Niezawodna Carina
Obchodząca właśnie 20. urodziny Toyota Avensis wywodzi się w linii prostej od modelu Carina. Toyota Carina TA10/TA12 debiutowała w grudniu 1970 r. jako auto klasy średniej, pozycjonowany pomiędzy światowym bestsellerem – kompaktową Corollą, a większą Coroną.
Wbrew dość często powielanej anegdocie, nazwa "Carina" nie pochodziła od popularnego zwłaszcza w Skandynawii żeńskiego imienia Karin, lecz od łacińskiej nazwy odkrytego w 1763 r. przez Nicolasa Louisa de Lacaile gwiazdozbioru nieba południowego.
Położony blisko konstelacji Kompasu, Rufy i Żagla, jest znany także pod nazwą Kil. Gwiezdne pochodzenie nazw modeli Toyoty nie jest wyjątkiem, by wspomnieć tu choćby o popularnej Starlet (gwiazdeczka).
Kolejne odsłony Cariny zyskały znakomitą opinię pojazdu niezwykle trwałego, funkcjonalnego i, w odróżnieniu od typowo familijnej Corony, obdarzonego sportowymi akcentami. Pierwsze generacje Cariny dzieliły bowiem liczne elementy z coupé Celica.
Na rynku japońskim Carina TA10/12 była sprzedawana w wydzielonej sieci salonów Toyota Store. W Europie model oceniano wysoko, lecz komercyjny sukces udało się odnieść dopiero Carinie T17 (1988–92).
Przez wiele miesięcy był to absolutny hit sprzedaży na rynku brytyjskim i belgijskim, a także w Austrii, Danii i kilku innych krajach. Nieprzypadkowo więc wybrano miejscowość Burnaston w hrabstwie Derbyshire jako lokalizację pierwszej wytwórni Toyoty w Wielkiej Brytanii (i w Europie). Fabrykę zbudowano w ciągu kilkunastu miesięcy.
Zarząd koncernu zdecydował, że nowy model zwiększy udział Toyoty w rynkowym segmencie. Warunkiem powodzenia było uwzględnienie specyfiki europejskiego klienta, innych niż w Japonii czy USA przyzwyczajeń i preferencji nabywców.