer


1. Mercedes-Benz C124
C124, czyli odmiana coupe popularnego "Balerona" W124, to samochód o iście klasycznej linii, długim nadwoziu i prostych kształtach. Do tego model ten występował z wieloma silnikami i zazwyczaj w bardzo bogatym wyposażeniem (pełna elektryka szyb i foteli, podgrzewanie foteli, el. podajniki pasów, szyberdach, automatyczna klimatyzacja itp.). Najbardziej pożądane są oczywiście auta z silnikami 6-cylindrowymi. Najmocniejszą odmianą początkowo był silnik 3.0 R6 180 KM, który później zastąpiono jego 24-zaworową wersją o mocy 220 KM, a po face liftingu (wprowadzony wtedy nazwę klasa E coupe) - 3.2 R6 o mocy 220 KM.

Ceny na otomoto wersji z silnikiem R6 - od 9 500 zł do 43 900 zł

Youngtimer

2. Alfa Romeo GTV
To samochód z kategorii tych, które albo pokochasz całym sercem, albo go nie zrozumiesz. Piękna klinowata sylwetka małego coupe od Alfy Romeo w ostatnich latach mocno się postarzała, ale teraz auto powoli staje się modelem wyjątkowym. Samochodów o takim designie już po prostu się nie produkuje, co wpływa pozytywnie na odbiór Alfy "Gran Turismo Veloce". Najpopularniejsze wersje to te z czterocylindrowym silnikiem 2.0 Twin Spark o mocy 150 KM. Poza kilkoma bolączkami (wariator faz rozrządu, wrażliwość na jakość oleju) był to bardzo dobry silnik o dobrym brzmieniu, ale to sześciocylindrowa jednostka napędowa jest najbardziej poszukiwana. Chodzi tutaj o 3.0 V6 (tzw. Busso) o mocy 220 KM. Wersje po bardzo nieudanym face liftingu będą musiały poczekać jeszcze na swój moment - w cenie są teraz pierwsze roczniki.

Ceny na otomoto wersji z silnikiem V6 - od 15 000 zł do 30 000 zł

Youngtimer

3. Volkswagen Corrado
Model ten miał być trzecią generacją sportowego modelu Scirocco, jednak podczas prac nad nim, gdy okazało się, że będzie znacznie większy i droższy, zdecydowano się na stworzenie nowego modelu. Corrado bazował na Passacie B3 i wykorzystywał wiele części z Golfa i Jetty, więc jego naprawy zazwyczaj należą do banalnie prostych, a części są bardzo łatwo dostępne. Najbardziej pożądana wersją jest oczywiście ta z silnikiem VR6 o pojemności 2,9 litra i mocy 190 KM, która w 1991 roku rozpędzała auto do 235 km/h! Ale częściej auto można znaleźć z mniejszymi silnikami benzynowymi 1.8 i 2.0.

Ceny na otomoto wersji z silnikiem VR6 - od 20 900 zł do 35 000 zł

Youngtimer

4. Ford Probe
Pierwsza generacja sportowego coupe od Forda nie jest zbyt popularna na rynku używanych aut w Polsce, warto więc rozejrzeć się za modelem drugiej generacji, który z racji kontrowersyjnego designu może w przyszłości mieć większą wartość. Samochód bazował w dużej mierze na częściach Mazdy. Dostępny był on z dwoma silnikami benzynowymi (oba pochodziły z Mazdy) - 2.0 o mocy 120 KM i 2.5 V6 w wersji Probe GT o mocy do 192 KM. Samochód ciągle na rynku używanych kosztuje grosze, ale trudno znaleźć egzemplarz w idealnym stanie. Jest jednak duża szansa, że Ford Probe nie będzie już z tańszy, a jego ceny szybko zaczną szybować w górę.

Ceny na otomoto - od 2 500 zł do 6 900 zł

Youngtimer

5. BMW serii 5 (e34)
To samochód, który w latach 90 był bohaterem większości filmów gangsterskich. Produkowany do 1996 roku samochód ciągle jeszcze jeździ po polskich ulicach w roli trwałego i taniego auta na co dzień, jednak zadbane egzemplarze w mocnych wersjach są prawdziwymi youngtimerami. Oczywiście najmocniejszą wersją było M5 z silnikiem R6 3,6 l (później z 3.8) o mocy do 340 KM, ale to zwykłe modele z silnikiem V8 (530i i 540i) są obecnie mocno poszukiwane. W w zasadzie każde BMW e34 z silnikiem R6 (już od pojemności 2.0) ma szanse otrzymać miano przyszłego klasyka.

