Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Lancia

Rozwiń
Lancia została założona w 1909 roku przez konstruktorów Vincenzo Lancię i Claudio Fogolina. Włoska marka jest jedną z najbardziej charakterystycznych na świecie, choć mimo tak wielu zwycięstw i innowacyjnych modeli, obecnie Lancia jest bardzo słabą marką na rynku.
Początkowo wszystkie modele nazywane były literami z greckiego alfabetu. Pierwszym modelem Lancii była Alfa, produkowano ją tylko przez rok. Późniejsze modele nosiły także kobiece imiona. W okresie międzywojennym Lancia produkowała samochody luksusowe. Przełomowym autem tamtego okresu była Lambda. Miała silnik V4 o kącie rozwarcia cylindrów, wynoszącym 90 stopni, a także był to pierwszy samochód na świecie ze stalowym nadwoziem samonośnym konstrukcji skorupowej. Wyprodukowano ponad 13 tys. sztuk Lambdy. W drugiej połowie lat 30. pojawił się kolejny nowatorski samochód Lancii. Model Aprilia miał charakterystyczny dla Lancii silnik V4, a także, rzadko stosowany w tamtym czasie, napęd przedni. Był to także jeden z pierwszych aut na świecie zaprojektowany w tunelu aerodynamicznym. W latach 50. Lancia weszła do wyścigów Formuły 1. Lancia D50 były jedynym wyścigowym modelem Lancii, później przejętym przez Ferrari. W latach 70. Lancia weszła w skład nowo utworzonej spółki Iveco i pod tą nazwą do dziś produkuje samochody użytkowe. Od 1969 roku Lancia należy do koncernu Fiata. Pierwszym modelem pod skrzydłami Fiata był model Gamma. Była luksusowym coupe zaprojektowanym przez Pininfarinę. Powrócono także do tradycji marki i zastosowano napęd na przednią oś. Modele przełomowe Lancii to także te odnoszące spore sukcesy w rajdowych mistrzostwach świata. Pierwszą Lancią, która wygrała WRC była Fulvia. Typowo dla Lancii, Fulvia miała napęd na przód i silnik V4. Kolejnym zwycięskim modelem był legendarny Stratos. Auto napędzane było silnikiem V6 z Ferrari. Motor umieszczony był centralnie. To spowodowało, że Lancia wygrała Mistrzostwa Świata trzy razy w 1974, 1975 i 1976 roku. Kolejna była 037, która w 1983 roku zdobyła tytuł mistrza. Był to ostatni tylnonapędowy samochód, który wygrał WRC. Zwycięstwo było spektakularne, bowiem wtedy na odcinkach specjalnych królowało czteronapędowe Audi Quattro. Ostatnim zwycięskim i zarazem najbardziej utytułowanym modelem była Delta Integrale. Podstawą była zwykła Delta zbudowana na bazie Fiata Ritmo. Delta Integrale otrzymała 2-litrowy silnik turbo o mocy 215 KM. W sumie Lancia za pomocą Delty wygrała 49 eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata, co pozwoliło Lancii sześć razy z rzędu otrzymać mistrzostwo świata w kategorii producentów. Takiego sukcesu do tej pory nie powtórzono. Niestety dziś Lancia jest bardzo niszową i mało popularną marką. Obecnie w ofercie są cztery modele, ale dwa z nich to tak naprawdę odpowiedniki modeli Chryslera (Fiat, który jest właścicielem Lancii, posiada też Chryslera). Lancia produkuje modele: Ypsilon, Delta, Thema (na bazie Chryslera 300), Voyager (bliźniaczy model Chryslera).

Testy samochodów marki Lancia

Jaguar XJ 350 Wald International Black Bison Testy samochodów używanych 2 grudnia 2014, 12:50

Ciekawe i nietypowe auta używane

Jeśli chcesz się wyróżniać z tłumu albo jesteś motoryzacyjnym maniakiem, 10 prezentowanych modeli powinno Cię zainteresować. Od reprezentacyjnej Lancii Thesis, przez sportowe RX-8 i 911, po „pięknego inaczej” Fiata Multiplę.

Lancia Voyager Pierwsza jazda 30 marca 2012, 09:25

Lancia Voyager 2012

Voyager to Voyager. Typowo amerykański van w wydaniu Chryslera, największy z dużych, zmienił stan cywilny i od teraz nosi nazwisko rodowe Lancia. Ale pozostał sobą w każdym calu.

Lancia Thema Pierwsza jazda 1 marca 2012, 10:13

Lancia Thema – recenzja

„Włoszka" zza oceanu. Lancia Thema to jedno z pierwszych dzieci zrodzonych z mariażu Fiata i Chryslera. Na przykładzie wersji Executive z silnikiem 3.6 V6 sprawdzamy, czy ma w sobie więcej włoskiej wrażliwości i temperamentu czy amerykańskiej popkultury.

Wiadomości dotyczące marki Lancia

Lancia Delta „S by MOMODESIGN”: powrót na salony Wydarzenia 26 lutego 2013, 15:47

Lancia Delta „S by MOMODESIGN”: powrót na salony

Po pięciu latach od swojej premiery  Delta powraca w specjalnej edycji zaprojektowanej przez MOMODESIGN.

EuroNCAP znowu rozbija (wideo) Wydarzenia 28 października 2011, 09:09

EuroNCAP znowu rozbija (wideo)

Na 12 aut rozbitych w ostatnich crashtestach 11 zdobyło 5 gwiazdek.

Chrysler 200 Wydarzenia 30 sierpnia 2011, 08:30

Lancia Flavia – w Europie tylko jako kabriolet

Jedno ze wspólnych dzieci Fiata i Chryslera nie pojawi się w Europie w wersji sedan.