[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
1/2020 Temat numeru SUPERB iV

Hybryda czy hybryda typu plug-in?

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? Oto najważniejsze cechy takich aut.

amis 2020-01-27
Skoda Superb iV Skoda Superb iV

Jedno jest pewne – przyszłość motoryzacji to samochody elektryczne. Już dziś takie auta zapewniają zasięg 200-400 km na jednym ładowaniu, więc można je polecić kierowcom poruszającym się w mieście, jednak to dopiero nadchodząca rewolucja w budowie akumulatorów może na dobre sprawić, że pojazdy elektryczne staną się pełnoprawny odpowiednikiem aut spalinowych. Zanim to jednak nastanie kierowcy mają do dyspozycji auta hybrydowe i hybrydowe typu plug-in. Jaka jest między nimi różnica?

Samochód hybrydowy jest z definicji napędzany przez układ składający się z jednostki spalinowej i silnika (lub kilku silników) elektrycznego. W samochodzie znajduje się bak paliwa, stanowiący źródło energii dla silnika benzynowego (rzadziej wysokoprężnego) oraz zestaw akumulatorów, które zasilają silnik elektryczny. „Baterie” w klasycznym samochodzie hybrydowym ładują się głównie podczas hamowania i odpuszczania gazu, kiedy poprzez rekuperację energia kinetyczna auta jest zamieniania na prąd elektryczny. Dzięki temu hybrydy mogą być napędzane chwilowo tylko przez silnik elektryczny, ale zasięg wynosi zazwyczaj 1-3 kilometry. Dlatego, w takich samochodach przez większość czasu silnik elektryczny napędza auto wraz ze spalinowym, co sprawia, że spalanie hybryd jest bliższe temu ze zwykłych aut, niż bezemisyjnych aut elektrycznych.

Kolejnym krokiem w rozwoju hybryd są właśnie tzw. hybrydy typu plug-in. Od klasycznych aut hybrydowych różnią się one w trzech aspektach. Po pierwsze ich akumulatory można ładować z zewnętrznego źródła energii, czyli podłączając samochód do gniazdka (stąd nazwa plug–in właśnie). Dzięki temu kilkukrotnie większe są również akumulatory po to, aby pomieścić większy ładunek energii elektrycznej – więcej prądu oznacza też możliwość zamontowania mocniejszego silnika elektrycznego. W rezultacie samochody hybrydowe typu plug-in zużywają mniej paliwa niż klasyczne hybrydy, mogą pokonać ok. 50-60 km „na prądzie”, czyli bez uruchamiania silnika spalinowego, a także mają lepsze osiągi, bo hybrydy plug-in to bardzo często najmocniejsze odmiany danego modelu.

Oto Superb iV – pierwsza hybryda plug-in Skody

Skoda Superb iV

Jak działa hybryda typu plug-in?

Najważniejszym elementem w takich samochodach, tak samo jak w autach w pełni elektrycznych, jest zestaw akumulatorów. To ich rozmieszczenie w samochodzie wpływa na cechy praktyczne auta oraz wysokość środka ciężkości, natomiast ilość energii elektrycznej jaką zmagazynują wpływa na średnie spalanie, zasięg oraz czas ładowania. Dlatego akumulatory w samochodach typu plug-in są montowane płasko przy podłodze, najczęściej w okolicy tylnej kanapy. Przykładowo w Skodzie Superb iV zestaw akumulatorów może zmagazynować do 13 kWh energii elektrycznej, co podczas pomiarów zgodnych z procedurą WLTP pozwala osiągnąć zasięg do 62 km w trybie zeroemisyjnym. To wystarczająco, aby przez cały dzień poruszać się po mieście bez uruchamiania silnika spalinowego. Dzięki temu parkując nasza hybrydę plug-in pod domem, wracając po całym dniu pracy, możemy osiągnąć średnie zużycie paliwa równe 0 l/100 km.

Skoda Superb iV

Taka cecha „pluginów” sprawia, że na co dzień, jeżeli poruszamy się w mieście, samochód może działać dokładnie tak, jak auto elektryczne. A jeżeli mamy możliwość ładowania akumulatorów w pracy, możemy dzienny zasięg zwiększyć dwukrotnie, bo ładowanie do pełna zajmuje 5 godzin (korzystając ze standardowego gniazdka, np. w garażu czy parkingu podziemnym) lub 3,5 godziny przy użyciu ładowarki „na mieście” lub tzw. wallboxa (domowa ładowarka, można ją kupić wraz z autem) – to oczywiście znacznie krócej niż trwa dzień pracy lub postój auta na noc w garażu. Takich możliwości z oczywistych względów nie dają zwykłe samochody hybrydowe.

