Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda
Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. Dobrym przykładem jest nowa Skoda Octavia RS.

Kiedy samochody hybrydowe pojawiły się na rynku kilkanaście lat temu większość kierowców, szczególnie fanów szybkich aut, kpiło z tego rodzaju aut. Pewnie słusznie, bo pierwsze modele hybrydowe były dalekie od ideału. Od tego czasu technika poszła na przód, silniki elektryczne mają dziś niemal nieograniczoną moc, systemy odzyskiwania energii są bardziej skuteczne, a akumulatory mogą zmagazynować znacznie więcej energii elektrycznej. Czy więc dzisiaj nadal sąsiedztwo słów „sport” i „hybryda” tak bardzo kłuje w oczy?
Najszybsze i najmocniejsze samochody świata są dzisiaj w większości hybrydami. Osiągają 900, 1300, a nawet 1700 KM i pobijają wszelkie możliwe rekordy. Takich parametrów nie da się osiągnąć jedynie za pomocą silnika spalinowego, dlatego wspiera się go jednym, dwoma, a czasem i czterema silnikami elektrycznymi. Warto również zwrócić uwagę na samochody wyczynowe, które zostały albo lada chwila zostaną zelektryfikowane. Bolidy Formuły 1 już od 6 lat są hybrydami, topowe samochody startujące w słynnym wyścigu 24h Le Mans już dawno mają hybrydowe układy napędowe, a podobny los czeka niedługo auta rajdowe klasy WRC.
Dziś nie brakuje szybkich drogowych samochodów hybrydowych – wiele jest tego typu aut sportowych, limuzyn czy SUV-ów. Teraz pojawiają się nawet pierwsze usportowione auta kompaktowe. Skoda Octavia RS jest właśnie przykładem takiego samochodu, bo poza 245-konną benzynową odmianą i 200-konna wysokoprężną, będzie dostępna także jako hybryda typu plug-in. Taki samochód otrzyma w nazwie dopisek iV, który towarzyszy wszystkim samochodom hybrydowym i elektrycznym Skody.

Octavia RS niezależnie od wersji ma zadziorną stylizację, powiększone wloty powietrza w zderzakach, duże obręcze kół, niewielką lotkę na pokrywie bagażnika i dwie końcówki wydechu. We wnętrzu natomiast znajdziemy nie dwu-, ale trzyramienną kierownicę z czerwonymi przeszyciami, głębokie fotele zintegrowane z zagłówkiem, a także funkcje zmiany trybów jazdy zmieniająca charakterystykę pracy m.in. amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia.