Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
2/2020 Temat numeru Octavia RS iV

Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Coraz większa liczba samochodów o wysokich osiągach jest napędzana hybrydowymi układami napędowymi. Dziś ta technika pojawia się nawet w usportowionych kompaktach. Dobrym przykładem jest nowa Skoda Octavia RS.

2020-03-05
Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda materiały prasowe
Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Kiedy samochody hybrydowe pojawiły się na rynku kilkanaście lat temu większość kierowców, szczególnie fanów szybkich aut, kpiło z tego rodzaju aut. Pewnie słusznie, bo pierwsze modele hybrydowe były dalekie od ideału. Od tego czasu technika poszła na przód, silniki elektryczne mają dziś niemal nieograniczoną moc, systemy odzyskiwania energii są bardziej skuteczne, a akumulatory mogą zmagazynować znacznie więcej energii elektrycznej. Czy więc dzisiaj nadal sąsiedztwo słów „sport” i „hybryda” tak bardzo kłuje w oczy?



Najszybsze i najmocniejsze samochody świata są dzisiaj w większości hybrydami. Osiągają 900, 1300, a nawet 1700 KM i pobijają wszelkie możliwe rekordy. Takich parametrów nie da się osiągnąć jedynie za pomocą silnika spalinowego, dlatego wspiera się go jednym, dwoma, a czasem i czterema silnikami elektrycznymi. Warto również zwrócić uwagę na samochody wyczynowe, które zostały albo lada chwila zostaną zelektryfikowane. Bolidy Formuły 1 już od 6 lat są hybrydami, topowe samochody startujące w słynnym wyścigu 24h Le Mans już dawno mają hybrydowe układy napędowe, a podobny los czeka niedługo auta rajdowe klasy WRC.

Dziś nie brakuje szybkich drogowych samochodów hybrydowych – wiele jest tego typu aut sportowych, limuzyn czy SUV-ów. Teraz pojawiają się nawet pierwsze usportowione auta kompaktowe. Skoda Octavia RS jest właśnie przykładem takiego samochodu, bo poza 245-konną benzynową odmianą i 200-konna wysokoprężną, będzie dostępna także jako hybryda typu plug-in. Taki samochód otrzyma w nazwie dopisek iV, który towarzyszy wszystkim samochodom hybrydowym i elektrycznym Skody.

Skoda Octavia RS iVmateriały prasowe
Skoda Octavia RS iV

Octavia RS niezależnie od wersji ma zadziorną stylizację, powiększone wloty powietrza w zderzakach, duże obręcze kół, niewielką lotkę na pokrywie bagażnika i dwie końcówki wydechu. We wnętrzu natomiast znajdziemy nie dwu-, ale trzyramienną kierownicę z czerwonymi przeszyciami, głębokie fotele zintegrowane z zagłówkiem, a także funkcje zmiany trybów jazdy zmieniająca charakterystykę pracy m.in. amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia.

Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda materiały prasowe
Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Najważniejsze jest jednak to co pod maską. Hybrydową Octavię RS iV napędzają silnik benzynowy 1.4 TSI oraz jednostka elektryczna, które łącznie wytwarzają 245 KM. To o 41 KM więcej niż w standardowej wersji hybrydowej Octavii iV, która ma 204-konny układ napędowy. Łączna moc zespołu napędowego nie jest jednak największą zaletą samochodu. Octavia RS iV wykorzystuje najlepsze cechy takich napędów, co oznacza m.in. błyskawiczną reakcję na wciśnięcie gazu – to dlatego, że silnik elektryczny napędza koła z maksymalną siłą już od momentu wciśnięcia pedału gazu i zapewnia dobre przyspieszenie zanim silnik spalinowy na dobre zabierze się do pracy. Sprawia to, że Octavia RS iV będzie subiektywnie bardziej dynamiczna niż wskazują na to dane techniczne, gdzie przyspieszenie do 100 km/h w 7,3 sekundy jest nieco gorszym wynikiem niż spalinowej wersji.

Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda materiały prasowe
Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Mimo wyższej masy własnej, związanej z obecnością akumulatorów na pokładzie, samochody te mają więcej zalet niż wad. Są wśród nich te związane z osiągami (wysoka moc zespołu napędowego, świetna reakcja na gaz), ale i te zapewniające niskie zużycie paliwa – dzięki temu, że samochód może pokonać do 60 km w trybie elektrycznym, czyli bez uruchamiania silnika spalinowego, średnie zużycie paliwa może wynieść 2-3 litry na 100 km. Skoda nie udostępniła jeszcze pełnych danych technicznych auta, ale Octavia RS iV powinna spalać niewiele większą ilość benzyny niż większy i nieco słabszy Superb – jego hybrydowa odmiana plug-in zużywa tylko 1,5 l/100 km! Tak niski apetyt na paliwo w samochodzie ze sportowymi aspiracjami jest nieosiągalny dla aut z silnikami benzynowymi.

Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda materiały prasowe
Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Hybryda typu plug-in jest najbardziej oszczędna wtedy, gdy regularnie doładowuje się akumulatory z gniazdka, czyli podczas codziennej jazdy w mieście. To sprawia, że jej pojawienie się w ofercie Skody skutecznie uzupełnia gamę Octavii RS. Akumulatory w Octavii można ładować w domu lub z ładowarek „na mieście” – podłączając auto do zwykłego gniazdka jego akumulator uzupełnimy do pełna w około 5 godzin, czyli przez noc lub w trakcie pracy.

Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda materiały prasowe
Skoda Octavia RS iV – usportowiona hybryda

Skoda Octavia RS iV wygląda równie zadziornie co najszybsza, benzynowa odmiana modelu, przy tym daje możliwość poruszania się tylko dzięki energii elektrycznej i z pewnością będzie imponowała reakcją układu napędowego na gaz. To powinno wystarczyć, aby zachęcić do jej wyboru kierowców poruszających się głównie w mieście.

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2021

SUV-y są modne i całkiem praktyczne, ale nie wszyscy przecież chcą jeździć SUV-ami. Nie mniej stylowe, a równie uniwersalne może być kombi z podwyższonym prześwitem – takie jak Octavia Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2021

Skoda już od 17 lat współpracuje z TOPR-em i dostarcza ratownikom samochody. Tym razem, po raz pierwszy, trafiły do nich auta o napędzie elektrycznym – Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2021

Przyjęło się, że samochody elektryczne sprawdzają się jedynie w mieście, jednak najnowsze modele potwierdzają, że to nie do końca prawda. Widać to na przykładzie Skody Enyaq iV. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2021

Większość kierowców kojarzy, że samochody elektryczne można ładować na ogólnodostępnych ładowarka, ale wiedzą też, że tych jest w Polsce nadal niewiele, ale czy są też inne sposoby? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>