[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Test opon zimowych

Co roku, jesienią na łamach naszego pisma prezentujemy test opon zimowych. Sprawdzamy przede wszystkim opony zimowe renomowanych producentów, ale prześwietlamy również te przystępne cenowo.

W najnowszym numerze Auto Motor i Sport, który jest obecnie w sprzedaży, publikujemy nowy test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16. Tu znajdziecie jego zapowiedź, a na końcu artykułu zamieszczamy linki do testów "zimówek" z poprzednich lat.

Test opon zimowych 2018 - 205/55 R16

Wprawdzie zawianych śniegiem dróg nie widzieliśmy od lat, ale błoto pośniegowe i zamarzająca woda wciąż się zdarzają. Dobre opony powinny dać sobie z nimi radę, tylko które są najlepsze?

Taki już los testujących zimowe opony – tygodniami muszą ślęczeć nad rzędami liczb, weryfikując wyniki testu. Podsumowują pomiary trakcji, drogi hamowania i testów dynamicznych przeprowadzonych na ośnieżonych drogach Finlandii, dołączają do nich rezultaty uzyskane w naszej części Europy podczas zimowych jazd po suchych i mokrych drogach, do tego dokładają pomiary uzyskane podczas niezliczonych prób na stanowiskach badawczych.

Dopiero gdy zestawi się je wszystkie i porówna z drobiazgowo udokumentowanymi wrażeniami kierowców testujących, powstaje szczegółowy obraz tego, ile naprawdę są warte testowane zimówki.

Na starcie testu stanęło 11 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16:

  • Continental WinterContact TS 860,
  • Bridgestone Blizzak LM001 Evo,
  • Giti Winter W1,
  • Goodyear Ultra Grip 9,
  • Hankook i’cept RS2,
  • Kumho WinterCraft WP 51,
  • Nexen Winguard Snowg WH2,
  • Nokian WR D4,
  • Pirelli Cinturato Winter,
  • Toyo Snowprox S943,
  • Vredestein Snowtrac 5.

Wszystkie są typowymi oponami zimowymi – przygotowanymi z myślą o pogodzie panującej w środkowej Europie. Na zaśnieżone drogi i bezdroża Skandynawii czy Rosji przygotowuje się jeszcze inne opony ze szczególnie miękkiej mieszanki, dostosowane do dużo niższych temperatur. Jednak w polskim klimacie nie spisują się dobrze.

„Środkowoeuropejskie” zimówki mają dosyć uniwersalne zastosowanie. Przy okazji - już za miesiąc przedstawimy test opon całorocznych, w którym jedna z opon okazała się wyjątkowo dobra w warunkach zimowych. Gorzej za to wypadała na suchej drodze, szybciej się zużywała i powodowała większe zużycie paliwa.

Wracając do tegorocznego testu "zimówek". Opony typowo zimowe umożliwiają bezpieczne poruszanie się na śniegu i lodzie, zwłaszcza gdy trzeba na nich zamontować łańcuchy. W wypadku wielu kompaktowych aut da się to zrobić tylko na wąskich oponach, jak testowane „205”. Nie udaje się to natomiast w wypadku testowanych przez nas całorocznych opon w rozmiarze 225/45 R 17, bo łańcuchy nie mieszczą się w nadkolach.

Czyli w zimie jeździmy na „205”. Tylko których? Na bardzo dobrze radzących sobie na śniegu Giti czy Nokianach? A może na świetnych na mokrej drodze oponach Conti albo Goodyeara? A może na cichutkich Bridgestonach?

Szczegóły testu znajdziecie już teraz, w najnowszym numerze miesięcznika Auto Motor i Sport.

Zapraszamy do kiosków i do zamówienia prenumeraty tradycyjnej lub prenumeraty elektronicznej.

A w dalszej części znajdziecie linki do pełnych wyników naszych testów opon zimowych z poprzednich lat.

 

REKLAMA

REKLAMA

Jak przeprowadzane są testy opon zimowych?

Przed głównymi testami, które przeprowadzamy najczęściej w Szwecji, wszystkie wybrane egzemplarze opon "docieramy" na asfalcie. Wszystko po to, aby pozbyć się specjalnych substancji, które producenci używają podczas produkcji ogumienia, aby wyjąć je z formy. Mogłoby się okazać na śniegu, że owa warstwa powodowałaby ślizganie się opon, co przekłamywałoby wyniki testów. Wstępny trening na asfalcie wykonujemy na dystansie 1200 km.

Po mniej więcej tygodniu wysyłamy 40-tonową ciężarówkę na północ Szwecji, gdzie odbywa się główny test opon zimowych. Na śniegu i lodzie sprawdzane są m.in. przyspieszanie, hamowanie oraz działanie sił bocznych na oponę. Poza tym opony, które sprawdzamy w naszym teście, badane są również w próbie "prowadzenia". Przeprowadzana jest ona na krętej drodze, biegnącej przez pagórkowaty teren. Czynnikami wpływającymi na ocenę są czas przejazdu oraz oczywiście bezpieczeństwo.

Test opon zimowych - przebieg badania:

OCENIANE KATEGORIE
PRÓBY NA ŚNIEGU PRÓBY NA MOKREJ NAWIERZCHNI PRÓBY NA SUCHEJ NAWIERZCHNI
HAMOWANIE – droga hamowania z prędkości 50 km/h na drodze pokrytej śniegiem, w metrach  HAMOWANIE – droga hamowania w metrach, z prędkości 80 km/h  HAMOWANIE – droga hamowania z prędkości 100 km/h, w m 
TRZYMANIE POPRZECZNE – uśrednione przyspieszenie poprzeczne podczas slalomu na śniegu, w m/s2  TRZYMANIE POPRZECZNE – maksymalne przyspieszenie poprzeczne na okręgu o średnicy 80 m, w m/s2  PROWADZENIE – średnia prędkość na trasie o długości 1900 m, w km/h 
TRAKCJA – uśredniona siła ciągu na nawierzchni pokrytej ubitym śniegiem, w N AQUAPLANING NA PROSTEJ – maksymalna prędkość przejazdu, głębokość warstwy wody 7 mm, w km/h OPÓR TOCZENIA – współczynnik oporu toczenia cr, w kg/t 
PROWADZENIE NA ŚNIEGU – średnia prędkość na drodze o długości 2247 m, w km/h AQUAPLANING W ZAKRĘCIE – maksymalne przyspieszenie poprzeczne przed utratą przyczepności na okręgu o średnicy 200 m, warstwa wody 7 mm, w m/s2 SZUMY TOCZENIA – przy prędkości 80 km/h, w dB(A) 
  PROWADZENIE – średnia prędkość na trasie o długości 1823 m, w km/h  

 

2300 km na południe od mroźnej i śnieżnej Szwecji przeprowadzamy test opon zimowych na mokrej nawierzchni. Dobre opony powinny na mokrym asfalcie odznaczać się dobrym trzymaniem bocznym, hamowaniem oraz stabilną jazdą podczas zjawiska aquaplaningu. Końcowy test to jazda po suchej drodze. Na ostateczna ocenę wpływają wyniki z prób na suchej, mokrej i ośnieżonej drodze.

Testy opon zimowych z poprzednich lat

Test opon zimowych 225/45 R18
Test opon zimowych 2017 - 225/45 R18

Test opon zimowych 2016 - 215/60 R17
Test opon zimowych 2016 - 215/60 R17
   
Ponad sto sztuk opon, każdy komplet zmieniany kilkakrotnie do różnych prób – jest co robić
Test opon zimowych 2015 - 225/50 R17

Test opon zimowych 2014 - 205/55 R16
   

Test opon zimowych 2013 - 205/55 R16

Test opon zimowych 2011
   
Jazdy...
Test opon zimowych 2010 
Ekipa „am i s" spędziła w Finlandii tydzień – pracy nie brakowało
Test opon zimowych 2009
   
Hamowanie na śniegu: całoroczna opona Vector Goodyeara uzyskuje dobry wynik.
Test opon zimowych 2008
Żeby przekonać się jak opony dają sobie radę na śniegu, w Mercedesie wyłączono ESP.
Test opon zimowych 2008 

 Test opon całorocznych:

Test opon całorocznych 2016
Test opon całorocznych 2016

 

Wszystkie pomiary przeprowadzamy kilka razy, aby wyniki były miarodajne. Opona, która w danej próbie okazuje się najlepsza dostaje maksymalną ocenę. Podobnie jak ogumienie, które zachowuje się bezpiecznie na suchej i mokrej nawierzchni. Sprawdzamy także opór toczenia na dwóch różnych stanowiskach, wszystko zgodnie z wytycznymi UE. Każdą testowaną oponę porównujemy z wyrywkowo wybranymi produktami dostępnymi w sprzedaży. Jeśli opona uzyskuje ekstremalnie złe wyniki to jest wykluczana z badań, o czym oczywiście informujemy.

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij