[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Zmiana koloru auta – różne sposoby

Zmiana koloru auta może wynikać nie tylko z potrzeby polepszenia wyglądu naszego auta. To również chęć wyróżniania się w tłumie, zareklamowania naszej firmy lub po prostu ochrona karoserii przed szkodliwym oddziaływaniem różnych czynników na karoserię samochodu.

| Data aktualizacji: 2019-05-16
Zmiana koloru

Najprostszą metodą na zmianę koloru auta jest pomalowanie na nowo karoserii naszego samochodu. W takim celu powinniśmy udać się do lakiernika, który nie tylko zrealizuje powierzone zadanie nałożenia nowego lakier, ale dodatkowo sprawdzi też stan naszej karoserii i wykona niezbędne naprawy. Lakierowanie wiąże się jednak z koniecznością przygotowania dużego budżetu. Nie warto oszczędzać i decydować się na pomalowanie tylko kilku elementów, bo nie będą się one komponowały z pozostałymi częściami karoserii, których barwę niełatwo dopasować do wyblakłego lakieru na innych elementach.

Ile kosztuje lakierowanie samochodu

Koszt pomalowania całego samochodu wraz z przygotowaniem zależy od indywidualnej wyceny, która ściśle związana jest z jakością użytych lakierów, wielkości samochodu oraz tego, czy chcemy, aby lakiernik naniósł farbę także w miejscach niewidocznych np. wnękach drzwi. Koszt pomalowania całego samochodu może wynieść od 8000 do nawet kilkunastu tysięcy złotych, a jeśli decydujemy się na malowanie tylko niektórych części karoserii cena za element kształtuje się na poziomie 300-400 złotych. Za większy element lakiernik może policzyć sobie, jak za dwa.

Lakier matowy – jak dbać?

Matowy lakier to wciąż trend, który pozwoli wyróżnić nasz samochód. Taki rodzaj powłoki wymaga od nas większej uwagi przy utrzymywaniu go w czystości. „Auta z lakierem matowym nie wolno myć w myjniach automatycznych, bo szczotki nieodwracalnie niszczą strukturę lakieru. Lepiej wybrać myjnię bezdotykową, ale tylko po wcześniejszej aplikacji na lakier środków ochronnych (np. wosku do lakierów matowych) – mocna chemia jest zbyt agresywna dla niezabezpieczonego lakieru. Polecam oddać samochód do dobrej myjni ręcznej, gdzie nie używa się szamponów na bazie amoniaku i fosforanów ani preparatów nie przeznaczonych do „matu”. Owady i ptasie odchody trzeba usuwać natychmiast, i to używając chemii do „matu” – ścieranie tylko nabłyszczy lakier! Matowy lakier można (i warto) zabezpieczyć dodatkowo powłoką ceramiczną lub bezbarwnymi foliami” – tłumaczy Tomasz Wilczyński, właściciel Wilczynsky Studio.

Szerzej o tym rodzaju pokrycia karoserii piszemy w naszym dziale "Porady". 

Zmiana koloru auta - oklejanie folią

Ile kosztuje oklejenie samochodu folią?

Alternatywą do lakierowania karoserii samochodu jest jej oklejenie folią. W zależności od wybranej folii i wielkości samochodu to wydatek od 4500 zł do kilkunastu tysięcy złotych. Wybór folii daje szeroki wachlarz możliwości, bo do wyboru jest nieskończona ilość kolorów. Przez nałożeniem folii zakład najpewniej zleci wykonanie poprawek lakierniczych, usunięcia rdzy, a już na pewno oczyszczenie zaschniętych na lakierze smoły i asfaltu, co może nieco podnieść cenę usługi.

Czynnikiem znaczącym, który może zdecydować o wyborze folii jest również ten czysto praktyczny - taka powłoka będzie chroniła naszą karoserię przed rysami, kamieniami spod kół innych aut oraz szkodliwymi warunkami atmosferycznymi. Dużym plusem oklejenia auta folią jest fakt, że można ją łatwo usunąć, co będzie cenne np. przy odsprzedaży samochodu, kiedy potencjalny klient zażyczy sobie auto z oryginalnym lakierem.

