Audi

Rozwiń
Historia marki Audi sięga jeszcze XIX wieku, ale nazwa "Audi" (łac. słuchać, nasłuchiwać) pojawiła się dopiero w 1910 roku, kiedy August Horch założył przedsiębiorstwo "Audi Automobilwerke GmbH". Pierwszym modelem wyprodukowanym pod nazwą Audi był Type A z 1910 roku. Był luksusowym autem typu "Sport-Phaeton" z odkrytym dachem i 22-konnym silnikiem. Do 1932 roku, kiedy Audi przekształciło się w Auto Union, marka wyprodukowała jeszcze takie modele jak: Type B, Type C, Typ K, czy Typ M z sześciocylindrowym silnikiem.
Dzisiejsze logo, czyli cztery pierścienie pojawiło się w 1932 roku, które oznaczało połączenie czterech firm: Audi, Horch, Wanderer i DKW. Właśnie wtedy powstała nazwa Auto Union. To właśnie ta firma zleciła Ferdynandowi Porsche skonstruowanie samochodu wyścigowego, który mógłby konkurować z Mercedesami. Tak powstał P-Wagen, który początkowo miał 16 cylindrów i 260 KM, a później 300 KM. W 1934 Hans Stuck von Villiez, kierując P-Wagenem, pobił na berlińskim torze Avus rekord w jeździe godzinnej osiągając średnią prędkość 216,7 km/h. II Wojna Światowa zahamowała produkcję aut osobowych w Auto Union, produkowano jedynie pojazdy militarne. Po wojnie firma znajdowała się w strefie sowieckiej. W dawnej fabryce Horcha w Zwickau, na granicy z Polską, NSU, które połączyło się z Auto Union, produkowało Trabanta. Pod koniec lat 50. Auto Union zostało w całości przejęte przez spółkę Daimler-Benz AG. W 1964 roku VW odkupił część akcji i rok później powstał pierwszy powojenny samochód z czterema pierścieniami w logo - DKW F102. W 1968 roku zaprezentowano całkiem nowy, samodzielnie zaprojektowany przez Audi model 100. 1 stycznia 1985 roku Audi NSU Auto Union AG przyjęło nazwę AUDI AG. W tym samym czasie przedsiębiorstwo przeniosło siedzibę z Neckarsulm do Ingolstadt. W tej formie i miejscu firma istnieje do dzisiaj. Audi, w koncernie VW, od lat 2000 tworzy nowe modele Seata i Lamborghini. Dziś firma Audi znana jest przede wszystkim ze słynnego napędu quattro oraz mocnych silników diesla. Audi jest jedną z niewielu firm, które produkuje zarówno małe samochody miejskie (A1 i A3) i supersportowe (R8).

Testy samochodów marki Audi

Stelvio_Q5_F-Pace Testy porównawcze 17 października 2021, 06:00

Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5 Sportback vs. Jaguar F-Pace: Z naciskiem na "S" - TEST

Sport Utility Vehicle – pojazd sportowo-użytkowy, czyli w skrócie „SUV”. W większości aut tego gatunku sportu jest jak na lekarstwo. Kiedy jednak w teście meldują się Alfa Romeo, Jaguar i Audi, pojawia się nadzieja na coś więcej. Pojedynek Stelvio, F-Pace’a i Q5 z benzynowymi silnikami 2.0 turbo.

Audi Q4 e-Tron Pierwsza jazda 18 września 2021, 06:00

Audi Q4 e-tron: Elektryczna czwórka - TEST

Po potężnym e-tronie oraz jego wersjach Sportback i GT przyszedł czas na czwarty elektryczny model Audi. Q4 e-tron jest bardziej kompaktowy niż one i dużo tańszy.

Q2, Stonic, CX-3, Crossland Testy porównawcze 5 września 2021, 06:00

Audi Q2, Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland: Zestaw sezonowy - TEST

Małe crossovery od lat podążają drogą sukcesu, spychając ze sceny klasyczne auta miejskie. Do naszego testu stawiły się Audi Q2, Kia Stonic, Mazda CX-3 i Opel Crossland z silnikami benzynowymi o mocy 110-130 KM. W nowy sezon każdy z nich wjeżdża w lekko odświeżonej wersji. 

REKLAMA

Wiadomości dotyczące marki Audi

Audi R8 V10 Performance RWD Wydarzenia 12 października 2021, 06:00

Audi R8 V10 Performance RWD – gorąca premiera

Audi R8 jest już bardzo dojrzałym modelem i doczekał się wielu wersji. Pora zatem na kolejną – napędzaną na tył i z mocą wyższą o 30 KM. Ale to nie wszystko.

Pirelli P Zero Trofeo R Newsroom 23 września 2021, 15:16

Audi na Pirelli P Zero Trofeo R ustanowiło rekord

Pirelli P Zero Trofeo R, jako część najnowszego Audi RS 3, ustanowiły nowy rekord na legendarnym torze Nürburgring w Niemczech, prezentując możliwości najbardziej sportowych opon ulicznych Pirelli. Na torze o długości równej 20,8 km Audi ustanowiło nowy rekord wynoszący 7 minut i 40,748 sek.

Ken Block w Audi Wydarzenia 22 września 2021, 15:56

Ken Block przesiada się do Audi

Ken Block to postać, której nikomu nie trzeba przedstawiać. Po latach spędzonych z Fordem, Amerykanin podjął nowe wyzwanie i podpisał umowę z Audi. Przy okazji ma promować elektromobilność.

REKLAMA