Złomowanie samochodu - konieczne
Jak nazwa wskazuje, dotyczy sytuacji, gdy nie ma innego wyjścia, czyli auto uległo poważnemu wypadkowi. Tak poważnemu, że ubezpieczyciel uznał szkodę całkowitą i realnie auto, nawet całkiem nowe, przestało istnieć, więc złomowanie resztek jest oczywiste.
Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Złomowanie samochodu - dobrowolne
Dotyczy samochodów starych, jeszcze jeżdżących lub niejeżdżących, których wartość jest prawie żadna. Częste remonty są tzw. skarbonką bez dna, a co jeszcze gorsze, ta wartość jest wręcz niższa od płaconego obowiązkowego ubezpieczenia OC. Wtedy celem złomowania samochodu jest po prostu ratowanie pieniędzy, by nie płacić kolejnej składki ubezpieczeniowej za auto, które więcej stoi niż jeździ. W dodatku w wielu towarzystwach ubezpieczeniowych dla starych samochodów składki są coraz wyższe, bo ubezpieczyciel uważa, że wiekowe auto nie jest tak sprawne, jak nowe i stwarza większe ryzyko wypadku.
Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku
Złomowanie samochodu - procedura
Jeśli więc zmusza nas do tego konieczność (auto jest kompletnie rozbite) lub zdrowy rozsądek ekonomiczny (nie ma sensu ponosić dodatkowych kosztów) trzeba zdecydować się na urzędowe, oficjalne złomowanie samochodu.
• Musisz znaleźć stację demontażu pojazdów mającą zezwolenie Marszałka Województwa na działalność.
• Zadzwoń i spytaj o warunki, żeby "nie jeździć dwa razy". Żeby cała procedura odbyła się legalnie będziesz musiał mieć ze sobą ustawowo niezbędne dokumenty potwierdzające tożsamość twoją i auta, a więc dowód osobisty, dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, tablice rejestracyjne i ostatnie ubezpieczenie.
• Jeśli brakuje jakiegokolwiek dokumentu będzie potrzebne zaświadczenie z właściwego Wydziału Komunikacji lub twoje oświadczenie.
• Jeśli auto, zwłaszcza po wypadku, jest nie na chodzie, czyli potocznie "stoi w pokrzywach", raczej nie musisz się martwić, bo stacje demontażu na nieduże odległości oferują swój darmowy transport.
• Spytaj też, czy stacja jest zainteresowana odkupieniem od ciebie części - przecież i w aucie rozbitym i w całym, ale niemłodym, są części, na których możesz zarobić. Sprawdź koniecznie, czy w aucie jest czytelny na nadwoziu numer identyfikacyjny VIN (vehicle identification number), bo przecież niezbędna jest pewność, że to ten samochód. Zrób sobie z autem ostatnie zdjęcie i na kołach lub lawetą udaj się w ostatnią dla tego auta drogę.
Komentarze