Top - najlepsze używane hot-hatche

Hot hatche, czyli hatchbacki z mocnymi silnikami, nie są prawdziwymi autami sportowymi, ale dzięki swoim osiągom mogą być traktowane jak przepustka do ich świata. Są też sporo tańsze, zwłaszcza jako używane.

Kiedy w 1976 roku inżynierowie Volkswagena po godzinach, w ramach rozrywki, budowali pierwszego Golfa GTI, nie mieli świadomości, że tworzą legendę. Właśnie wtedy narodziła się subklasa aut zwanych hot hatchami. Dziś usportowione wersje kompaktów albo miejskich maluchów mają w ofercie niemal wszyscy producenci, co świadczy o tym, że pomysł Volkswagena był strzałem w dziesiątkę.

Współczesne hot hatche to nie tylko auta z mocnymi silnikami i głośnym układem wydechowym. Najczęściej mają one niewiele wspólnego z autami w zwykłych wersjach, od których
się wywodzą.

Rekordzistą wśród hot hatchy pod względem mocy silnika jest dzisiaj Mercedes A45 AMG (381 KM), który przyspiesza do setki w 4,2 s. My jednak skupiamy się nie tylko na osiągach, ale na sprawach bardziej praktycznych – podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie auta i jakie wersje lepiej omijać. Sprawdziliśmy, ile takie auta są dziś warte według Eurotaxu i ile będzie kosztować ich podstawowa obsługa serwisowa. Użytkowanie hot hatcha jest średnio o około 20% droższe niż wersji ze słabszym silnikiem. Ale takie auta kupuje się przecież sercem, a nie rozumem.

ABARTH 500 ESSEESSE, 2008 r. • 28 000 zł

Chociaż Abarth 500 powstał na bazie autka miejskiego, jest jednym z najlepszych usportowionych maluchów. Wersja Esseesse różni się od zwykłego Abartha 500 m.in. mocą silnika – koni jest nie 135, lecz 160, co przy niskiej masie własnej auta (1035 kg) zapewnia fantastyczne osiągi. Sprint do setki trwa zaledwie 7,4 s.

Oprócz wyższej mocy silnika Esseesse ma zmienione zawieszenie (jest jeszcze sztywniejsze), hamulce są bardziej wydajne, a rasowy wygląd podkreślają 17-calowe obręcze kół, wzorowane na wyczynowych. Ciekawymi gadżetami wewnątrz są wskaźnik ciśnienia doładowania turbosprężarki (maksymalne to 1,3 bara) oraz kontrolka podpowiadająca ostatni moment na zmianę biegu na wyższy. Zapala się ona przy 6000 obr/min, odcięcie dopływu paliwa następuje chwilę później – przy 6700 obr/min. Jeśli kierowca nie będzie zwlekał tak długo ze zmianą biegu, otrzyma wspaniałą akustyczną nagrodę, jaką jest strzał niedopalonego paliwa w tłumikach, podobnie jak w samochodach rajdowych.

Słabe strony auta to zdarzające się awarie zawieszenia tylnej osi oraz przekładni kierowniczej. Regeneracja przekładni kosztuje około 1300 zł. Elementy zawieszenia oraz inne części eksploatacyjne są drogie, bo muszą być oryginalne – do Abartha zamienników nie przewidziano.

Dane techniczne:
Silnik: R4, 1.4 turbo
Moc maksymalna: 160 KM/5750 obr/min
Maks. moment obrotowy: 230 Nm/3000 obr/min
0-100 km/h, prędkość maks.: 7,4 s, 211 km/h

Części zamienne:
Olej i filtr oleju 564 zł
Hamulce (przód) – tarcze i klocki 1777 zł
Zestaw rozrządu (z pompą) 570 zł
Filtr powietrza 240 zł

Renault Clio SPORT, 2009 r. • 24 800 zł

Dział Renault Sport nieźle się napracował, tworząc Clio Sport, ponieważ od zwykłego Clio odróżnia go więcej elementów niż mogłoby się wydawać. Zmieniono błotniki, zderzaki, pokrywy silnika i bagażnika. Rozwiązania techniczne wywrócono do góry nogami – inne są zawieszenie, układ przeniesienia napędu i silnik.

