Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
8/2020 Temat numeru Komfortowe fotele

Fotele naszpikowane są techniką

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych.

2020-07-17
Nowoczesne fotele w samochodzie materiały prasowe
Nowoczesne fotele w samochodzie

Dla porządku – temat uprościmy, zajmując się tylko fotelem kierowcy, bo w większości samochodów to właśnie w nim montuje się najwięcej nowoczesnych funkcji. Nie chodzi tylko o podgrzewane siedzisko ani elektryczną regulację, bo to rozwiązania stosowane już, odpowiednio, w latach 60. i 80. ubiegłego wieku. Nad opracowaniem współczesnych foteli pracuje sztab ludzi, bo ważne jest wszystko – od ergonomicznego kształtu, przez piankę, po tapicerkę. Dziś w fotelach montuje się poduszkę bezpieczeństwa, siłowniki pozwalające na elektryczną regulację, układ wentylacji siedziska, elementy składające się na funkcję masażu oraz okablowanie i sterowniki zarządzające pracą wymienionych funkcji. Fotele mają w sobie więcej nowoczesnych urządzeń niż cały samochód sprzed 30 lat, chociaż nie wyglądają jak zaawansowany technicznie element auta. Kilka przykładów.

2 lata i 7 miesięcy – średnio tyle czasu kierowcy spędzają za kierownicą w ciągu całego życia. komfort musi być więc na pierwszym miejscu

 

1. Funkcja masażu

Funkcja ta nie tylko ma za zadanie sprawić kierowcy przyjemność, ale wywołując nacisk na jego plecy rozluźnia mięśnie i poprawia krążenie, a więc zwiększa komfort jazdy. Do masażu są wykorzystywane zamontowane w oparciu (czasem też w siedzisku) niewielkie poduszki (może ich być nawet ponad 20) o pojemności do 100 ml. Uczucie ucisku na plecy powstaje wtedy, gdy poduszki są nadmuchiwane. To zadanie dla niewielkiej sprężarki powietrza (o ciśnieniu ok. 0,5 bara). Poduszki mogą mieć nawet kilka komór, dzięki czemu masaż jest bardziej skuteczny. Lepsze fotele pozwalają na wybór różnych kombinacji masażu, jego rodzaju, częstotliwości i siły, w niektórych można też połączyć masaż z funkcją podgrzewania fotela.

Taką funkcję foteli można spotkać w Skodzie Superb, a także w najnowszej generacji Skody Octavii.

Nowoczesne fotele w samochodziemateriały prasowe
Funkcję masażu w Skodzie uruchamia się przyciskiem przy fotelu

2. Funkcja wentylacji

Jadąc autem wyposażonym w wentylowane fotele, szczególnie w lecie kierowca ma wrażenie, jakby fotel ochładzał jego ciało zimnym powietrzem z klimatyzacji. Ale to tylko złudzenie, fotel ma jedynie wentylację, która jest znacznie prostszym rozwiązaniem – w siedzisku i w oparciu są zamontowane wiatraki napędzane silniczkiem elektrycznym. Zasysają one powietrze spod fotela, bo to jedno z najchłodniejszych miejsc we wnętrzu. W układzie wentylacji nie ma dodatkowych elementów chłodzących. W niektórych kabrioletach i roadsterach wentylatory umieszczone w zagłówku fotela pracują na nieco innej zasadzie – podczas jazdy, gdy dach auta jest złożony, dmuchają na kark kierowcy ciepłym, podgrzewanym elektrycznie powietrzem.

Fotele z wbudowaną wentylacją można mieć w trzech modelach Skody: Octavii, Superbie i Kodiaqu.

Nowoczesne fotele w samochodziemateriały prasowe
Funkcję wentylacji siedziska w Skodzie Octavii uruchamia się na ekranie dotykowym

3. Regulacja

Niemal każde nowe auto jest wyposażone w fotel z funkcją regulacji podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Coraz częściej do takiego podparcia pleców wykorzystuje się nie element mechaniczny, lecz nadmuchiwane poduszki, jak przy funkcji masażu. Z kolei luksusowe i sportowe auta mogą mieć fotele, w których reguluje się ustawienie boczków, tak by dopasować szerokość oparcia i siedziska do postury kierowcy. W tym wypadku również najważniejszą rolę pełnią nadmuchiwane poduszki, umieszczone w boczkach foteli. Najnowocześniejsze auta mają funkcję ich aktywnego nadmuchiwania w zakrętach (jej działanie jest związane z kątem skrętu kół i przyspieszeniem bocznym), aby dać kierowcy dodatkowe podparcie boczne. Nawet bez aktywnych elementów fotele w usportowionych modelach są bardzo mocno wyprofilowane i oferują bardzo skuteczne podparcie boczne – tak jak w przypadku Octavii RS iV.

