REKLAMA

Test opon zimowych

Tradycyjnie jesienią zapraszamy na niezależny i profesjonalny test opon zimowych wykonany przez naszą redakcję. Sprawdzamy poziom komfortu oraz przyczepność w skrajnych warunkach i na różnych nawierzchniach, a po podsumowującej ocenie testu we wszystkich kategoriach wyłaniamy najlepsze opony zimowe w klasie.  

| Data aktualizacji: 2020-10-12
Materiały prasowe

W najnowszym numerze Auto Motor i Sport, który jest aktualnie w sprzedaży, publikujemy test opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17 przeznaczonych do usportowionych sedanów klasy BMW 3. Zapraszamy do lektury.

Szczegóły testu opon zimowych do usportowionych sedanów znajdziecie w wydaniu 11/2020 miesięcznika Auto Motor i Sport.

auto motor i sport 11/2020

Magazyn można zamówić na naszej stronie:  auto motor i sport 11/2020

Jak przeprowadzane są testy opon zimowych?

Wprawdzie z zasypanymi śniegiem ulicami miast mierzymy się coraz rzadziej, ale niska temperatura, błoto pośniegowe i zamarzająca woda to również warunki drastycznie zmniejszające przyczepność i wymagające odpowiednich opon. Poza tym od czasu do czasu wybieramy się na narty w Tatry, czy Alpy i wtedy opony muszą zmierzyć się z nawierzchnią szczelnie pokrytą śniegiem. Warto zatem wybierać opony zimowe świadomie. Dlatego redakcja magazynu "auto motor und sport" wykonuje żmudne testy opon.    

Testujący podsumowują pomiary trakcji, drogi hamowania i testów dynamicznych przeprowadzonych na ośnieżonych drogach Finlandii, dołączają do nich rezultaty uzyskane w naszej części Europy podczas zimowych jazd po suchych i mokrych drogach, do tego uzupełniają je o pomiary uzyskane w próbach na stanowiskach badawczych. Dopiero gdy zestawi się wszystkie wyniki i porówna drobiazgowo z udokumentowanymi wrażeniami kierowców testujących, powstaje szczegółowy obraz tego, ile naprawdę są warte testowane opony zimowe.

Wszystkie testowane modele są typowymi oponami zimowymi – przygotowanymi z myślą o pogodzie panującej w środkowej Europie. Na zaśnieżone drogi i bezdroża Skandynawii czy Rosji przygotowuje się dedykowane opony o szczególnie miękkiej mieszance, dostosowane do dużo niższych temperatur, a często również wyposażone w kolce. Jednak w polskim klimacie takie opony nie spisują się dobrze, a jeśli mają kolce są również zakazane przez przepisy. W przypadku mocno zaśnieżonych dróg w Polsce możemy się ratować łańcuchami, a nie w każdym samochodzie łańcuchy mieszczą się w nadkolach. A poza tym ich montaż jest uciążliwy.

 

REKLAMA

REKLAMA

Przed głównymi testami, które przeprowadzamy najczęściej w Szwecji, wszystkie wybrane egzemplarze opon "docieramy" na asfalcie. Wszystko po to, aby pozbyć się specjalnych substancji, które producenci używają podczas produkcji ogumienia, aby wyjąć je z formy. Mogłoby się okazać na śniegu, że owa warstwa powodowałaby ślizganie się opon, co przekłamywałoby wyniki testów. Wstępny trening na asfalcie wykonujemy na dystansie 1200 km.

Po mniej więcej tygodniu wysyłamy 40-tonową ciężarówkę na północ Szwecji, gdzie odbywa się główny test opon zimowych. Na śniegu i lodzie sprawdzane są m.in. przyspieszanie, hamowanie oraz działanie sił bocznych na oponę. Poza tym opony, które sprawdzamy w naszym teście, badane są w próbie "prowadzenia". Przeprowadzana jest ona na krętej górskiej drodze. Czynnikami wpływającymi na ocenę są czas przejazdu oraz oczywiście bezpieczeństwo.

Wszystkie pomiary przeprowadzamy kilka razy, aby wyniki były miarodajne. Opona, która w danej próbie okazuje się najlepsza dostaje maksymalną ocenę. Podobnie jak ogumienie, które zachowuje się bezpiecznie na suchej i mokrej nawierzchni. Sprawdzamy także opór toczenia na dwóch różnych stanowiskach, wszystko zgodnie z wytycznymi UE. Każdą testowaną oponę porównujemy z wyrywkowo wybranymi produktami dostępnymi w sprzedaży. Jeśli opona uzyskuje ekstremalnie złe wyniki to jest wykluczana z badań, o czym oczywiście informujemy.

