Audi

Rozwiń
Historia marki Audi sięga jeszcze XIX wieku, ale nazwa "Audi" (łac. słuchać, nasłuchiwać) pojawiła się dopiero w 1910 roku, kiedy August Horch założył przedsiębiorstwo "Audi Automobilwerke GmbH". Pierwszym modelem wyprodukowanym pod nazwą Audi był Type A z 1910 roku. Był luksusowym autem typu "Sport-Phaeton" z odkrytym dachem i 22-konnym silnikiem. Do 1932 roku, kiedy Audi przekształciło się w Auto Union, marka wyprodukowała jeszcze takie modele jak: Type B, Type C, Typ K, czy Typ M z sześciocylindrowym silnikiem.
Dzisiejsze logo, czyli cztery pierścienie pojawiło się w 1932 roku, które oznaczało połączenie czterech firm: Audi, Horch, Wanderer i DKW. Właśnie wtedy powstała nazwa Auto Union. To właśnie ta firma zleciła Ferdynandowi Porsche skonstruowanie samochodu wyścigowego, który mógłby konkurować z Mercedesami. Tak powstał P-Wagen, który początkowo miał 16 cylindrów i 260 KM, a później 300 KM. W 1934 Hans Stuck von Villiez, kierując P-Wagenem, pobił na berlińskim torze Avus rekord w jeździe godzinnej osiągając średnią prędkość 216,7 km/h. II Wojna Światowa zahamowała produkcję aut osobowych w Auto Union, produkowano jedynie pojazdy militarne. Po wojnie firma znajdowała się w strefie sowieckiej. W dawnej fabryce Horcha w Zwickau, na granicy z Polską, NSU, które połączyło się z Auto Union, produkowało Trabanta. Pod koniec lat 50. Auto Union zostało w całości przejęte przez spółkę Daimler-Benz AG. W 1964 roku VW odkupił część akcji i rok później powstał pierwszy powojenny samochód z czterema pierścieniami w logo - DKW F102. W 1968 roku zaprezentowano całkiem nowy, samodzielnie zaprojektowany przez Audi model 100. 1 stycznia 1985 roku Audi NSU Auto Union AG przyjęło nazwę AUDI AG. W tym samym czasie przedsiębiorstwo przeniosło siedzibę z Neckarsulm do Ingolstadt. W tej formie i miejscu firma istnieje do dzisiaj. Audi, w koncernie VW, od lat 2000 tworzy nowe modele Seata i Lamborghini. Dziś firma Audi znana jest przede wszystkim ze słynnego napędu quattro oraz mocnych silników diesla. Audi jest jedną z niewielu firm, które produkuje zarówno małe samochody miejskie (A1 i A3) i supersportowe (R8).

Testy samochodów marki Audi

Audi S8 Pierwsza jazda 8 stycznia 2022, 15:00

Audi S8: Dr Jekyll i Mr Hyde - TEST

Audi S8, niczym bohater powieści Roberta Louisa Stevensona, ma dwa skrajne oblicza. Doskonale spełnia się jako dystyngowany dżentelmen i jako bestia.

Sportowe Porównanie 28 listopada 2021, 06:00

Audi R8 Spyder kontra Jaguar F-Type i Lexus LC: Stary, wspaniały świat

Głośne, mocne, wyjątkowe. Duże silniki bez turbosprężarek czy układów mild hybrid, wielkie wloty powietrza i przysadziste sylwetki odchodzą w przeszłość. W Lexusie LC, Jaguarze F-Type i Audi R8 Spyder wciąż jednak liczy się to, co w motoryzacji najpiękniejsze – styl, moc, dźwięk silników i wrażenia zza kierownicy.

Używane Audi A7 Sportback (2010-2017) Testy samochodów używanych 31 października 2021, 15:00

Używane Audi A7 Sportback (2010-2017) - Jakość i osiągi, tylko te skrzynie...

Używane Audi A7 Sportback (2010-2017) z 5-drzwiowym nadwoziem wyróżnia się wysoką jakością wykonania i sportowymi osiągami.

REKLAMA

Wiadomości dotyczące marki Audi

Audi A4 B6 sedan Wydarzenia 7 stycznia 2022, 14:00

Najpopularniejsze używane samochody w 2021 roku

Z zagranicy chętnie sprowadzamy wciąż te same modele, ich średni wiek stale rośnie, a diesle cieszą się wciąż dużym, choć słabnącym wzięciem. Oto podsumowanie 2021 roku na rynku aut używanych.

Audi S1 Hoonitron Kena Blocka Wydarzenia 17 grudnia 2021, 06:00

Audi S1 Hoonitron – nowy bolid Kena Blocka

Ken Block, po latach spędzonych z Fordem, podjął nowe wyzwanie i przesiadł się do Audi. Amerykanin będzie kontynuował swoje popisy za kierownicą Audi S1 Hoonitron.

Bolidy McLaren F1 Team w sezonie 2021 Formuły 1 Wydarzenia 15 listopada 2021, 13:01

Audi przejmuje McLarena i wejdzie do F1?

Audi kupiło McLaren Group, żeby wejść do Formuły 1 – taka wiadomość gruchnęła właśnie, elektryzując motoryzacyjny świat. Ile jest w tym prawdy?