[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA

Citroen

Rozwiń
André Citroën, założyciel firmy, kiedy pracował w Łodzi w zakładach tekstylnych, zafascynował się kołami zębatymi o daszkowym uzębieniu. Koła były drewniane, ale Andre zastanawiał się jak działałyby zrobione ze stali. W 1904 roku opatentował stalowe koła z podwójnym uzębieniem daszkowym. Tak zaczynała się historia marki z podwójnym daszkiem w logo.
Koła zębate Citroena montowano m. in. w Titanicu i samochodach Rolls-Royce. Po wizycie w amerykańskiej fabryce Forda, Citroen postanowił zainwestować w motoryzację. I tak 28 maja 1919 roku powstał pierwszy Citroën Typ A. Kolejne lata to ciągły rozwój marki i zdobycie większości rynku motoryzacyjnego we Francji. W 1921 roku wyprodukowano 20 tys. aut, co przekroczyło łączną produkcję Peugeota i Renault. W 1928 roku w Warszawie powstała montownia samochodów Citroena. Był to początek przyszłej wielkoseryjnej produkcji. W późniejszych latach otwierano nowe oddziały firmy w całej Europie. W 1930 roku po raz pierwszy wprowadzono silnik diesla. Po wojnie w zmęczonej i wynędzniałej Europie było ogromne zapotrzebowanie na małe i tanie auta. W 1949 roku do produkcji wszedł mały 2CV (tzw. kaczka). Ten model był produkowany aż przez 41 lat i stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnym autem Citroena. W 1955 roku zaprezentowano kolejną legendę - model DS. Była to całkowita innowacja pod względem stylistycznym i technologicznym. Auto miało opływowe nadwozie i łagodne kształty. Zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne, hamulce tarczowe, półautomatyczną skrzynię biegów i skrętne reflektory. To było coś, czego jeszcze nigdy wcześniej nie widziano. W 1974 roku zaprezentowano następce - model CX. Spotkał się równie wielkim entuzjazmem co jego poprzednik. W tym samym roku firma miała ogromne problemy finansowe i tak zdecydowano się na połączenie Citroena i Peugeota - powstał koncern PSA. Firmy pozostały oddzielne, ale wiele drogich podzespołów jest wspólnych. W 2001 roku pojawił się Citroen C5 - nowoczesny odpowiednik legendarnego DS-a. Jednak nie uzyskał on takiej popularności jak legenda. W 2005 roku spróbowano ponownie z modelem C6, ale bez większych sukcesów. Legendarna linia DS powróciła w 2009 roku, jednak tym razem oznacza prestiżowe i ekskluzywne odmiany zwykłych Citroenów. Dziś Citroen sprzedaje kilkaset tysięcy aut rocznie.

Testy samochodów marki Citroen

Citroen C4 Cactus i Ford Ecosport w teście porównawczym Testy porównawcze 25 grudnia 2018, 12:32

Citroen C4 Cactus i Ford Ecosport w teście porównawczym

Obydwa mają ponad 4-metrowe nadwozia, są małymi crossoverami i niedawno zafundowano im kurację odmładzającą. Citroën C4 Cactus udaje po niej, że jest kompaktem, a Ford Ecosport próbuje przekonać, że warto wydać na niego tyle pieniędzy, co na SUV-a o rozmiar większego. Test porównawczy wersji z najmocniejszymi silnikami benzynowymi.

DS3 - tu chodzi o styl Pierwsza jazda 8 lipca 2016, 10:42

DS3 - tu chodzi o styl

DS3 jest na rynku od sześciu lat. Mimo młodego wyglądu przyszedł czas na face-lifting. Sprawdzamy, co się zmieniło.

Citroen C5 II Testy samochodów używanych 10 października 2015, 10:00

Używany Citroen C5 II (2007-): Opinie, ceny

Citroen C5 drugiej generacji jest już na rynku 7 lat i na razie nie doczekał się następcy. Czy warto kupić używany egzemplarz? Jedno wiemy na pewno, Citroen C5 II cieszy się lepszą opinią niż VW Passat.

REKLAMA

Wiadomości dotyczące marki Citroen

Citroen C5 Aircross Wydarzenia 25 maja 2018, 12:22

Citroen C5 Aircross - wreszcie w Europie

Citroen C5 Aircross, pokazany ponad rok temu w Chinach, w końcu będzie dostępny również dla europejskich klientów. Co kryje w sobie bliźniak Peugeota 3008?

Citroen Berlingo - Poznań Motor Show 2018 Wydarzenia 9 kwietnia 2018, 13:04

Citroen Berlingo - Poznań Motor Show 2018

Na targach motoryzacyjnych Poznań Motor Show Citroen zaprezentował nową generację Berlingo. To najbardziej efektowny z "trojaczków" koncernu PSA.

Citroen Berlingo (Genewa 2018) Wydarzenia 7 marca 2018, 09:39

Citroen Berlingo (Genewa 2018)

Citroen Berlingo to pierwszy i najbardziej efektowny z "trojaczków", który zadebiutował w nowej odsłonie. Oficjalna prezentacja bliźniaka Opla Combo i Peugeota Riftera odbyła się na salonie samochodowym w Genewie.

REKLAMA