Wolnossąca jednostka wkręca się na 7,5 tys. obrotów i rozwija moc aż 201 KM. Kierowca Clio Sport siedzi nisko nad ziemią, w kubełkowym fotelu, a w dłoniach trzyma mniejszą i grubszą kierownicę, przez którą widać prędkościomierz wyskalowany do 250 km/h. Ciasno zestopniowana skrzynia biegów o sześciu przełożeniach pozwala w najlepszy sposób wykorzystać moment obrotowy, którego maksymalna wartość wynosi 215 Nm i jest osiągana przy 5400 obr/min. Codziennej eksploatacji w mieście sprzyja fakt, że już od 3000 obr/min silnik Clio RS dysponuje momentem obrotowym o wartości ponad 200 Nm.

Na forach internetowych właściciele tych aut narzekają na problemy z elektroniką i układem elektrycznym. Clio Sport zbiera pochwały za napęd oraz trwałe materiały, którymi wykończono wnętrze. Nie polecamy wersji Cup ze względu na zbyt sztywno zestrojone zawieszenie, które dość często ulega awariom.

Dane techniczne:
Silnik: R4, 2.0
Moc maksymalna: 201 KM/7100 obr/min
Maks. moment obrotowy: 215 Nm/5400 obr/min.
0-100 km/h, prędkość maks.: 6,9 s, 225 km/h

Części zamienne:
Olej i filtr oleju 235 zł
Hamulce (przód) – tarcze i klocki 820 zł
Zestaw rozrządu z pompą 590 zł
Filtr powietrza 76 zł

MINI COOPER JCW, 2011 r. • 60 700 zł

Cooper jest mały, diabelsko sztywny, głośny i zwinny. Ma bardzo bezpośredni układ kierowniczy, a silnik błyskawicznie reaguje na gaz. Na rynku wtórnym nie ma zbyt wielu wersji JCW z silnikiem o mocy 211 KM. Wiele aut to Coopery S z pakietem podnoszącym moc silnika ze 175 do 192 KM. Oryginalny JCW ma obniżony o 0,5 bara stopień sprężania oraz inne turbosprężarkę i tłoki.

Polecamy egzemplarze po liftingu, z nowym silnikiem o oznaczeniu N18, które miały zmodyfikowane pompy wysokiego ciśnienia i podciśnieniową. Niestety problemu rozciągającego się łańcucha nie udało się wyeliminować do końca produkcji, ale winowajcę, czyli napinacz (100 zł) można wymienić samodzielnie w pół godziny.

Nie polecamy aut po mechanicznym tuningu silnika. Jednostkę można bez trudu podrasować do 250-270 KM, ale jej trwałość dramatycznie spada – urywają się tłoki. Sposobem na obniżenie kosztów eksploatacji jest zakup części silnikowych do Peugeota 207 – są o połowę tańsze niż od BMW.

Dane techniczne:
Silnik: R4, 1.6 turbo
Moc maksymalna: 211 KM/6000 obr/min
Maks. moment obrotowy: 260 Nm/1850-5600 obr/min
0-100 km/h, prędkość maks.: 6,5 s, 238 km/h

Części zamienne:
Olej i filtr oleju 252 zł
Hamulce (przód) – tarcze i klocki 1060 zł
Zestaw rozrządu (z pompą) łańcuch
Filtr powietrza 59 zł

Ford Focus RS, 2009 r. • 67 600 zł

RS pierwszej generacji był unikatem, bo każdy egzemplarz miał swój własny numer. RS drugiej generacji nie jest już autem limitowanym, ale na rynku wtórnym to nadal rzadkość.

Pod jego maską pracuje 5-cylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 305 KM. To dzięki niemu RS był swego czasu najmocniejszym samochodem kompaktowym. Auto prowadzi się znakomicie – jest szybkie, precyzyjne i tylko nieznacznie podsterowne. Sportowy klimat zapewnia tzw. symposer, czyli rura łącząca komorę silnika z kabiną – dzięki niej silnik brzmi jeszcze bardziej rasowo.

Charakter RS-a psuje zbyt zwyczajne wnętrze – poza kubełkowymi fotelami nie ma w nim niczego szczególnego. Z wad wymienimy wysokie spalanie i mocno ograniczony komfort resorowania. Przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na ewentualne wycieki płynu chłodzącego. Ich powodem może być pęknięty korpus turbosprężarki albo blok silnika. Drżenie na kierownicy oznacza zużyte półosie napędowe.

Dane techniczne:
Silnik: R5, 2.5 turbo
Moc maksymalna: 305 KM/6500 obr/min
Maks. moment obrotowy: 440 Nm/2300-4500 obr/min
0-100 km/h, prędkość maks.: 5,9 s, 263 km/h

Części zamienne:
Olej i filtr oleju 714 zł
Hamulce (przód) – tarcze i klocki 771 zł
Zestaw rozrządu z pompą 581 zł
Filtr powietrza 65 zł

Subaru Impreza WRX STI, 2008 r. • 49 400 zł

Turbodoładowany silnik o pojemności 2,5 l, rozwijający okrągłe 300 KM, stały napęd na cztery koła z elektronicznie sterowanym centralnym mechanizmem różnicowym oraz układ jezdny zestrojony tak, by auto jak najlepiej trzymało się nawierzchni to najważniejsze cechy Imprezy STI. Jakość tworzyw we wnętrzu mocno różni się od tej, jaką prezentują np. modele Audi.

Impreza na pewno nie jest idealna – jej układ kierowniczy okazuje się średnio precyzyjny, jednak rekompensuje to zawieszenie, które jest „szybsze” niż silnik. Jednostka napędowa typu bokser po przekroczeniu 3,5 tys. obr/min zmienia się w dynamit, a napęd na cztery koła potrafi przenieść siłę napędową na asfalt niezależnie czy jest mokry, oblodzony, czy suchy.

Przed zakupem Imprezy STI koniecznie należy skontrolować stan sprzęgła wiskotycznego w układzie napędowym i turbosprężarki, której mocno szkodzi niewłaściwe traktowanie (gaszenie silnika bez jej schłodzenia).Zbyt wąskie ścianki bloku silnika powodują pękanie uszczelki pod głowicą, ale lekiem na tę przypadłość jest wymiana oryginalnych szpilek głowicy na wyczynowe, np. ARP. Jeśli silnik zużywa zbyt dużo oleju, oznacza to pęknięcie tłoka pomiędzy pierścieniami. Tu pomoże wymiana tłoków na kute, co kosztuje ok. 10 tys. zł.

Dane techniczne:
Silnik: B4, 2.5 turbo
Moc maksymalna: 300 KM/6000 obr/min
Maks. moment obrotowy: 407 Nm/4000 obr/min.
0-100 km/h, prędkość maks.: 5,2 s, 250 km/h

Części zamienne:
Olej i filtr oleju 252 zł
Hamulce (przód) – tarcze i klocki 1060 zł
Zestaw rozrządu (z pompą) 1574 zł
Filtr powietrza 59 zł

HONDA CIVIC TYPE R, 2008 r. • 35 400 zł

Są szybsze hot hatche, ale w żadnym z nich to, co znajduje się między przednimi kołami nie „kręci się” tak wysoko, jak w Hondzie Civic Type R. Powód? Jej silnik jest wolnossący, a nie turbodoładowany, a ogranicznik prędkości ustawiono na 8500 obr/min (!). Jednostka napędowa ma układ zmiennych faz rozrządu typu i-VTEC, który sprawia, że po przekroczeniu 5,5 tys. obr/min łapie ona drugi oddech i katapultuje auto do przodu.

Wewnątrz czuć charakter – silnik uruchamia się przyciskiem, siedzi się w kubełkowym fotelu, a przed oczami kierowcy, w centralnym miejscu, znajduje się obrotomierz. Nie mniejsze wrażenie robią wyważenie auta, czuły układ kierowniczy oraz działanie mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu wewnętrznym, który zwiększa przyczepność zarówno na prostej, jak i w zakrętach. Szkoda że „szperę” znajdziemy tylko w wersji Special Edition.

Do specyfiki Civica Type R nie pasują natomiast zbyt słabe hamulce. Powszechną usterką są awarie pompy sprzęgła. Jeśli silnik spala olej, prawdopodobnie są uszkodzone pierścienie, panewki albo gładzie cylindrów.

Dane techniczne:
Silnik: R4, 2.0
Moc maksymalna: 201 KM/7800 obr/min
Maks. moment obrotowy: 195 Nm/5600 obr/min.
0-100 km/h, prędkość maks.: 6,6 s, 235 km/h

Części zamienne:
Olej i filtr oleju 268 zł
Hamulce (przód) - tarcze i klocki 834 zł
Zestaw rozrządu z pompą łańcuch
Filtr powietrza 144 zł

REKLAMA