Nowoczesne fotele w samochodziemateriały prasowe
Nowoczesne fotele w samochodzie

4. Szkielet fotela

Podstawą każdego fotela jest szkielet, którego konstrukcja jest niezwykle mocna, by zapewnić bezpieczeństwo w trakcie wypadku (podczas testów musi wytrzymać chwilowy nacisk 3,5 tony!). Nowoczesne fotele dbają o kierowcę też na wiele innych sposobów – mają boczną poduszkę powietrzną oraz systemy bezpieczeństwa, które w chwili zagrożenia kolizją w okamgnieniu przysuwają zagłówek do głowy kierowcy (zapobiega to urazom karku), ustawiają oparcie pionowo i automatycznie napinają pasy bezpieczeństwa, a nawet nadmuchują dodatkową poduszkę w zewnętrznym boczku fotela, żeby chociaż o centymetr oddalić kierowcę od drzwi podczas uderzenia z boku.

Nowoczesne fotele w samochodziemateriały prasowe
Nowoczesne fotele w samochodzie

Skoda Octavia – ergonomiczne fotele z atestem AGR

Wygodne fotele zaprojektowane zgodnie z wytycznymi lekarzy i wyposażone w nowoczesne funkcje w ostatnich latach przestały być domeną samochodów najdroższych marek. Coraz lepsze rozwiązania można znaleźć dzisiaj w autach popularnych producentów, świetnym przykładem jest Skoda Octavia najnowszej generacji. Ten samochód opcjonalnie może mieć fotele o nazwie ergo seat, które opracowano tak, aby jak najlepiej dopasowywały się do kształtu pleców kierowcy. Ich prozdrowotny kształt jest potwierdzony tzw. atestem AGR przyznawanym od 1995 roku przez niemieckich lekarzy ortopedów w ramach Akcji na Rzecz Zdrowych Pleców. Aby otrzymać taką rekomendację, fotele muszą spełniać wiele wymagań, m.in. mieć czterokierunkową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację długości i pochylenia siedziska, odpowiednio wyprofilowany zagłówek i oparcie w kształcie litery „S”.

Nowoczesne fotele w samochodziemateriały prasowe
Nowoczesne fotele w samochodzie

Wpływ na ocenę foteli ma także to, czy zapewniają kierowcy wygodny dostęp np. do klimatyzacji i ekranu dotykowego. Dodatkową wartością są funkcje poprawiające komfort jazdy, takie jak wentylowane siedziska lub funkcja masażu w oparciu. Wszystkie te wymagania spełniają oczywiście fotele montowane w limuzynach najwyższej klasy, ale też w niektórych modelach popularnych – debiutują one w Octavii, ale z czasem pojawią się też w innych modelach Skody.

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

Większość kierowców kojarzy, że samochody elektryczne można ładować na ogólnodostępnych ładowarka, ale wiedzą też, że tych jest w Polsce nadal niewiele, ale czy są też inne sposoby? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 16/2020

Na przykładzie Skody Enyaq iV, pierwszego samochodu czeskiej marki, który zaprojektowano od podstaw jako auto elektryczne, sprawdzamy jak zbudowane są tego typu pojazdy. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

Konstrukcję samochodu projektuje się tak, żeby ten sam model dało się wyposażyć w różne źródła napędu. Dzięki temu nawet popularne modele mogą być oferowane zarówno w wersji spalinowej, jak i hybrydowej czy elektrycznej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

Skoda Octavia występuje nie tylko w wielu wersjach silnikowych i w kilku odmianach wyposażenia, ale także jako model o bardzo różnym charakterze i zastosowaniu – w rodzinie Octavii znajdziemy modele iV, RS, Scout i wiele więcej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>