Audi

Rozwiń
Historia marki Audi sięga jeszcze XIX wieku, ale nazwa "Audi" (łac. słuchać, nasłuchiwać) pojawiła się dopiero w 1910 roku, kiedy August Horch założył przedsiębiorstwo "Audi Automobilwerke GmbH". Pierwszym modelem wyprodukowanym pod nazwą Audi był Type A z 1910 roku. Był luksusowym autem typu "Sport-Phaeton" z odkrytym dachem i 22-konnym silnikiem. Do 1932 roku, kiedy Audi przekształciło się w Auto Union, marka wyprodukowała jeszcze takie modele jak: Type B, Type C, Typ K, czy Typ M z sześciocylindrowym silnikiem.
Dzisiejsze logo, czyli cztery pierścienie pojawiło się w 1932 roku, które oznaczało połączenie czterech firm: Audi, Horch, Wanderer i DKW. Właśnie wtedy powstała nazwa Auto Union. To właśnie ta firma zleciła Ferdynandowi Porsche skonstruowanie samochodu wyścigowego, który mógłby konkurować z Mercedesami. Tak powstał P-Wagen, który początkowo miał 16 cylindrów i 260 KM, a później 300 KM. W 1934 Hans Stuck von Villiez, kierując P-Wagenem, pobił na berlińskim torze Avus rekord w jeździe godzinnej osiągając średnią prędkość 216,7 km/h. II Wojna Światowa zahamowała produkcję aut osobowych w Auto Union, produkowano jedynie pojazdy militarne. Po wojnie firma znajdowała się w strefie sowieckiej. W dawnej fabryce Horcha w Zwickau, na granicy z Polską, NSU, które połączyło się z Auto Union, produkowało Trabanta. Pod koniec lat 50. Auto Union zostało w całości przejęte przez spółkę Daimler-Benz AG. W 1964 roku VW odkupił część akcji i rok później powstał pierwszy powojenny samochód z czterema pierścieniami w logo - DKW F102. W 1968 roku zaprezentowano całkiem nowy, samodzielnie zaprojektowany przez Audi model 100. 1 stycznia 1985 roku Audi NSU Auto Union AG przyjęło nazwę AUDI AG. W tym samym czasie przedsiębiorstwo przeniosło siedzibę z Neckarsulm do Ingolstadt. W tej formie i miejscu firma istnieje do dzisiaj. Audi, w koncernie VW, od lat 2000 tworzy nowe modele Seata i Lamborghini. Dziś firma Audi znana jest przede wszystkim ze słynnego napędu quattro oraz mocnych silników diesla. Audi jest jedną z niewielu firm, które produkuje zarówno małe samochody miejskie (A1 i A3) i supersportowe (R8).

Testy samochodów marki Audi

dwa-pokolenia Porównanie 1 sierpnia 2021, 15:00

Z ARCHIWUM AMIS - Audi Quattro i Audi TT, Mercedes 560 SEL i W221, BMW 2002 i seria 1

Trzy duety. Dawniej wszystko było lepsze, a już na pewno samochody – ważyły i paliły mniej, dawały za to więcej frajdy z jazdy. Czy na pewno? Sprawdzamy na przykładzie trzech par.

auta elektryczne Porównanie 31 lipca 2021, 06:00

Od Smarta po Mercedesa EQV: TEST 18 samochodów elektrycznych

Można odnieść wrażenie, że w ostatnim roku pojawiło się więcej modeli elektrycznych niż przez ostatnie sto lat. Tu zebraliśmy ich 18 – od miejskich maluchów, przez kompakty, crossovery i duże SUV-y, aż po vana. Z przymrużeniem oka można powiedzieć, że reprezentują one aktualny stan samochodowej elektryfikacji. Jaki to stan – szczegóły na następnych stronach.

Audi RS 5 Sportback Pierwsza jazda 21 lipca 2021, 10:00

Audi RS 5 Sportback – Jest jak Mona Lisa

Każdy, kto ceni rasowy gang silnika, perfekcyjne wykończenie i estetyczną stylizację z pewnością polubi się z Audi RS 5 w wersji Sportback. Samochód, który na dobrą sprawę nie ma konkurencji.

REKLAMA

Wiadomości dotyczące marki Audi

Audi RS 3 z rekordem Północnej Pętli Nurburgring Wydarzenia 3 sierpnia 2021, 15:48

Audi RS 3 z rekordem Północnej Pętli

Zaledwie 7:40,748 minuty potrzebuje nowe Audi RS 3 Limousine na pokonanie słynnej Północnej Pętli toru Nurburgring. Oznacza to rekord w klasie samochodów kompaktowych.

Audi RS2 Wydarzenia 28 lipca 2021, 13:00

Audi Avant RS2: kultowe kombi z genami Porsche

Audi RS2 było w chwili debiutu najszybszym kombi świata i pierwszym Audi, które przekroczyło barierę 250 km/h. Auto powstało niemal trzy dekady temu, przy bliskiej współpracy z Porsche.

Audi RS3 2021 Wydarzenia 20 lipca 2021, 16:19

Nowe Audi RS3 się nie poddaje

Audi RS3 (2021) ma 5-cylindrowy silnik, tryb driftu, przyspiesza do setki w 3,8 s i rozpędza się do 290 km/h. Czy to jeden z ostatnich tak ostrych hot hatch’y w historii?

REKLAMA