Bugatti

Rozwiń
Francuska marka Bugatti została założona w 1909 roku przez włoskiego projektanta i konstruktora Ettore Bugatti'ego. Urodził się we włoskiej rodzinie artystów, tworzących biżuterię. Jednak jego hobby stały się automobile. Samochody Bugatti były nie tylko piekielnie szybkie, bowiem startowały w wyścigach samochodowych, ale też niezwykle piękne. Chwalono je za detale i jakość. Najważniejszymi modelami przedwojennych Bugatti były: wyścigowy Type 35C, ultraluksusowy Royale z 12-litrowym silnikiem, a także Type 57.
W czasie I Wojny Światowej Bugatti został ranny i wysłany do Włoch, a później do Paryża. Po powrocie do zdrowia wrócił do fabryki, gdzie rozpoczął pracę nad swoimi bolidami. Ettore Bugatti, bardzo zajęty formalnościami związanymi, na mocy traktatu wersalskiego, z oddaniem Alzacji (tam mieści się fabryka) z rąk niemieckich do francuskich, na ostatnią chwilę dociera do Paryża na Paris Motor Show w 1919 roku z trzema modelami. Pokazuje Type 13, Type 22 i Type 23. Samochody Bugatti w latach 30. zgarniały większość pole positions i zwycięstw w Grand Prix i innych wyścigach. Auto Bugatti odnosiły zwycięstwa w wyścigach Targa Florio przez pięć lat z rzędu (od 1925 do 1929). Po II Wojnie Światowej fabryka w Molsheim została niemal całkowicie zniszczona. Bugatti co prawda stworzył nowe modele Type 73 i Type 73C, ale w sumie powstało zaledwie 5 sztuk. Ettore pracował na doładowanym silnikiem o pojemności 375 ccm, ale niestety w trakcie prac nad innowacyjnym silnikiem zmarł. Biznes przejął jego syn Jean, jednak nie odniósł większych sukcesów. W latach 50. firma zmagała się z poważnymi problemami finansowymi i zakończyła działalność. Firmę Bugatti reaktywowano w 1987 roku, a cztery lata później, w 110. rocznicę śmierci Ettore Bugatti'ego, powstał supersportowy model Bugatti EB110. Jego 3,5-litrowe V12 zapewniło mu miano najszybszego auta świata. W 1995 roku zamknięto przedsiębiorstwo, jednocześnie kończąc produkcję. Kolejną próbę reaktywacji podjął się koncern Volkswagen A.G. W 1999 roku pokazano prototyp modelu Bugatti 16.4 Veyron, zaprojektowany przez stylistów Volkswagena. Dopiero 6 lat później oficjalnie zaprezentowano samochód, jakby z innej epoki. Jego 8-litrowy silnik W16 był kompletnie nieznaną konstrukcją. Veyron zachwycał pod każdym względem. Odmiana Veyrona Super Sport jest oficjalnie najszybszym samochodem świata, a Veyron Grand Sport Vitesse najszybszym roadsterem świata. Obecnie produkcja Veyrona powoli się kończy i jak na razie nie wiadomo, czy planowany jest jego następca.

Testy samochodów marki Bugatti

Bugatti Chiron - wrażenia z jazdy Pierwsza jazda 15 lutego 2017, 13:45

Bugatti Chiron - na prawym fotelu bestii

Nasyciliśmy już oczy Bugatti Chironem na wielkich wystawach, czas wyruszyć w drogę. Za kierownicą szef Bugatti osobiście.

Test prędkości superaut: Veyron, GT3 RS, XKR, MP4-12C, CTS-V, Continental Testy porównawcze 3 listopada 2014, 11:14

Test prędkości superaut: Veyron, GT3 RS, XKR, MP4-12C, CTS-V, Continental

Sześć superdrogich i superszybkich superaut staje do wyścigu 0-300-0 km/h. Który wykręci lepszy czas?

Bugatti Veyron 16.4 Pierwsza jazda 1 lutego 2012, 13:52

Bugatti Veyron 16.4

Najszybsze seryjne auto świata. Prędkość - 431 km/h; moc silnika - 1200 KM; cena - 2,3 miliona euro. Bugatti Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition, czyli samochód ekstremalny.

REKLAMA

Wiadomości dotyczące marki Bugatti

Bugatti-Rimac - powstanie nowej spółki Wydarzenia 3 listopada 2021, 06:00

Bugatti Rimac oficjalnie. Mate Rimac prezesem

Stało się. Porsche, Bugatti i Rimac otwierają nowy rozdział w historii motoryzacji, tworząc spółkę Bugatti Rimac z siedzibą w Chorwacji. Na czele firmy staje Mate Rimac.

Bugatti Chiron Super Sport 300+ Wydarzenia 18 października 2021, 06:00

Bugatti Chiron Super Sport 300+ wyjeżdża z fabryki

Po dwóch latach od przekroczenia bariery prędkości 300 mil na godzinę, Bugatti Chiron z limitowanej serii Super Sport 300+ wyjeżdża wreszcie z fabryki. Na razie jest to pierwszych osiem sztuk.

Bugatti Bolide w wersji produkcyjnej Wydarzenia 18 sierpnia 2021, 12:00

Bugatti Bolide wchodzi do produkcji

Bugatti Bolide, pierwotnie pokazany jako jednostkowy prototyp, wejdzie do limitowanej serii produkcyjnej, liczącej 40 egzemplarzy. Autem będzie można wyjechać na tor, ale już nie na drogi publiczne.