Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Właściwa pozycja za kierownicą

Niby oczywista rzecz, jednak przez zbyt wielu kierowców wciąż lekceważona. Prawidłowa pozycja za kierownicą to fundament bezpieczeństwa.

Jak ubrać się zimą do auta

Pozycja prawidłowa
1. System pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych maksymalną ochronę zapewnia tylko w połączeniu z właściwą pozycją za kierownicą. Ważne są każdy kąt i każda odległość – np. ta od klatki piersiowej kierowcy do poduszki powietrznej. Pionowo (lub niemal pionowo) ustawione oparcie może w pierwszej chwili wydawać się nienaturalne, ale to jedyne właściwe ustawienie.

2. Pas powinien leżeć nisko na biodrach oraz przechodzić przez obojczyk. Nie może być poskręcany i powinien dobrze przylegać do całego ciała – każdy luz zmniejsza jego skuteczność. Dlatego nie powinno się jeździć w kurtce (zwłaszcza zimowej). Lepiej też nie mieć żadnych ostrych przedmiotów (np. długopisu) w kieszeni koszuli.  

Oparcie za bardzo odchylone
Podstawowy błąd bardzo wielu kierowców. Poza tym, że taka pozycja pogarsza możliwości szybkiego obracania kierownicą, grozi to jedną z najbardziej niebezpiecznych sytuacji – wysunięciem się bioder spod pasa.

Konsekwencja
W sytuacji krytycznej pas wytwarza nacisk nawet 600 kg. Taki nacisk wytrzyma miednica, ale nie brzuch. Jeśli biodra wysuną się spod pasa i ten trafi na „miękkie”, może dojść do bardzo poważnych obrażeń wewnętrznych.

Pozycja za blisko kierowcy
W tej sytuacji bezpieczeństwu zagraża... poduszka powietrzna. Napełnia się ona w wyniku eksplozji – tylko dzięki temu trwa to ok. 20–30 milisekund. Odległość kierownicy od klatki piersiowej nie powinna być mniejsza niż 25 cm.

Konsekwencja
Jeśli głowa i klatka piersiowa kierowcy znajdą się zbyt blisko kierownicy, zderzą się z napełniającym się pod wpływem eksplozji i w tej fazie twardym jak beton airbagiem. Może on wyrządzić więcej szkód niż gdyby go w ogóle nie było.

Za nisko ustawione zagłówki
Podczas jazdy zagłówek nie służy komfortowi, lecz bezpieczeństwu. Ustawiony zbyt nisko i za daleko od głowy – nie spełni swojej funkcji, czyli nie zapobiegnie urazom głowy i szyi przy powrocie głowy po uderzeniu.

Konsekwencja
Kluczowe jest to, że po wypadku głowa zawsze trafia w zagłówek wyżej niż jej normalna pozycja. Dlatego za nisko ustawiony zagłówek (np. na wysokości uszu) trafi w szyję. A to w praktyce powoduje poważne urazy szyi i kręgów.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij