Pozycja prawidłowa
1. System pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych maksymalną ochronę zapewnia tylko w połączeniu z właściwą pozycją za kierownicą. Ważne są każdy kąt i każda odległość – np. ta od klatki piersiowej kierowcy do poduszki powietrznej. Pionowo (lub niemal pionowo) ustawione oparcie może w pierwszej chwili wydawać się nienaturalne, ale to jedyne właściwe ustawienie.
2. Pas powinien leżeć nisko na biodrach oraz przechodzić przez obojczyk. Nie może być poskręcany i powinien dobrze przylegać do całego ciała – każdy luz zmniejsza jego skuteczność. Dlatego nie powinno się jeździć w kurtce (zwłaszcza zimowej). Lepiej też nie mieć żadnych ostrych przedmiotów (np. długopisu) w kieszeni koszuli.
Oparcie za bardzo odchylone
Podstawowy błąd bardzo wielu kierowców. Poza tym, że taka pozycja pogarsza możliwości szybkiego obracania kierownicą, grozi to jedną z najbardziej niebezpiecznych sytuacji – wysunięciem się bioder spod pasa.
Konsekwencja
W sytuacji krytycznej pas wytwarza nacisk nawet 600 kg. Taki nacisk wytrzyma miednica, ale nie brzuch. Jeśli biodra wysuną się spod pasa i ten trafi na „miękkie”, może dojść do bardzo poważnych obrażeń wewnętrznych.
Pozycja za blisko kierowcy
W tej sytuacji bezpieczeństwu zagraża... poduszka powietrzna. Napełnia się ona w wyniku eksplozji – tylko dzięki temu trwa to ok. 20–30 milisekund. Odległość kierownicy od klatki piersiowej nie powinna być mniejsza niż 25 cm.
Konsekwencja
Jeśli głowa i klatka piersiowa kierowcy znajdą się zbyt blisko kierownicy, zderzą się z napełniającym się pod wpływem eksplozji i w tej fazie twardym jak beton airbagiem. Może on wyrządzić więcej szkód niż gdyby go w ogóle nie było.
Za nisko ustawione zagłówki
Podczas jazdy zagłówek nie służy komfortowi, lecz bezpieczeństwu. Ustawiony zbyt nisko i za daleko od głowy – nie spełni swojej funkcji, czyli nie zapobiegnie urazom głowy i szyi przy powrocie głowy po uderzeniu.
Konsekwencja
Kluczowe jest to, że po wypadku głowa zawsze trafia w zagłówek wyżej niż jej normalna pozycja. Dlatego za nisko ustawiony zagłówek (np. na wysokości uszu) trafi w szyję. A to w praktyce powoduje poważne urazy szyi i kręgów.