Citroen

Rozwiń
André Citroën, założyciel firmy, kiedy pracował w Łodzi w zakładach tekstylnych, zafascynował się kołami zębatymi o daszkowym uzębieniu. Koła były drewniane, ale Andre zastanawiał się jak działałyby zrobione ze stali. W 1904 roku opatentował stalowe koła z podwójnym uzębieniem daszkowym. Tak zaczynała się historia marki z podwójnym daszkiem w logo.
Koła zębate Citroena montowano m. in. w Titanicu i samochodach Rolls-Royce. Po wizycie w amerykańskiej fabryce Forda, Citroen postanowił zainwestować w motoryzację. I tak 28 maja 1919 roku powstał pierwszy Citroën Typ A. Kolejne lata to ciągły rozwój marki i zdobycie większości rynku motoryzacyjnego we Francji. W 1921 roku wyprodukowano 20 tys. aut, co przekroczyło łączną produkcję Peugeota i Renault. W 1928 roku w Warszawie powstała montownia samochodów Citroena. Był to początek przyszłej wielkoseryjnej produkcji. W późniejszych latach otwierano nowe oddziały firmy w całej Europie. W 1930 roku po raz pierwszy wprowadzono silnik diesla. Po wojnie w zmęczonej i wynędzniałej Europie było ogromne zapotrzebowanie na małe i tanie auta. W 1949 roku do produkcji wszedł mały 2CV (tzw. kaczka). Ten model był produkowany aż przez 41 lat i stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnym autem Citroena. W 1955 roku zaprezentowano kolejną legendę - model DS. Była to całkowita innowacja pod względem stylistycznym i technologicznym. Auto miało opływowe nadwozie i łagodne kształty. Zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne, hamulce tarczowe, półautomatyczną skrzynię biegów i skrętne reflektory. To było coś, czego jeszcze nigdy wcześniej nie widziano. W 1974 roku zaprezentowano następce - model CX. Spotkał się równie wielkim entuzjazmem co jego poprzednik. W tym samym roku firma miała ogromne problemy finansowe i tak zdecydowano się na połączenie Citroena i Peugeota - powstał koncern PSA. Firmy pozostały oddzielne, ale wiele drogich podzespołów jest wspólnych. W 2001 roku pojawił się Citroen C5 - nowoczesny odpowiednik legendarnego DS-a. Jednak nie uzyskał on takiej popularności jak legenda. W 2005 roku spróbowano ponownie z modelem C6, ale bez większych sukcesów. Legendarna linia DS powróciła w 2009 roku, jednak tym razem oznacza prestiżowe i ekskluzywne odmiany zwykłych Citroenów. Dziś Citroen sprzedaje kilkaset tysięcy aut rocznie.

Testy samochodów marki Citroen

Citroen C3 Pierwsza jazda 26 lutego 2021, 12:00

Citroen C3 1.2 PureTech EAT6: Face lifting z umiarem - TEST

Jeśli ktoś skonstruował auto, które w ciągu czterech lat trafiło do 750 tys. kierowców, to znaczy, że trafił w środek tarczy. Citroën to wie, dlatego tylko lekko odświeżył model C3.

Citroen C4 Cactus Testy samochodów używanych 15 lutego 2021, 10:00

Używany Citroen C4 Cactus (2014-2020) - Pełen komfort, a co z jakością?

Ten nieco wyrośnięty komfortowy miejski Citroen C4 Cactus zaskakuje niezwyczajnym wyglądem, ma też efektowne i dość obszerne wnętrze.

Citroen C5 Aircross Pierwsza jazda 5 lutego 2021, 14:00

Citroen C5 Aircross: Pozory mylą - TEST

Nieduży, zgrabny, przykuwający uwagę stylistyką – Citroën C5 Aircross z dieslem 1.5 pod maską ma też wiele cech praktycznych.

REKLAMA

Wiadomości dotyczące marki Citroen

Volkswagen T7 Multivan (2022) Wydarzenia 17 lipca 2021, 06:00

Najtańsze 7-osobowe auta na rynku – przegląd

Niewiele aut osobowych obecnie oferowanych potrafi zabrać na pokład 7 osób. Dziś najczęściej siedem miejsc mają SUV-y, choć w większości wypadków za dwa dodatkowe fotele trzeba zapłacić ekstra.

Stacja paliw Wydarzenia 12 czerwca 2021, 06:00

11 najoszczędniejszych modeli na rynku: Nie tylko hybrydy - RANKING

Przekopaliśmy się przez dane techniczne setek modeli po to, by znaleźć te, które wg pomiarów WLTP, zużywają najmniej paliwa. Oto 11 najbardziej ekonomicznych aut na rynku.

Suzuki Swift Wydarzenia 5 czerwca 2021, 06:00

Najtańsze auta miejskie klasy B - RANKING

Ceny nowych aut galopują – w 2020 roku były średnio o 10% wyższe niż rok wcześniej, w 2021 nadal rosną. Czy 50 tys. zł wystarczy by kupić nowy, miejski samochód klasy B?

REKLAMA