Zmęczenie kierowcy podczas podróży - Jedna z głównych przyczyn wypadków

Wszystkie badania potwierdzają, że zmęczenie kierowcy jest jedną z głównych przyczyn wypadków, przede wszystkim na autostradach, a najwięcej ich jest podczas miesięcy wakacyjnych. Sezon urlopowy się właśnie zaczął, dlatego lepiej nie bagatelizować oznak zmęczenia i robić przerwy częściej niż tylko na tankowanie.

Zmęczenie za kierownicą Shutterstock
Zmęczenie za kierownicą

Na podstawie danych policji szacuje się, że około 30% wypadków jest spowodowanych zmęczeniem kierowcy, a 3% jego zaśnięciem za kierownicą. Ekstremalne zmęczenie prowadzi do najbardziej niebezpiecznego stanu podczas jazdy samochodem, tzw. mikrosnu, czyli płytkiego, krótkiego, bo trwającego od 1 do aż 30 sekund snu, podczas którego kierowca nie zamyka oczu, ale wpada w rodzaj odrętwienia - jego ciało nie śpi, lecz mózg nie funkcjonuje tak jak zwykle i nie jest w stanie reagować na bodźce, dlatego bardzo łatwo wtedy przejechać np. na czerwonym świetle. Z badań przeprowadzonych w USA wynika, że jeśli auto jedzie z prędkością 110 km/h, kierowca, który wpadnie w mikrosen tylko na 3 sekundy, przejeżdża w tym czasie około 100 metrów. Jeśli natomiast jedzie bez snu 32 godziny, w mikrosen zapada ponad 20 razy. Jeszcze inne badania zwracają uwagę na kolejny, niebezpieczny skutek zmęczenia, bo okazuje się, że osoba prowadząca samochód przez wiele godzin bez snu jest tak niebezpieczna na drodze, jakby była pod wpływem alkoholu - ma tak samo zwolnione reakcje i osłabioną koncentrację. 17 godzin bez snu za kierownicą przekłada się na zachowanie kierowcy, który prowadzi z 0,5 promila alkoholu we krwi, a już 24 godziny bez spania można przyrównać do stanu osoby i jej reakcji z 1 promilem alkoholu we krwi. Podczas wakacji kierowcy bardzo często pokonują długie trasy, a w takich podróżach dopada ich każdy rodzaj zmęczenia - psychiczne, wywołane koniecznością długiej koncentracji i stresem, fizyczne, spowodowane siedzeniem przez długi czas w tej samej pozycji, i wzrokowe, kiedy muszą prowadzić w ostrym słońcu, o zmierzchu albo na zbyt słabo oświetlonej drodze. Kierowcy jednak często bagatelizują oznaki zmęczenia, próbując przetrwać kryzys, bo starają się jak najszybciej dojechać do celu, zwłaszcza jeśli jest on stosunkowo blisko. Tymczasem ostatnie dwie godziny jazdy to tzw. godziny krytyczne dla kierowców, kiedy powinni być szczególnie ostrożni, bo zmęczenie daje się mocno we znaki i popełnia się więcej błędów. Krytyczne są również dwie pierwsze godziny jazdy, kiedy jest się wypoczętym i przecenia swoje możliwości.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Zmęczenie za kierownicą Shutterstock
Zmęczenie za kierownicą

Zmęczenie kierowcy podczas podróży - Planowanie trasy 

Trasę trzeba tak zaplanować, by robić sobie przerwy podczas podróży, absolutne minimum to przystanki co 3 godziny, a z badań wynika, że najlepiej robić je nawet co 2 godziny. Jeszcze lepiej jedną z przerw połączyć z krótką drzemką, najlepiej podczas tych godzin, które są dla kierowców najtrudniejsze, czyli między północą a 6 rano, kiedy organizm jest przyzwyczajony do snu i się go po prostu domaga, oraz wczesnym popołudniem. Drzemka powinna trwać około 15 minut, bo wtedy jest najbardziej regenerująca, dłuższa może sprawić, że będziemy jeszcze bardziej senni. Po przebudzeniu się lepiej nie ruszać od razu w drogę tylko odczekać około 10 minut, bo po tym czasie u kierowcy wraca pełna sprawność i zdolność koncentracji.
Skąd wiadomo, że czas na przerwę? Daje o tym znać organizm, chociaż nam się wydaje, że jeszcze możemy długo jechać. Jeśli poczujemy, że coraz częściej mamy ochotę zmienić pozycję, zesztywniał nam kark, zaczynamy ziewać, powieki opadają, a reakcje są wolniejsze niż zwykle, lepiej od razu zjechać na parking, przejść się, wypić kawę, może nawet wykonać proste ćwiczenia. Niestety, mimo że w wielu eksperymentach potwierdzono, jak niebezpieczne jest prowadzenie auta przez długi czas bez przerwy, z innych badań wynika, że większość kierowców nie przykłada dużej wagi do odpoczynku w czasie podróży i nie planuje wyjazdów tak, by pozwolić sobie na regularne postoje, a połowa zatrzymuje się tylko wtedy, kiedy zmusza ich do tego sytuacja, np. muszą zatankować lub pójść do toalety.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA