Wakacje kamperem – na co trzeba uważać, jak robić to dobrze?

Samochód kempingowy, inaczej kamper, to chętnie dziś wybierany środek transportu na wakacje, bo dzięki niemu miejsce noclegowe mamy zawsze przy sobie. Na co trzeba zwrócić uwagę, podróżując takim domem na kołach?

kampery Shutterstock.com
Samochody kempingowe

Do prowadzenia samochodu kempingowego zazwyczaj wystarczy prawo jazdy kategorii B, ale kierowcy na co dzień siadający za kierownicą znacznie mniejszych samochodów osobowych powinni mieć na uwadze kilka kwestii związanych choćby z rozmiarem czy masą pojazdu. Ale nie tylko. Dodajmy, że w przypadku, gdy masa całkowita kampera nie przekracza 3,5 t, może go prowadzić kierowca z prawem jazdy kategorii B. Z uwagi na bezpieczeństwo i komfort podczas wakacyjnego wyjazdu warto jednak odpowiednio się przygotować do takiej podróży oraz pamiętać o zasadach bezpiecznego prowadzenia pojazdu odmiennego od tych, do których jesteśmy przyzwyczajeni.

Większe wymiary, mniejsze możliwości

Widoczną na pierwszy rzut oka różnicą między kamperem a zwykłym samochodem osobowym są wymiary. Kamper jest wyższy, dłuższy i szerszy od samochodu, którym na co dzień jeździmy po mieście czy najbliższej okolicy. Nie można o tym zapominać, bo to rodzi wiele ograniczeń. Na przykład spora wysokość pojazdu może sprawić, że znajdujące się nisko nad jezdnią gałęzie czy też znaki wystające ponad pas ruchu mogą stanowić zagrożenie i łatwiej jest o nie zahaczyć. Prawie nigdzie nie będziemy też w stanie wjechać na parking podziemny, zwłaszcza jeśli na dachu przewozimy bagażnik, rowery czy namiot.

Większa niż przeciętna szerokość czy długość może okazać się wyzwaniem podczas parkowania, ponieważ auto całkiem inaczej zachowuje się przy skręcaniu. Dlatego najlepiej poćwiczyć ten manewr w spokojnym miejscu jeszcze przed wyjazdem w dłuższą trasę. Należy również wystrzegać się wjeżdżania w wąskie bramy czy zastawione samochodami uliczki, a zakręty brać nieco szerszym łukiem.

kamperyMateriały prasowe

Kamper – jak się spakować?

Zanim wyruszymy w drogę, powinniśmy zadbać o odpowiednie spakowanie bagaży. Pamiętajmy, by pakując się, umieszczać ciężkie przedmioty jak najniżej. Tę zasadę warto uwzględniać zawsze, ale w przypadku kampera ma ona szczególne znaczenie. W ten sposób możemy ułatwić sobie prowadzenie i poprawić stabilność auta. Bagaże należy też odpowiednio zamocować, ponieważ w razie ostrego hamowania czy wypadku wszystkie niezabezpieczone przedmioty w kabinie stanowią zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia pasażerów – radzi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Pamiętaj o pasach bezpieczeństwa

Nie wolno zapominać, że choć kamper jest „domem na kółkach”, to pozostaje samochodem. W związku z tym wszystkie podróżujące nim osoby muszą podczas jazdy mieć dobrze wyregulowane i zapięte pasy bezpieczeństwa, a dzieci należy przewozić wyłącznie w odpowiednio dobranych fotelikach.

Kamper - samochód kempingowyfot. materiały prasowe
Kamper - samochód kempingowy

Prowadzenie kampera

Prowadzenie kampera nie różni się w znaczącym stopniu od jazdy samochodem osobowym. Trzeba jednak pamiętać, że ze względu na masę pojazdu jego droga hamowania jest dłuższa niż w przypadku niedużego auta, inaczej wyglądają też manewry w czasie jazdy, bo auto jest mniej sterowne i zwinne. Kluczowe będzie więc utrzymywanie bezpiecznej prędkości, a także odpowiednio dużego dystansu od poprzedzającego samochodu. Poza tym jazda z niższą, w miarę stałą prędkością pozwala ograniczyć zużycie paliwa. Dobrze jest także hamować silnikiem, nawet prowadząc auto z automatyczną skrzynią biegów, na przykład gdy zjeżdżamy z góry. To sposób na mniejsze spalanie, zapobiegamy również wtedy przegrzaniu się hamulców.

Szybkie przemieszczanie się kamperem po autostradach nie jest łatwe, bo te pojazdy mają bardzo dużą masę własną i ogromną powierzchnię czołową, a większość z nich również silnik o raczej niewysokiej mocy. Jazda z prędkością 120-140 km/h raczej nie wchodzi więc w grę, bo we wnętrzu robi się bardzo głośno, a zużycie paliwa wynosi wtedy 15-20 l/100 km. W kamperze nie tylko życie, ale i jazda są wolniejsze.

Winnebago e-RV - elektryczny kamperfot. materiały prasowe
Winnebago e-RV - elektryczny kamper

Niezależnie od tego, jakim kamperem podróżujemy, musimy zmienić przyzwyczajenia i pamiętać o zasadach jazdy domem na kołach:

  • powierzchnia boczna kampera jest wielokrotnie większa niż np. samochodu kompaktowego, więc auta te są bardziej podatne na boczne podmuchy powietrza, trzeba zachować szczególną uwagę w czasie jazdy podczas silnego wiatru i wyjeżdżając zza ekranu akustycznego;
  • kampery hamują znacznie mniej skutecznie niż samochody osobowe, bo chociaż są wielkie i ciężkie, to zazwyczaj wyposaża się je w standardowe hamulce aut dostawczych. Nic dziwnego, że droga hamowania ze 100 km/h może wynieść 50, a nawet 80 m (!);
  • wysokość dużych kamperów (np. półintegry z alkową) może sięgać trzech metrów, co sprawia, że takie auto łatwo uszkodzić, uderzając w nisko zamontowane elementy np. parkingu lub stacji paliw.

Więcej o podróżowaniu kamperem, cenach wynajmu, możliwościach parkowania i wyborze optymalnych miejsc na postój przeczytacie w obszernym artykule na temat – wszystko, co powinieneś wiedzieć o podróżowaniu kamperem. Zapraszamy do lektury!

Zobacz również:
REKLAMA