Gdy chcemy okleić auto folią raczej nie powinniśmy robić tego samemu, bo łatwo możemy uszkodzić powłokę lakierniczą. Zlecając pracę doświadczonemu wrapperowi (osoba zajmująca się aplikowaniem folii) mamy pewność, że nałożona folia będzie dobrze prezentowała się na samochodzie.

REKLAMA

REKLAMA

Aplikacja folii na samochód odbywa się przez przymierzanie arkusza folii do danego elementu oraz wstępne docięcie folii. Następnie wrapper przy użyciu suszarki uważnie układa folię pozbywając się pęcherzyków powietrza. W końcowej fazie nadmiar folii jest docinany. Oczywiście przed samym procesorem aplikowania folii oklejaną powierzchnię należy odpowiednio przygotować.

"Nim przystąpimy do aplikowania folii na karoserię oczyszczamy lakier z zabrudzeń. Ważne, by folia była nakładana na "zdrową" powłokę lakierniczą, gdyż lakier powtórnie nakładany może odchodzić przy demontażu folii. Gdy wybierzemy folię dobrej jakości, którą wrapper nałoży na fabrycznie nowy lakier to jej trwałość szacujemy na około 4 lata. Nie zalecamy mycia auta z nałożoną folią w myjniach mechanicznych, które mogą uszkodzić powłokę. Warto dbać i myć samochód ręcznie. W celu odpowiedniej pielęgnacji zalecamy również korzystać ze specjalnych preparatów i regularnie odwiedzać studia detailingowe" - radzi Tomasz Wilczyński właściciel Wilczynsky Studio.

Plasti Dip – czy warto wybrać natryskiwaną gumę?

Alternatywą dla aplikacji folii jest natryskiwanie na karoserię specjalnej gumowej powłoki, to tzw. plasti dip. Ta metoda ma tę przewagę nad "naklejaniem" folii, że bardzo łatwo pokrywa się te części nadwozia, które mają nieregularny kształt. Co więcej natryskiwana guma może pomóc przy uzupełnianiu ubytków w powłoce lakierniczej. Gumowa powłoka ma również grubszą warstwę przez co lepiej chroni nadwozie przed uderzeniami kamieni "wystrzeliwanych" spod kół innych samochodów.

Proces nakładania folii natryskowej wygląda podobnie do lakierowania samochodu. Guma, która natryskujemy nadwozie nie generuje zacieków, oczywiście ważne jest aby przed jej nanoszeniem odpowiednio oczyścić nadwozie z kurzu, pyłków i drobnych zabrudzeń. Problem mogą stanowić karoserie, które często były pokrywane woskiem lub innym środkiem ochronnym lakieru. Te mogą zapobiegać przywieraniu natryskiwanej folii. Dlatego trzeba nadwozie odtłuścić i oczyścić glinką, podobnie jak w przypadku polerowania lakieru (zobacz poradnik).

Zmiana koloru auta przez natryskiwanie folii to koszt zakupy samej gumy, której ceny kształtują się od 100 zł za litr do 460 zł za 5-litrową puszkę. Aby pokryć cały samochód natryskiwaną gumą będziemy potrzebować do 9 litrów środka. Zlecając usługę natryskiwania folii w specjalizującym się tym warsztacie w sumie powinniśmy wydać do 2000 zł.

Matująca folia ochronna

Matująca folia ochronna – co to takiego?

Jednym z najnowszym sposobów na zmianę wyglądu naszego samochodu są bezbarwne folie ochronne. Z założenia mają one być niewidoczne i ochronić lakier – zobacz pierwszy w Polsce test bezbarwnych folii ochronnych – ale są też folie dające matujący efekt. Mowa o bezbarwnych foliach ochronnych przeznaczonych do lakierów matowych (chronią one ten bardzo delikatny rodzaj lakieru), które nałożone na lakier akrylowy lub metaliczny nadają jemu lekko matowy lub satynowy wygląd. No i najważniejsze – ciągle zapewniają najwyższej klasy ochronę naszego lakieru. Aplikacja takich folii na samochodzie nie jest tania, bo kosztuje od 10 000 złotych, ale nie ma dzisiaj skuteczniejszego sposobu na ochronę lakieru, który w dodatku sprawia, że nasz samochód będzie prezentował się wyjątkowo. 

zobacz galerię

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij