[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
1/2020 Temat numeru SUPERB iV

Hybryda czy hybryda typu plug-in?

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? Oto najważniejsze cechy takich aut.

Jedno jest pewne – przyszłość motoryzacji to samochody elektryczne. Już dziś takie auta zapewniają zasięg 200-400 km na jednym ładowaniu, więc można je polecić kierowcom poruszającym się w mieście, jednak to dopiero nadchodząca rewolucja w budowie akumulatorów może na dobre sprawić, że pojazdy elektryczne staną się pełnoprawny odpowiednikiem aut spalinowych. Zanim to jednak nastanie kierowcy mają do dyspozycji auta hybrydowe i hybrydowe typu plug-in. Jaka jest między nimi różnica?

Samochód hybrydowy jest z definicji napędzany przez układ składający się z jednostki spalinowej i silnika (lub kilku silników) elektrycznego. W samochodzie znajduje się bak paliwa, stanowiący źródło energii dla silnika benzynowego (rzadziej wysokoprężnego) oraz zestaw akumulatorów, które zasilają silnik elektryczny. „Baterie” w klasycznym samochodzie hybrydowym ładują się głównie podczas hamowania i odpuszczania gazu, kiedy poprzez rekuperację energia kinetyczna auta jest zamieniania na prąd elektryczny. Dzięki temu hybrydy mogą być napędzane chwilowo tylko przez silnik elektryczny, ale zasięg wynosi zazwyczaj 1-3 kilometry. Dlatego, w takich samochodach przez większość czasu silnik elektryczny napędza auto wraz ze spalinowym, co sprawia, że spalanie hybryd jest bliższe temu ze zwykłych aut, niż bezemisyjnych aut elektrycznych.