REKLAMA

Skoda

Rozwiń
Skoda to jedno z najstarszych przedsiębiorstw motoryzacyjnych świata. Założyli je w 1895 roku mechanik Václav Laurin oraz księgowy Václav Klement. Początkowo produkowali rowery, a później motocykle. Po pierwszej wojnie zaczęto produkować ciężarówki. Nazwa Skoda zaczęła obowiązywać dopiero od 1928 roku, kiedy przedsiębiorstwo Laurin & Klement zostało przejęte przez koncern zbrojeniowy Skoda Works. Pierwsze auto zbudowane w fabryce w Mlada Boleslav to Laurin & Klement A z 1905 roku. Pierwsze auto pod nazwą Skoda wyprodukowano w 1929 roku - był to model 422.
W czasie II Wojny Światowej Skoda została przejęta przez III Rzeszę, a produkcję dostosowano do celów militarnych. W 1945 roku, po wojnie zaczęto odbudowywać zniszczoną fabrykę. Już w tym samym roku wyprodukowany pierwszy powojenny model 1101. W późniejszych latach Skoda zdobywała uznanie takimi modelami jak: Škoda 440 Spartak, 445 Octavia, Felicia czy Škoda 1000 MB. W 1987 roku Czesi pod komunistycznymi rządami wyprodukowali przełomowy, jak na tamten czas, model Favorit. Nadwozie zaprojektowane przez Bertone, z silnikami produkowanymi na zachodnioeuropejskiej licencji, to cechy, które pomagały Skodzie Favorit konkurować z innymi europejskimi markami. W 1991 roku po upadku komunizmu Skoda nawiązała współpracę z niemieckim koncernem Volkswagena i stała się częścią spółki, do której należał już Seat i Audi. Pierwszym "owocem" współpracy Skody i VW była następca udanej "Favoritki" - model Felicia, później zastąpiona przez Fabię. Dziś Skoda produkuje samochody w Czechach, na Słowacji, Ukrainie, a także w Rosji, Indiach i Chinach. Roczny dochód firmy szacuje się na ponad 700 milionów euro.

Testy samochodów marki Skoda

maluchy Testy samochodów używanych 1 listopada 2020, 06:00

Używane Citroen C3, Fiat Punto, Skoda Fabia, Suzuki Swift i Toyota Yaris: Wytrwałe maluchy

Małe auta to nadal spory fragment rynku motoryzacyjnego. I nie tylko ze względu na ceny. To modele praktyczne, gabarytami prawie dorównały autom klasy Golfa sprzed 30 lat i są nawet bardziej przestronne wewnątrz. Sprawdzamy z czym się wiąże posiadanie Citroena C3, Fiata Punto, Skody Fabii, Suzuki Swifta i Toyoty Yaris.

Skoda Octavia 2.0 TDI Style Testy długodystansowe 31 października 2020, 11:00

100 dni ze Skodą Octavią 2.0 TDI Combi: wyprawa na koniec Polski – TEST

Do naszej redakcji na 100 dni trafiła Skoda Octavia Combi z oszczędnym silnikiem Diesla. W dzisiejszym odcinku relacja z 1500-kilometrowej wyprawy na drugi koniec Polski i z powrotem.

Skoda Octavia Testy długodystansowe 27 października 2020, 11:00

100 dni ze Skodą Octavią 2.0 TDI Combi: Koncepcja wciąż aktualna - TEST

Do tej pory kolejne 3 generacje Skody Octavii, począwszy od reinkarnacji w 1996 roku, były przewidywalną ewolucją, więc nie spodziewałem się, że nowa Octavia może mnie zaskoczyć. Oto pierwszy odcinek wrażeń z naszej 100-dniowej wyprawy w świat Octavii 2.0 TDI Combi.

REKLAMA

Wiadomości dotyczące marki Skoda

Skoda Enyaq iV Founders Edition Wydarzenia 17 listopada 2020, 11:11

Skoda Enyaq iV – tego o niej nie wiesz

Nowy SUV Skoda Enyaq iV jest pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem zbudowanym na platformie MEB. Auto kryje w sobie wiele ciekawostek, jak choćby to, że nie ma biegu wstecznego. Jak to rozwiązano?

Skoda Enyaq iV w komorze klimatycznej Wydarzenia 12 listopada 2020, 10:58

Skoda Enyaq iV testowana w ekstremalnych warunkach

Pustynia i żar lejący się z nieba, a chwilę później wymagające warunki mroźnej alpejskiej nocy. Takim testom poddawany jest nowy elektryczny SUV Skoda Enyaq iV.

Skoda Enyaq iV - wnętrze Wydarzenia 9 listopada 2020, 10:08

Skoda Enyaq iV z opcjami Design Selections

Skoda przedstawia zupełnie nową strukturę wyboru wyposażenia dla nowego elektrycznego SUV-a Enyaq iV. Mowa o opcjach Design Selections, pozwalających na personalizację wnętrza.

REKLAMA