[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Wymiana rozrządu

Układ rozrządu, a konkretnie komplet to jego napędu trzeba regularnie wymieniać. W innym wypadku może wystąpić poważna awaria, której naprawa może sporo kosztować.

Jednym z układów, bez których nowoczesne silniki nie będą w stanie funkcjonować jest właśnie rozrząd. Żeby czterosuwowy silnik mógł sprawnie pracować, muszą pracować zawory, które wpuszczają mieszankę paliwowo powietrzną, a następnie wypuszczają spaliny. W każdym silniku czas otwarcia zaworów jest dokładnie określony. W zależności od konstrukcji silnika za pracę tego układu odpowiada pasek lub łańcuch rozrządu.

Duża część produkowanych obecnie samochodów jest wyposażona w silniki z rozrządem napędzanym przez pasek. Przede wszystkim takie rozwiązanie jest tańsze, lżejsze i cichsze, co wpływa na kulturę pracy jednostki. Z wytrzymałością paska bywa różnie. Wszystko zależy od zaleceń producenta. Niektóre firmy montują paski o wytrzymałości 240 tys. km, a nawet 10 lat. W większej części samochodów dostępnych na rynku musimy brać pod uwagę przebieg 60 lub 90 tys. km. Jednak z wiekiem samochodu powinniśmy skracać ten dystans. Łańcuch rozrządu powinien wytrzymać cały okres eksploatacji samochodu, ale wszystko zależy od konkretnego modelu. Wielu producentów zaleca jego wymianę przy przebiegach rzędu 200-300 tys. km. W mniejszych interwałach zaleca się wymianę elementów napinających oraz prowadzących łańcuch.

REKLAMA

Nie da się w szybki i prosty sposób sprawdzić stanu rozrządu. Są jednak pewne symptomy, które mówią nam, ze jego żywot może powoli dobiegać końca. Przede wszystkim warto nasłuchiwać, czy z okolic silnika nie dociera dudnienie, wycie lub huczenie. Jeżeli zignorujemy konieczność wymiany rozrządu, to musimy się liczyć z dużymi kosztami w przypadku zerwania paska lub łańcucha. Z reguły konieczny jest wtedy kapitalny remont silnika. Dlatego po zakupie samochodu używanego wymiana napędu rozrządu powinna być jedną z pierwszych czynności serwisowych. Warto zanotować sobie również datę czynności oraz przebieg, przy którym nastąpiła wymiana.

Wymiana rozrządu nie sprowadza się jedynie do wymiany paska. Przy tej okazji konieczny jest demontaż, a następnie instalacja nowych elementów napędu, takich jak rolki prowadzące, uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego, rolka napinająca. Jeżeli pompa wody jest napędzana paskiem to również należy ją wymienić. Podczas tej czynności warto zwrócić uwagę, czy z silnika nie wycieka olej, który mógłby opadać na pasek. Jego obecność może znacząco skrócić życie tego elementu. Przy wymianie łańcucha rozrządu musimy pamiętać o wymianie koła zębatego oraz napinacza olejowego.
Za wymianę kompletu części do napędu rozrządu zapłacimy co najmniej od 100 do 300 zł za robociznę. W przypadku bardziej skomplikowanych układów cena będzie wyższa. Za same części możemy zapłacić od 200 do nawet 1,5 tys. zł.

Rozrząd na pasku - elementy, które wymieniamy:

  • Pasek rozrządu
  • Ramię napinacza
  • Rolka kierunkowa, prowadząca
  • Rolka napinacza
  • Zestaw paska rozrządu
  • Pompa wody

Rozrząd na łańcuchu - elementy, które wymieniamy:

  • Napinacz łańcucha rozrządu
  • Szyna napinająca
  • Szyna prowadząca
  • Łańcuch rozrządu

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij