Audi

Rozwiń
Historia marki Audi sięga jeszcze XIX wieku, ale nazwa "Audi" (łac. słuchać, nasłuchiwać) pojawiła się dopiero w 1910 roku, kiedy August Horch założył przedsiębiorstwo "Audi Automobilwerke GmbH". Pierwszym modelem wyprodukowanym pod nazwą Audi był Type A z 1910 roku. Był luksusowym autem typu "Sport-Phaeton" z odkrytym dachem i 22-konnym silnikiem. Do 1932 roku, kiedy Audi przekształciło się w Auto Union, marka wyprodukowała jeszcze takie modele jak: Type B, Type C, Typ K, czy Typ M z sześciocylindrowym silnikiem.
Dzisiejsze logo, czyli cztery pierścienie pojawiło się w 1932 roku, które oznaczało połączenie czterech firm: Audi, Horch, Wanderer i DKW. Właśnie wtedy powstała nazwa Auto Union. To właśnie ta firma zleciła Ferdynandowi Porsche skonstruowanie samochodu wyścigowego, który mógłby konkurować z Mercedesami. Tak powstał P-Wagen, który początkowo miał 16 cylindrów i 260 KM, a później 300 KM. W 1934 Hans Stuck von Villiez, kierując P-Wagenem, pobił na berlińskim torze Avus rekord w jeździe godzinnej osiągając średnią prędkość 216,7 km/h. II Wojna Światowa zahamowała produkcję aut osobowych w Auto Union, produkowano jedynie pojazdy militarne. Po wojnie firma znajdowała się w strefie sowieckiej. W dawnej fabryce Horcha w Zwickau, na granicy z Polską, NSU, które połączyło się z Auto Union, produkowało Trabanta. Pod koniec lat 50. Auto Union zostało w całości przejęte przez spółkę Daimler-Benz AG. W 1964 roku VW odkupił część akcji i rok później powstał pierwszy powojenny samochód z czterema pierścieniami w logo - DKW F102. W 1968 roku zaprezentowano całkiem nowy, samodzielnie zaprojektowany przez Audi model 100. 1 stycznia 1985 roku Audi NSU Auto Union AG przyjęło nazwę AUDI AG. W tym samym czasie przedsiębiorstwo przeniosło siedzibę z Neckarsulm do Ingolstadt. W tej formie i miejscu firma istnieje do dzisiaj. Audi, w koncernie VW, od lat 2000 tworzy nowe modele Seata i Lamborghini. Dziś firma Audi znana jest przede wszystkim ze słynnego napędu quattro oraz mocnych silników diesla. Audi jest jedną z niewielu firm, które produkuje zarówno małe samochody miejskie (A1 i A3) i supersportowe (R8).

Testy samochodów marki Audi

Audi_RS3_Mercedes_A Testy porównawcze wczoraj, 06:00

Audi RS 3 vs Mercedes-AMG A 45 S: Kompakty z napędem rakietowym - TEST

Robią setkę w mniej niż cztery sekundy, prowadzą się jak auta sportowe, a do tego driftują. Audi RS 3 i Mercedes-AMG A 45 S zmieniają zasady gry w segmencie gorących hatchbacków.

Audi A8 Pierwsza jazda 8 maja 2022, 06:00

Audi A8 L 60TFSI: W szybkim tempie - TEST

Cztery lata obecności na rynku to dobry czas na modernizację Audi A8. Z perspektywy kierowcy i pasażera sprawdziliśmy model z przedłużonym nadwoziem i podwójnie doładowanym silnikiem V8.

Audi Porównanie 10 kwietnia 2022, 06:00

Elektryczny vs. spalinowy: Audi Q8 czy e-tron? - TEST

Potężne SUV-y o potężnej mocy, choć e-tron ma o ponad 100 koni więcej – to jedyna z czterech par, w której auto elektryczne kosztuje mniej niż spalinowe.

REKLAMA

Wiadomości dotyczące marki Audi

Audi Urbansphere Concept Wydarzenia 21 kwietnia 2022, 11:37

Audi Urbansphere Concept: kolos do miasta

Audi Urbansphere Concept to kolejny z koncepcyjnych modeli marki, tym razem prezentujący wizję mobilności w miastach. Co zaskakujące, auto ma 5,5 metra długości i nie wygląda na idealny samochód do miasta.

Zasięg samochodu Wydarzenia 18 marca 2022, 06:00

10 samochodów z największym zasięgiem - Ranking

Zasięg najmocniej kojarzy się nam z autami elektrycznymi, bo w ich przypadku jest najbardziej istotny. W tej kwestii nie mogą się one równać z autami o napędzie spalinowym. Oto 10 modeli samochodów, które na jednym tankowaniu zajadą najdalej.

Audi A6 Avant e-tron concept Wydarzenia 17 marca 2022, 09:10

Audi A6 Avant e-tron, czyli wreszcie elektryczne kombi

Audi A6 nowej generacji będzie elektryczne i wiemy też, że pojawi się wersja Avant, czyli kombi. Samochód jest naszpikowany najnowszymi technologiami i wygląda obłędnie, choć to wciąż wersja koncepcyjna.