Nie trzeba wyruszać ani w Tatry, ani w Alpy, żeby przekonać się jak popularne są SUV-y, zwłaszcza te nieduże. Modele w rodzaju Opla Mokki, Skody Yeti czy VW Tiguana od dawna królują w miastach. Standardowy rozmiar ich opon to 215/60 R 17 H. I właśnie takie zimówki wzięliśmy na nasz testowy warsztat.
Testowane opony 215/60 R 17 H :
- Bridgestone Blizzak LM-80 Evo
- Continental TS 850 P SUV
- Dunlop SP Winter Sport 5 SUV
- Goodyear Ultragrip Performance SUV Gen-1
- GT Radial Champiro WinterPro HP
- Hankook Winter icept evo²
- Nokian WR D4
- Star Performer SPTV
- Westlake SW 658
- Vredestein Wintrac Xtreme S
W zasadzie większość zimowych opon do SUV-ów stworzono w oparciu o standardowe gumy. Ponieważ od aut tego typu mało kto wymaga terenowych właściwości, liczą się zaś dynamika na mokrym i suchym asfalcie oraz niski opór toczenia, bieżnik z szerokimi rowkami nie jest potrzebny.
Próby na śniegu
Najlepsze na śniegu są Bridgestone, Conti i Goodyear, zaraz za nimi plasują się Hankook, Dunlop i Nokian. Polecić, z małymi zastrzeżeniami, możemy również opony GT Radial i Westlake. Znacznie gorzej wypada Vredestein – podczas mocnego hamowania w zakrętach pomimo dobrej trakcji opona ta nieoczekiwanie ześlizgiwała się na zewnętrzną stronę łuku.
Materiały prasowe
Zobacz nasze pozostałe testy opon zimowych
Producent powinien dobrze przemyśleć, jak zmienić proporcję poprzecznych rowków bieżnika do wzdłużnych. Do jazdy po śniegu nie polecamy niedrogiej opony Star Performer.
Na mokrym asfalcie
2300 kilometrów na południe od śnieżnej Szwecji przeprowadzamy testy na mokrej nawierzchni. Dobre zimówki oprócz tego, że dają sobie radę na śniegu muszą udowodnić, że niczego im nie brakuje, gdy przyjdzie poruszać się po mokrym asfalcie.
Znacznie lepiej od swoich konkurentów wypadają tu Conti, Dunlop, Goodyear i Nokian. Pierwsze trzy hamują na krótkim dystansie, odznaczają się dobrym trzymaniem poprzecznym w zakrętach i zapewniają bezpieczne właściwości jezdne.
Nokian z kolei drobne słabości w dziedzinie hamowania i trzymania poprzecznego wynagradza bardzo dobrym zachowaniem podczas aquaplaningu (przejazd przez warstwę wody). W tej ostatniej dziedzinie dosyć dobrze radzą sobie Vredestein, Hankook i Westlake, za to rowki bieżnika Bridgestone’a, GT Radial oraz opony Star Performance mniej sprawnie radzą sobie z odprowadzaniem nadmiaru wody.
Testy na suchej drodze
Obrazu zimówek dopełnia sprawdzian na suchej drodze, który stanowi 30% testowej oceny (tak jak sprawdzian na śniegu i na mokrej nawierzchni). Najkrótszą drogę hamowania na suchym ma Nokian, który odznacza się też najlepszymi właściwościami jezdnymi, za nim są Vredestein i Conti.
Nieźle wypada również Star Performer, która wraz z oponami zimowymi Goodyeara, Dunlopa i Hankooka uzyskuje dobre wyniki. Od ich poziomu nieco odstają Bridgestone, GT Radial i Westlake.
Która opona jest więc najlepsza? Oczywiście ta, która radzi sobie dobrze na śniegu oraz na mokrej i na suchej drodze. Niektórym produktom daleko do takiego kompromisu, ale np. Westlake i GT Radial, które kiedyś nie dawały sobie z tym rady, teraz osiągnęły akceptowalne wyniki i są warte polecenia.
Hankook, Bridgestone i Vredestein, które też nie brylowały zimą na drogach w przeszłości, tym razem uplasowały się bardzo blisko czołówki. A w czołówce wyniki są bardzo zbliżone. Tylko 0,3 punktu dzielą Goodyeara i Dunlopa od zwycięzcy, Nokiana – tylko 0,2 pkt. Po pokonaniu 10 000 km w testach i na dojazdach najwszechstronniejszą zimówką okazała się Conti TS 850 P SUV.
Szczegółowe wyniki testu z punktacją znajdziesz na następnych stronach.