Skoda Superb iV

Co równie ważne, hybrydy typu plug-in są wyposażane w mocne silniki elektryczne – w przypadku Skody Superb iV jego parametry to 116 KM i 330 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu samochód nie tylko momentalnie przyspiesza (silnik elektryczny napędza auto równie szybko, bez znaczenia przy jakich obrotach aktualnie pracuje), bo Skoda podaje, że Superb do 60 km/h przyspiesza w 5 sekund, to potrafi również rozpędzić samochód do 140 km/h – pozwala to bez stresu i w trybie zeroemisyjnym poruszać się np. obwodnicami miast czy autostradami. Wkrótce w Skodzie zagości też układ hybrydowy plug-in z mocniejszym silnikiem elektrycznym – osiągnie łączną moc 245 KM i trafi m.in. do Skody Octavii RS.

Skoda Superb iV

Co w przypadku, kiedy nie mamy czasu naładować akumulatora, ale musimy wyruszyć w trasę? Wtedy hybryda typu plug-in nadal działa tak jak każdy inny samochód hybrydowy, czyli do napędu samochodu wykorzystuje zarówno elektrony jak i paliwo. Wybierając tryb hybrydowej, a nie elektrycznej jazdy, pozwalamy, aby układ napędowy tak zarządzał energią z akumulatora, żeby jak najefektywniej wspierać silnik spalinowy. Przy każdy ruszaniu to silnik elektryczny rozpoczyna napędzanie samochodu, w razie potrzeby większej mocy (szybkie przyspieszanie lub wyprzedzanie) silnik spalinowy dołącza się do pracy – wtedy samochód osiąga swoje maksymalne parametry, rozpędzając się do „setki” w 7,7 sekundy i osiągając 224 km/h.

Podczas jazdy zazwyczaj oba silniki napędzają auto (silnik spalinowy jest wspierany elektronami, więc zużywa mniej paliwa niż w zwykłym aucie), ale podczas odpuszczania gazu, hamowania lub jazdy z jednostajna prędkością silnik spalinowy jest wyłączany, a wtedy tylko silnik elektryczny napędza koła. Samochód działa więc podobnie jak klasyczna hybryda i tak samo jak ona odzyskuje energię – podczas każdego hamowania odzyskiwana jest energia i w postaci prądu elektrycznego trafia do akumulatorów; służy ona później właśnie do tego, aby częściej silnik spalinowy mógł być wyłączany.

„Plugin” ma jednak tę przewagę, że nie opiera się tylko na energii z hamowania – w każdej chwili, np. zatrzymując się na lunch, można samochód na chwilę podłączyć do gniazdka, zyskując tym samym kolejne kilometry pokonane bez spalania grama benzyny.

Skoda Superb iV

Po powrocie do domu wystarczy samochód podłączyć do gniazdka lub do ładowarki typu wallbox, aby rano wyruszyć do pracy z pełnymi akumulatorami i do 62 km korzystać z Superba iV jak z samochodu elektrycznego. Według producenta średnie zużycie paliwa może wynieść nawet 1,5 l na 100 km! Jest tak niskie dlatego, że wspomniane ok. 60 km można pokonać bez użycia kropli benzyny, a kolejne kilometry samochód pokonuje w trybie hybrydowym. Oczywiście, im dłużej samochód porusza się tylko w trybie hybrydowym i bez ładowania akumulatorów, tym wyższe będzie średnie spalanie. Jednak infrastruktura drogowa oraz parkingowa rozwija się bardzo szybko, więc w domu, w pracy, parkując pod restauracją czy w galerii handlowej idąc do kina na film, wszędzie możemy hybrydę typu plug-in podłączyć do gniazdka i nadal poruszać się nią jak samochodem elektrycznym. A kiedy trzeba pojechać na narty w Alpy? Jak każdym samochodem wystarczy podjechać na stację, zatankować benzynę i cieszyć się zasięgiem wynoszącym do 930 kilometrów.

Skoda Superb iV

Te wszystkie cechy sprawiają, że dzisiaj hybryda typu plug-in jest najbardziej wszechstronnym rozwiązaniem, bo oferuje bezemisyjną jazdę jak samochód elektryczny oraz inteligentne zarządzanie energię i niskie średnie spalanie w trybie jazdy hybrydowej, a w awaryjnej sytuacji lub podczas dalekiej podróży działa jak każdy inny samochód spalinowy. Co równie ważne – kierowca może sterować pracą układu napędowego (np. wybierając tryby jazdy), ale może tylko uruchomić auto i jechać przed siebie, bo elektronika sama zadba o to, żeby auto poruszało się w optymalnym trybie.

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2020

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2020

Czy dziś lepiej wybrać samochód hybrydowy czy elektryczny, a może jednak coś pomiędzy nimi, czyli hybrydę typu plug-in? czytaj dalej >>