Test opon zimowych - przebieg badania:

OCENIANE KATEGORIE
PRÓBY NA ŚNIEGU PRÓBY NA MOKREJ NAWIERZCHNI PRÓBY NA SUCHEJ NAWIERZCHNI
HAMOWANIE – droga hamowania z prędkości 50 km/h na drodze pokrytej śniegiem, w metrach  HAMOWANIE – droga hamowania w metrach, z prędkości 80 km/h  HAMOWANIE – droga hamowania z prędkości 100 km/h, w m 
TRZYMANIE POPRZECZNE – uśrednione przyspieszenie poprzeczne podczas slalomu na śniegu, w m/s2  TRZYMANIE POPRZECZNE – maksymalne przyspieszenie poprzeczne na okręgu o średnicy 80 m, w m/s2  PROWADZENIE – średnia prędkość na trasie o długości 1900 m, w km/h 
TRAKCJA – uśredniona siła ciągu na nawierzchni pokrytej ubitym śniegiem, w N AQUAPLANING NA PROSTEJ – maksymalna prędkość przejazdu, głębokość warstwy wody 7 mm, w km/h OPÓR TOCZENIA – współczynnik oporu toczenia cr, w kg/t 
PROWADZENIE NA ŚNIEGU – średnia prędkość na drodze o długości 2247 m, w km/h AQUAPLANING W ZAKRĘCIE – maksymalne przyspieszenie poprzeczne przed utratą przyczepności na okręgu o średnicy 200 m, warstwa wody 7 mm, w m/s2 SZUMY TOCZENIA – przy prędkości 80 km/h, w dB(A) 
  PROWADZENIE – średnia prędkość na trasie o długości 1823 m, w km/h

 

Test opon zimowych do kompaktowych SUV-ów

( 215/55 R 17 )

Tymczasem na łamach naszej strony internetowej znajdziecie: 

TEST OPON ZIMOWYCH DO KOMPAKTOWYCH SUV-ów

To obecnie wyjątkowo popularna w Europie klasa samochodów. Poza tym SUV-y często wybierają aktywni i dużo podróżujący ludzie, którzy zwracają uwagę na osiągi i bezpieczeństwo. Ale jeśli nawet nie szukasz najlepszych opon w klasie, warto na podstawie wyników naszego testu opon zimowych wybrać te, które mają dobry stosunek ceny do jakości. Zapraszamy do lektury tego materiału nie tylko właścicieli kompaktowych SUV-ów.     

Opony w rozmiarze 215/55 R 17 są dziś bardzo popularne i pasują również do modeli z innych klas:

  • Audi Q2
  • DS 4, DS 5 Crossback
  • Fiat 500X
  • Honda Accord
  • Hyundai Kona
  • Mazda CX-3
  • Peugeot 508
  • Seat Ateca
  • Skoda Karoq
  • Suzuki SX4, SX4 S-Cross, Vitara
  • Toyota Camry, Verso

 

W w dalszej części znajdziecie linki do pełnych wyników naszych testów opon zimowych z poprzednich lat.

 

Testy opon zimowych z poprzednich lat

Test opon zimowych 225/45 R18
Test opon zimowych 2017 - 225/45 R18

Test opon zimowych 2016 - 215/60 R17
Test opon zimowych 2016 - 215/60 R17
Test opon zimowych 2016 - 215/60 R17
   
Test opon zimowych 2015
Ponad sto sztuk opon, każdy komplet zmieniany kilkakrotnie do różnych prób – jest co robić

Test opon zimowych 2015 - 225/50 R17
VW Golf w śniegu

Test opon zimowych 2014 - 205/55 R16
   
Test opon zimowych 205/55 R16 H

Test opon zimowych 2013 - 205/55 R16
Test opon zimowych

Test opon zimowych 2011
   
Test opon zimowych 205/55 R16 H
Jazdy...

Test opon zimowych 2010 
Test opon zimowych 205/55 R16 H
Ekipa „am i s" spędziła w Finlandii tydzień – pracy nie brakowało

Test opon zimowych 2009
   
Test opon
Hamowanie na śniegu: całoroczna opona Vector Goodyeara uzyskuje dobry wynik.
Test opon zimowych 2008
Test opon zimowych
Żeby przekonać się jak opony dają sobie radę na śniegu, w Mercedesie wyłączono ESP.

Test opon zimowych 2008 

 Test opon całorocznych:

Opel Mokkaauto motor i sport
Test opon całorocznych 2016

Test opon całorocznych 2016

 

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA