Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
16/2020 Temat numeru Konstrukcja auta elektrycznego

Skoda Enyaq iV – jak zbudowane jest auto elektryczne?

Na przykładzie Skody Enyaq iV, pierwszego samochodu czeskiej marki, który zaprojektowano od podstaw jako auto elektryczne, sprawdzamy jak zbudowane są tego typu pojazdy.

2020-12-17
Skoda Enyaq iV fot. materiały prasowe
Skoda Enyaq iV

Samochody elektryczne na dobre zadomowiły się na rynku czego najlepszym przykładem jest fakt, że nawet marki popularne mają w swojej ofercie takie pojazdy. Wspomniana Skoda Enyaq iV jest drugim – po miejskim Citigo-e iV – samochodem elektrycznym czeskiej marki, ale jednocześnie pierwszym, które od samego początku konstruowano z myślą o napędzie elektrycznym. Dzięki temu samochód stworzono na modułowej platformie MEB, na której powstanie większość "elektryków" w grupie Volkswagena. To oznacza, że Enyaq iV ma nieco inną konstrukcję od klasycznych samochodów z napędem spalinowym. Czym się różnią takie samochody? Jakie korzyści płyną z zastosowania takiej konstrukcji? O tym – poniżej.

 

 

Konstrukcja samochodu elektrycznego

Skoda Enyaq iVmateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

To najważniejszy element auta, ponieważ stanowi dla niego bazę, a jeżeli jakiegoś rozwiązania technicznie nie zaplanowano na etapie projektowania platformy, późniejsza jej modyfikacja jest często niemożliwa. Już ponad 20 lat temu w koncernie Volkswagena opracowano modułową konstrukcję pozwalającą zmontować samochód właśnie z gotowych modułów, co sprawia, że jedna platforma może być wykorzystywana do produkcji wielu różnych samochodów – wystarczy zmienić rozmiar modułów lub odstępy od nich, aby na tej samej bazie stworzyć małe kompaktowe auto praz dużego 7-osobowego SUV-a.

Dzisiaj, kiedy większość producentów samochodów ściga się z czasem, aby opracować gamę nowych samochodów elektrycznych, ponownie z pomocą przychodzi modułowa konstrukcja. W grupie Volkswagena taka baza została nazwana MEB – w oparciu u nią powstanie co najmniej kilkanaście różnych modeli, ale najpewniej nawet więcej. Pierwszym samochodem typu SUV, który wykorzystał taką modułową platformę, jest właśnie Skoda Enyaq iV, co dla Skody jest nie lada nobilitacją.

Akumulatory litowo-jonowe

Skoda Enyaq iVmateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

Modułowa konstrukcja pozwalająca stworzyć samochody elektryczne od podstaw zaprojektowana jest tak, że nie jest możliwe wykorzystanie jej do stworzenia aut z silnikiem spalinowym – nie ma tutaj miejsca na duży zespół silnika i skrzynii biegów, nie ma miejsca na wał napędowy, ani przestrzeni przeznaczonej na montaż zbiornika paliwa. Zamiast tego jest niewielki silnik elektryczny zamontowany przy tylnej osi (!) zespolony z przekładnią o stałym przełożeniu (tzw. jednobiegowa), a pomiędzy osiami znalazło się miejsce na zestaw akumulatorów.

Akumulatory są jednak wpasowane płasko w podłodze auta, więc pasażerowie nie odczuwają ich obecności tak, jak np. w hybrydzie, kiedy akumulatory muszą zostać „upchane” w nieforemną przestrzeń pierwotnie zaplanowaną dla zbiornika paliwa. To pierwsza zaleta, a druga – akumulatory to najcięższy element auta elektrycznego, a więc umieszczone bardzo nisko sprawiają, że obniża się środek ciężkości całego auta (jest niższy niż w autach sportowych!), a samochód prowadzi się jak po szynach. Dzięki nowoczesnej konstrukcji wada, jaką miałyby akumulatory, przemieniono w zaletę.

Silnik lub silniki elektryczne

Skoda Enyaq iVmateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

A co z silnikiem? Umieszczenie silnika na tylnej osi ma wiem zalet, m.in. zapewnia świetna trakcję tylnych kół, bo podczas przyspieszania masa auta „wirtualnie” przesuwa się do tyłu, więc przednie koła trasą docisk do nawierzchni, a tylne go zyskują. W zwykłym aucie z silnikiem spalinowym takie jego umiejscowienie jest dziś niemożliwe (poza autami sportowymi), ponieważ układ napędowy zabiera za dużo miejsca – silnik elektryczny jest jednak znacznie mniejszy, a do pracy potrzebuje zauważalnie mniej osprzętu.

To sprawia, że kabina pasażerska jest większa, a bagażnik bardziej pojemny, niż w porównywalnych samochodach spalinowych – dzięki wspomnianej platformie MEB stworzono samochód wg. sztuki budowania „elektryków”, a więc na podzespoły przygotowano tylko tyle miejsca ile rzeczywiście jest potrzebne, a w tych miejscach, gdzie w autach spalinowych znajdują się elementy układu napędowego, wygospodarowano dodatkową przestrzeń dla pasażerów. Idealnym przykładem jest np. brak wału napędowego i tunelu środkowego, a więc podłoga w aucie jest płaska i z tyłu komfortowo usiądzie piąty pasażer.

Napęd na cztery koła

Skoda Enyaq iVmateriały prasowe
Skoda Enyaq iV

W topowych odmianach Skody Enyaq iV (takich jak 80x iV i RS iV) w samochodzie znajda się dwa silniki elektryczne – jeden na przedniej, a drugi na tylnej osi. Nie są one oczywiście połączone wałem napędowym, więc każdy silnik napędza tylko jedną oś, jednak stosunek rozdziału siły napędowej, piekielnie ważny np. podczas pokonywania zakrętów, na szutrowej nawierzchni czy podczas poślizgu, ustalany jest przez komputer sterujący. Taki moduł zarządzający praca układu napędowego setki razy na sekundę sprawdza dziesiątki parametrów, co pozwala podjąć błyskawiczne decyzje, a „polecenia” płyną do silników impulsem elektrycznym, czyli znacznie szybciej niż za sprawą obracającego się metalowego wału napędowego.

Samochód elektryczny to więc nie zwykłe auto, ale z silnikiem wykorzystującym inne „paliwo” – to całkowicie nowa historia, bo chociaż Enyaq iV wygląda jak nowoczesny SUV, to technicznie jest to pojazd bardziej zaawansowany technicznie do spalinowych modeli.a

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

Większość kierowców kojarzy, że samochody elektryczne można ładować na ogólnodostępnych ładowarka, ale wiedzą też, że tych jest w Polsce nadal niewiele, ale czy są też inne sposoby? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 16/2020

Na przykładzie Skody Enyaq iV, pierwszego samochodu czeskiej marki, który zaprojektowano od podstaw jako auto elektryczne, sprawdzamy jak zbudowane są tego typu pojazdy. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

Konstrukcję samochodu projektuje się tak, żeby ten sam model dało się wyposażyć w różne źródła napędu. Dzięki temu nawet popularne modele mogą być oferowane zarówno w wersji spalinowej, jak i hybrydowej czy elektrycznej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

Skoda Octavia występuje nie tylko w wielu wersjach silnikowych i w kilku odmianach wyposażenia, ale także jako model o bardzo różnym charakterze i zastosowaniu – w rodzinie Octavii znajdziemy modele iV, RS, Scout i wiele więcej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>