Ceny na otomoto wersji z silnikiem V8 - od 21 900 zł do 34 900 zł

Youngtimer

6. Audi Coupe (B3/B4)
Zarówno generacja B3 (1987-91) jak i B4 (1991-96) mają szanse na stały wzrost wartości. Nowsza generacja mogła występować z silnikami 4-, 5- i 6-cylindrowymi. Najmocniejszą odmianą była turbodoładowana pięciocylindrówka 2.2 o mocy 230 KM, która rozpędzała auto do 100 km/h w czasie 5,9 sekundy i rozpędzała je maksymalnie do 246 km/h! Najmocniejsze wersje dostępne były oczywiście tylko ze stałym napędem na cztery koła quattro.

Ceny na otomoto - od 9 500 zł do 15 900 zl

Youngtimer

7. Porsche Boxster (986)
Auto minimalnie młodsze (bo produkowane do 2006 roku) jednak powoli zapracowuje na miano youngtimera. Samochód, który od dnia debiutu do teraz uważany za niepełnowartościowe Porsche, tańszą odmianę 911 i po prostu brzydkie auto - teraz ma swój czas. To najtańszy nowożytny samochód Porsche, i taki, który z pewnością dostarczy kierowcy wiele frajdy z jazdy. Boxster będzie niestety droższy w serwisowaniu niż auta np. BMW czy Audi, ale czego nie robi się aby jeździć Porsche. Auto dostępne było z kilkoma silnikami - w pierwszych latach produkcji był to motor 2,5 litra R6 Boxster o mocy 204 KM. Pozwalał on rozpędzić auto do "setki" w 6,9 sekundy i osiągać maksymalną prędkość 245 km/h.

Ceny na otomoto wersji z silnikiem 2.5 B6 - od 23 000 do 45 000 zł

Youngtimer

8. Opel Calibra
Ta nieszczęsna Calibra. Dobre imię samochodu o bardzo klasycznej linii coupe, mocnych silnikach i z bogatym wyposażeniem zostało tak bardzo zniszczone przez tzw. agrotuning, że na samo słowo "Calibra" fani motoryzacji wpadali w niekontrolowany atak śmiechu. Jednak czasu tuningu przeminęły, wiele egzemplarzy trafiło na złom i okazało się, że w Polsce można znaleźć ładnie zachowane oryginalne egzemplarze tego auta. Warte uwagi są głównie silniki V6 o pojemności 2,5 litra oraz turbodoładowana czterocylindrowa jednostka napędowa - pierwsze miały moc 170 KM, drugie 204 KM. Mocniejsza wersja pozwalała rozpędzić auto do 245 km/h , a do 100 km/h przyspieszyć w ciągu 6,8 sekundy. Warto znaleźć oryginalny egzemplarz - nie ma ryzyka, że auto stanieje, a wręcz przeciwnie - nabierze coraz większej wartości.

Ceny na otomoto - od 3 000 zł do 15 500 zł

Youngtimer

9. Lancia Kappa Coupe
Samochód-zaskoczenie w naszym rankingu. Każde włoskie coupe zacznie kiedyś przybierać na wartości i każda starsza Lancia będzie pożądanym samochodem na rynku klasyków. Dlatego Kappa Coupe pasuje tutaj jak ulał. To wygodne i dobrze wyposażone auto można mieć z silnikami czterocylindrowymi z turbosprężarką oraz świetnym motorem V6 - jednostka 2.0 Turbo generowała 220 KM, a wolnossące 3.0 204 KM. Wersja 2.0 Turbo może rozpędzić się nawet do 246 km/h.

Ceny na otomoto - od 12 900 zł

Youngtimer

10. Honda CRX
Mały japoński skalpel z wysokoobrotowym silnikiem V6 ma szanse zostać wartościowym klasykiem. Problem jednak może być ze znalezieniem odpowiedniego egzemplarza, niezakatowanego przez młodych kierowców. W modelu drugiej generacji (pierwsza jest trudna do znalezienia, a trzecie Del Sol to już inne auto) najbardziej wartym uwagi silnikiem jest oczywiście benzynowe 1.6 VTEC o mocy 150 KM. Co wyróżnia tę wersję? To przede wszystkim lotka na pokrywie bagażnika, wybrzuszenie na masce i inny kształt zderzaka i świateł z przodu.

Ceny na otomoto - od 7 900 zł do 44 000 zł

Zobacz również:
REKLAMA