Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Wymiana oleju silnikowego

Terminu wymiany oleju nie wolno lekceważyć. Ważne jest także jako olej wlewasz do swojego silnika. Na tym nie warto oszczędzać. Zobacz inne patenty i wskazówki, które przydadzą Ci się przy wymianie oleju silnikowego.

Wymiana oleju

Komunikatu o zbliżającym się terminie wymiany oleju wyświetlanego przez komputer pokładowy lub świecącej kontrolki oleju nie wolno lekceważyć. Szczególnie po zimie warto pamiętać o wymianie oleju silnikowego. Powodów jest kilka.

Każda zima daje silnikowi mocno w kość, a ostatnia dała szczególnie. Codzienny rozruch silnika w temperaturze nawet kilkunastu stopni poniżej zera, długie stanie w korkach, czy wciąż popularne wśród polskich kierowców dogrzewanie silnika na postoju na biegu jałowym nie jest obojętne nawet dla najdoskonalszych, nowoczesnych olejów silnikowych.

Koncerny olejowe podają, że spalenie jednego litra paliwa w silniku wiąże się z powstaniem około litra wody. W wysokiej temperaturze woda paruje i większa jej część ulatnia się z silnika przez układ wydechowy. Jeśli – zwłaszcza zimą – poruszamy się autem głównie na krótkich dystansach, to ani silnik, ani olej nie rozgrzewa się wystarczająco, by woda skutecznie odparowała. Dochodzi wtedy do mieszania się wody z olejem, co sprzyja korozji i powoduje, że olej się pieni oraz gęstnieje. Dodatkowo, tworząca się w ten sposób emulsja wody i oleju pogarsza jakość ochronnego filmu olejowego, z tego powodu olej i współpracujące z nim części silnika szybciej się zużywają.

Nawet jeżeli nie korzystamy z auta na krótkich trasach i dbamy o odpowiednią temperaturę silnika, okresowa wymiana oleju wciąż jest istotna. Część produktów spalania – na przykład cząstki sadzy, wody, siarki lub ołowiu – trafia do skrzyni korbowej i miesza się z olejem. Powstałe w wyniku spalania kwasy łączą się z wodą i tworzą związki przyspieszające procesy korozyjne.

Świadomy tych wszystkich zależności właściciel auta powinien też pamiętać, że nie wystarczy wymiana samego oleju. Obowiązkowa jest przy tym wymiana filtra oleju, który zatrzymuje wszelkie zabrudzenia i opiłki metalu, powstałe podczas pracy elementów silnika. Niezbędna jest także wymiana filtra powietrza. Do spalenia litra paliwa potrzebnych jest około 10 m3 powietrza. Silnik, który zużywa 10 litrów paliwa na 100 km podczas np. 15 tysięcy kilometrów przejechanych pomiędzy wymianami oleju, potrzebuje więc 15 milionów litrów powietrza, w których nie brakuje kurzu i pyłu.

Co więcej, zwykle wiosną i latem jeździmy dużo częściej i na dłuższych dystansach niż zimą. Szczególnie w jeździe w korkach przy dużym upale utrzymanie silnika we właściwej temperaturze jest niezwykle ważne. Zadaniem środków smarnych jest nie tylko smarowanie ruchomych części silnika, ale również rozpraszanie nagromadzonego w silniku nadmiaru ciepła. Pamiętając o tym nie przeciągajmy niepotrzebnie okresów między wymianami oleju, by przypadkiem silnik nie przegrał kolejnego starcia z pogodą. Tym razem z letnimi upałami.

Duży wybór, lepszy efekt

Obecnie jednym z najczęściej stosowanych rodzajów oleju w nowych samochodach dostępnych na naszym rynku jest olej syntetyczny o oznaczeniu lepkości SAE 5W30. Ta klasa lepkości zapewnia bezpieczny rozruch silnika już od temperatury -30 °C. Oleje tej klasy lepkościowej znajdują się w ofercie praktycznie każdego koncernu olejowego działającego na polskim rynku.

Przy wyborze właściwego oleju trzeba wziąć pod uwagę zalecaną przez producenta wymaganą klasyfikację jakości ACEA. Na opakowaniach niektórych olejów znajduje się ponadto informacja o spełnianiu wymogów dodatkowych specyfikacji konkretnego producenta. Informacja o zalecanym oleju powinna być zawarta w instrukcji obsługi samochodu, a w razie wątpliwości warto skonsultować się z autoryzowanym serwisem, gdyż zalanie silnika niewłaściwym olejem może skończyć się kosztownym remontem silnika.

W poniższym zestawieniu przedstawiamy skrócone specyfikacje olejów wybranych marek oraz adresy stron internetowych, pod którymi można zasięgnąć bliższych informacji na temat danego produktu.

Najważniejsze zasady przy wymianie oleju

> nigdy nie przedłużaj zalecanego przez producenta okresu między wymianami oleju
> jeśli korzystasz z auta tylko na krótkich dystansach, wymieniaj olej nawet częściej niż zaleca producent
> podczas wymiany oleju nie zapomnij o wymianie filtrów oleju i powietrza
> sprawdź jaką klasyfikację jakości ACEA zaleca producent Twojego samochodu
> jeśli masz wątpliwości co do rodzaju oleju, jaki powinieneś zastosować – skonsultuj się z serwisem

Klasyfikacja ACEA

ACEA to Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych, które zajmuje się m.in. opracowywaniem klasyfikacji jakości olejów w kontekście europejskich rozwiązań technicznych i warunków użytkowania. Ze względu na klasyfikację ACEA oleje stosuje się do silników:
A1/B1 – w których używa się olejów o niskim współczynniku tarcia i niskiej lepkości
A3/B3 – o wydłużonym przebiegu pomiędzy wymianami oleju i trudnych warunkach eksploatacji
A3/B4 – z wtryskiem bezpośrednim
A5/B5 – o wydłużonym przebiegu pomiędzy wymianami oleju, korzystających z olejów o niskim współczynniku tarcia i niskiej lepkości
C2, C3 – wyposażonych w katalizator, filtr cząstek stałych i katalizator trójfunkcyjny (trójdrożny), wykorzystujące olej o obniżonym poziomie popiołu

Komentarze

 (6)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij