Lancia

Rozwiń
Lancia została założona w 1909 roku przez konstruktorów Vincenzo Lancię i Claudio Fogolina. Włoska marka jest jedną z najbardziej charakterystycznych na świecie, choć mimo tak wielu zwycięstw i innowacyjnych modeli, obecnie Lancia jest bardzo słabą marką na rynku.
Początkowo wszystkie modele nazywane były literami z greckiego alfabetu. Pierwszym modelem Lancii była Alfa, produkowano ją tylko przez rok. Późniejsze modele nosiły także kobiece imiona. W okresie międzywojennym Lancia produkowała samochody luksusowe. Przełomowym autem tamtego okresu była Lambda. Miała silnik V4 o kącie rozwarcia cylindrów, wynoszącym 90 stopni, a także był to pierwszy samochód na świecie ze stalowym nadwoziem samonośnym konstrukcji skorupowej. Wyprodukowano ponad 13 tys. sztuk Lambdy. W drugiej połowie lat 30. pojawił się kolejny nowatorski samochód Lancii. Model Aprilia miał charakterystyczny dla Lancii silnik V4, a także, rzadko stosowany w tamtym czasie, napęd przedni. Był to także jeden z pierwszych aut na świecie zaprojektowany w tunelu aerodynamicznym. W latach 50. Lancia weszła do wyścigów Formuły 1. Lancia D50 były jedynym wyścigowym modelem Lancii, później przejętym przez Ferrari. W latach 70. Lancia weszła w skład nowo utworzonej spółki Iveco i pod tą nazwą do dziś produkuje samochody użytkowe. Od 1969 roku Lancia należy do koncernu Fiata. Pierwszym modelem pod skrzydłami Fiata był model Gamma. Była luksusowym coupe zaprojektowanym przez Pininfarinę. Powrócono także do tradycji marki i zastosowano napęd na przednią oś. Modele przełomowe Lancii to także te odnoszące spore sukcesy w rajdowych mistrzostwach świata. Pierwszą Lancią, która wygrała WRC była Fulvia. Typowo dla Lancii, Fulvia miała napęd na przód i silnik V4. Kolejnym zwycięskim modelem był legendarny Stratos. Auto napędzane było silnikiem V6 z Ferrari. Motor umieszczony był centralnie. To spowodowało, że Lancia wygrała Mistrzostwa Świata trzy razy w 1974, 1975 i 1976 roku. Kolejna była 037, która w 1983 roku zdobyła tytuł mistrza. Był to ostatni tylnonapędowy samochód, który wygrał WRC. Zwycięstwo było spektakularne, bowiem wtedy na odcinkach specjalnych królowało czteronapędowe Audi Quattro. Ostatnim zwycięskim i zarazem najbardziej utytułowanym modelem była Delta Integrale. Podstawą była zwykła Delta zbudowana na bazie Fiata Ritmo. Delta Integrale otrzymała 2-litrowy silnik turbo o mocy 215 KM. W sumie Lancia za pomocą Delty wygrała 49 eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata, co pozwoliło Lancii sześć razy z rzędu otrzymać mistrzostwo świata w kategorii producentów. Takiego sukcesu do tej pory nie powtórzono. Niestety dziś Lancia jest bardzo niszową i mało popularną marką. Obecnie w ofercie są cztery modele, ale dwa z nich to tak naprawdę odpowiedniki modeli Chryslera (Fiat, który jest właścicielem Lancii, posiada też Chryslera). Lancia produkuje modele: Ypsilon, Delta, Thema (na bazie Chryslera 300), Voyager (bliźniaczy model Chryslera).

Testy samochodów marki Lancia

Lancia Delta Integrale: legenda rajdów Pierwsza jazda 7 maja 2019, 12:11

Lancia Delta Integrale: legenda rajdów

34 wygrane rajdy i pięć tytułów mistrza świata producentów pod rząd: 31 lat temu powstał samochód-legenda. Delta Integrale stała się pomnikiem minionej świetności Lancii.

Jaguar XJ 350 Wald International Black Bison Testy samochodów używanych 2 grudnia 2014, 12:50

Ciekawe i nietypowe auta używane

Jeśli chcesz się wyróżniać z tłumu albo jesteś motoryzacyjnym maniakiem, 10 prezentowanych modeli powinno Cię zainteresować. Od reprezentacyjnej Lancii Thesis, przez sportowe RX-8 i 911, po „pięknego inaczej” Fiata Multiplę.

Lancia Voyager Pierwsza jazda 30 marca 2012, 09:25

Lancia Voyager 2012

Voyager to Voyager. Typowo amerykański van w wydaniu Chryslera, największy z dużych, zmienił stan cywilny i od teraz nosi nazwisko rodowe Lancia. Ale pozostał sobą w każdym calu.

REKLAMA

Wiadomości dotyczące marki Lancia

Fiat Punto z 1998 r. na aukcji Wydarzenia 6 sierpnia 2021, 10:47

Fiat Punto powróci, znów jako bliźniak Corsy

Fiata Punto nie trzeba nikomu przedstawiać, dlatego tym cenniejszą informacją dla fanów modelu jest komunikat o rychłym powrocie „kropki” do salonów. Co już wiemy?

Toyota Yaris GR, Lancia Delta Integrale Sport 8 maja 2021, 06:00

Lancia Delta HF Integrale Evo 2 vs Toyota GR Yaris: Białe piekło - TEST

Gdy Zielone Piekło zamienia się w piekło białe, zdarza się, że niektóre rajdowe auta budzą się z zimowego snu. Dzięki temu spędziliśmy z Lancią Deltą HF Integrale Evo 2 i Toyotą GR Yaris wspaniały czas na Nürburgringu. Wrażenia ze spotkania na pożegnanie śnieżnej zimy.

Lancia Ypsilon facelift 2021 Wydarzenia 11 lutego 2021, 06:00

Lancia Ypsilon: facelift „auta z Polski”

Lancia Ypsilon to leciwy i nieco już u nas zapomniany model, wciąż sprzedawany jednak we Włoszech. Powstający w polskich zakładach koncernu miejski samochód przeszedł właśnie kolejny face lifting.

REKLAMA