REKLAMA

Citroen

Rozwiń
André Citroën, założyciel firmy, kiedy pracował w Łodzi w zakładach tekstylnych, zafascynował się kołami zębatymi o daszkowym uzębieniu. Koła były drewniane, ale Andre zastanawiał się jak działałyby zrobione ze stali. W 1904 roku opatentował stalowe koła z podwójnym uzębieniem daszkowym. Tak zaczynała się historia marki z podwójnym daszkiem w logo.
Koła zębate Citroena montowano m. in. w Titanicu i samochodach Rolls-Royce. Po wizycie w amerykańskiej fabryce Forda, Citroen postanowił zainwestować w motoryzację. I tak 28 maja 1919 roku powstał pierwszy Citroën Typ A. Kolejne lata to ciągły rozwój marki i zdobycie większości rynku motoryzacyjnego we Francji. W 1921 roku wyprodukowano 20 tys. aut, co przekroczyło łączną produkcję Peugeota i Renault. W 1928 roku w Warszawie powstała montownia samochodów Citroena. Był to początek przyszłej wielkoseryjnej produkcji. W późniejszych latach otwierano nowe oddziały firmy w całej Europie. W 1930 roku po raz pierwszy wprowadzono silnik diesla. Po wojnie w zmęczonej i wynędzniałej Europie było ogromne zapotrzebowanie na małe i tanie auta. W 1949 roku do produkcji wszedł mały 2CV (tzw. kaczka). Ten model był produkowany aż przez 41 lat i stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnym autem Citroena. W 1955 roku zaprezentowano kolejną legendę - model DS. Była to całkowita innowacja pod względem stylistycznym i technologicznym. Auto miało opływowe nadwozie i łagodne kształty. Zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne, hamulce tarczowe, półautomatyczną skrzynię biegów i skrętne reflektory. To było coś, czego jeszcze nigdy wcześniej nie widziano. W 1974 roku zaprezentowano następce - model CX. Spotkał się równie wielkim entuzjazmem co jego poprzednik. W tym samym roku firma miała ogromne problemy finansowe i tak zdecydowano się na połączenie Citroena i Peugeota - powstał koncern PSA. Firmy pozostały oddzielne, ale wiele drogich podzespołów jest wspólnych. W 2001 roku pojawił się Citroen C5 - nowoczesny odpowiednik legendarnego DS-a. Jednak nie uzyskał on takiej popularności jak legenda. W 2005 roku spróbowano ponownie z modelem C6, ale bez większych sukcesów. Legendarna linia DS powróciła w 2009 roku, jednak tym razem oznacza prestiżowe i ekskluzywne odmiany zwykłych Citroenów. Dziś Citroen sprzedaje kilkaset tysięcy aut rocznie.

Testy samochodów marki Citroen

przesady Porównanie 26 lipca 2020, 15:00

Mity o samochodach - weryfikujemy stereotypy

Znają je wszyscy. Potoczne opinie, dotyczące niektórych marek czy producentów, utrwaliły się  w naszej świadomości przez lata. Ile w nich prawdy, a ile pochopnego osądu?

AIRCROSS_CX-30_GRANDLAND Testy porównawcze 25 lipca 2020, 06:00

Mazda CX-30, Opel Grandland X i Citroën C5 Aircross - Modnie i wygodnie | TEST

Wyżej siedzieć, więcej widzieć – ale w stylowym aucie, trochę cross, a trochę grand. I oto od razu lądujemy pośród trzech modnych crossoverów. W teście nowa Mazda CX-30, Opel Grandland X i Citroën C5 Aircross z benzynowymi silnikami o mocy 122–131 KM.

Citroen C5 Aircross, Kia Sportage, Mazda CX-5 Testy porównawcze 1 maja 2020, 10:00

Citroen C5 Aircross kontra Mazda CX-5 i Kia Sportage: który SUV najlepszy?

Bestsellery Kii i Mazdy, Sportage i CX-5, spotykają nowicjusza – Citroëna C5 Aircrossa. Trzy razy funkcjonalne nadwozia, trzy razy mocne turbodiesle i dwa razy napęd na cztery koła w teście porównawczym.

REKLAMA

Wiadomości dotyczące marki Citroen

Citroen C4 2020 Wydarzenia 30 czerwca 2020, 14:00

Citroen C4 – Z duchem czasu

Najnowsze wcielenie C4, które dziś Citroen oficjalnie pokazał światu łączy sylwetkę coupe z przestronnym wnętrzem i będzie oferowane w trzech wersjach, elektrycznej, benzynowej i diesla.

Citroen C4 2020 Wydarzenia 16 czerwca 2020, 16:11

Citroen C4 – teraz jako elektryczny SUV coupe

Oficjalna premiera Citroena C4 zaplanowana jest na 30 czerwca, ale mamy już pierwsze informacje oraz kilka zdjęć nowej generacji modelu.

pierwsza jazda VW up! Wydarzenia 23 maja 2020, 12:00

Pierwszy samochód za 15 tys. zł – od malucha do kabrioletu

Realizacja marzeń o pierwszym samochodzie nie zawsze kończy się szczęśliwie. Tym bardziej, że zakup samochodu w cenie do 15 tys. zł niesie za sobą kolejne wydatki. Warto zatem świadomie wybrać model, który nie zaskoczy kosztami eksploatacji. Wśród 6 samochodów znajdziesz propozycje dla ludzi kierujących się rozsądkiem oraz tych, którzy oczekują komfortu, emocji lub klasy.

REKLAMA