Sprawdziliśmy, jak opony całoroczne spisują się zimą. Wybraliśmy gumy w tym samym rozmiarze, w którym testowaliśmy zimówki. I sprawdziliśmy je na tym samym aucie – Oplu Mokka. Warto pamiętać, że opony całoroczne są oznaczone znaczkiem M+S, a to w myśl przepisów czyni je zdatnymi do użytku także w zimie.
Oznacza to jednak tylko tyle, że mają bieżnik bardziej ponacinany z szerszymi i głębszymi rowkami – i nieco zmodyfikowaną mieszankę gumową. Naprawdę dobre opony na cały rok są sygnowane śnieżynką, a to ma gwarantować, że „dają radę” również w tej gorszej porze roku.
W teście opony całoroczne porównaliśmy z najlepszą oponą zimową i z najlepszą letnią. Odpowiednim znaczkiem na skali u dołu tabeli zaznaczyliśmy, czy testowanej oponie całorocznej bliżej do opony zimowej czy do letniej.
Dobre, ale nie zawsze i nie dla każdego
Czy warto kupować zimówki skoro nie ma już prawdziwych zim? W każdym razie nie wszędzie są, a jeśli już, to śnieg leży przez kilka dni, a wtedy można przecież zrezygnować z jazdy autem. Nasz test pokazuje, że kto stawia na maksymalne bezpieczeństwo o każdej porze roku nie powinien jednak rezygnować z sezonowej wymiany opon z letnich na zimowe i odwrotnie.
Z wyjątkiem całorocznej Michelin CrossClimate, zbliżonej parametrami do opon letnich, pozostałe mają raczej „charakter” opony zimowej. Tym lepiej? Niekoniecznie. Takie opony gorzej niż letnie hamują na suchym asfalcie. Najlepsza w tej dyscyplinie całoroczna opona Michelina zatrzymuje się np. na 41,9 m (z prędkości 100 km/h). To wynik o 5 m gorszy niż dobrej opony letniej.
Zobacz pozostałe testy opon
Całoroczne opony to nie najlepszy pomysł także dla tych, którzy lubią dynamiczną jazdę. Odwrotnie sytuacja wygląda w zimie na śniegu, chociaż różnice w hamowaniu nie są aż tak duże jak w lecie. Jadąc z prędkością 50 km/h, Opel Mokka obuty w zimówki zatrzymał się na śniegu już po 23 m, opony całoroczne – mimo że też bardziej zimowe niż letnie – potrzebowały od 24 m (Goodyear i Nokian) do 26,5 m (Michelin i Vredestein).
Mimo to osoby, które pokonują małe odległości – np. w miastach, na płaskim terenie, mogą śmiało brać pod uwagę zakup opon całorocznych, choćby z powodu kosztów. Kiedy je montować? Najlepiej w październiku, tuż przed rozpoczęciem sezonu zimowego. Wtedy przynajmniej w pierwszym roku użytkowania będą służyły całą głębokością bieżnika, jeśli jednak przyjdzie im przejechać po śniegu.
Continental WinterContact TS 850P SUV | Goodyear Vector 4Seasons Gen. 2 | Michelin Cross Climate | Nokian Weatherproof SUV | Vredestein Quatrac 5 | Continental Premium Contact 5 | |
Cena | 877 zł | 1065 zł | 877 zł | 800 zł | 1059 zł | 665 zł |
Oznaczenie EU; poziom hałasu (dB) | C/C 72 | B/B 68 | B/A 69 | C/A 69 | C/C 71 | C/A 71 |
Indeks nośności i prędkości | 95 H | 95 H | 100 V | 100 H | 95 H | 100 V |
Głębokość bieżnika (mm) | 8,4 | 7,9 | 6,5 | 8,2 | 7,4 | 7,4 |
Ocena łączna* | – | 8,1 | 7,9 | 7,8 | 6,9 | – |
Ocena | Referencyjna opona zimowa | Warta polecenia | Jeszcze warta polecenia | Jeszcze warta polecenia | Warunkowo warta polecenia | Referencyjna opona letnia |
*Wpływ na ocenę: na śniegu 20%; na mokrym 40%; na suchym 20%; środowisko 20%