REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda
13/2020 Temat numeru Hybrydowa Octavia RS

Skoda Octavia RS iV – z mocą dwóch silników

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM.

2020-10-28
Skoda Octavia RS iV Materiały prasowe
Skoda Octavia RS iV

Każda generacja Skody Octavii miała swoją topową, czyli najszybszą i najmocniejszą odmianę RS. Pierwszy taki model pojawił się już w 2002 roku. Szybką Octavie początkowo oferowano tylko z silnikiem benzynowym, z czasem do oferty dołączył diesel, a także przekładnia dwusprzęgłowa czy napęd na cztery koła. Dzisiaj, kiedy chwilę temu zadebiutowała Octavia RS czwartej generacji – do wyboru jest jeszcze więcej modeli. Samochód dalej oferowany jest w wersji benzynowej (2.0 TSI, 245 KM), z mechaniczną lub dwusprzęgłową przekładnią, a także z silnikiem Diesla (2.0 TDI, 200 KM), do wyboru, z napędem na przednie lub na cztery koła. Do tego dochodzi wybór pomiędzy nadwoziem liftback i kombi. Największą nowością jest jednak napęd hybrydowy typu plug-in – Octavia RS iV ma silniki benzynowy i elektryczny i zestaw akumulatorów litowo-jonowych, a łączna moc takiego układu to 245 KM. Co jeszcze trzeba wiedzieć o tej hybrydowej odmianie?


 

Po pierwsze – to najbardziej ekonomiczny model w historii usportowionych modeli marki. Dzięki połączeniu silnika spalinowego i elektrycznego powstał układ hybrydowy, który może pochwalić  się średnim zużyciem paliwa na poziomie 1,2 l/100 km. To rewelacyjny wynik, który w dodatku został osiągnięty w bardzo rygorystycznej procedurze WLTP. Jak to bywa w przypadku hybryd typu plug-in, aby spalanie pozostało na tak radykalnie niskim poziomie, trzeba regularnie ładować akumulatory. Nie powinno to jednak stanowić problemu, bo hybrydy plug-in można bez trudu naładować w domu, ze zwykłego gniazdka – takie ładowanie potrwa około 5 godzin. Można skorzystać też z domowej ładowarki typu wallbox, wtedy naładowanie do pełna akumulatora będzie trwało jedynie 3 godziny.

Skoda Octavia RS iVmateriały prasowe
Skoda Octavia RS iV

Kolejną ważną cechą hybrydowego modelu jest fakt, że takim samochodem możemy poruszać się na co dzień w trybie elektrycznym, czyli bez hałasowania i bez emisji dwutlenku węgla. Jeżeli poruszamy się na dystansie około 50 km dziennie silnik spalinowy pewnie nawet nie musi być uruchamiany, a więc usportowioną Octavią poruszamy się jak samochodem elektrycznym, płacąc za jazdę tylko tyle, ile kosztuje naładowanie akumulatorów w domu, czyli około 5 złotych. Nie ma tez obaw, że w trybie elektrycznym samochód jest zawalidrogą – silnik elektryczny wytwarza 116 KM, więc auto ochoczo nabiera prędkości, a maksymalna prędkość w tym trybie to 130 km/h, więc wystarczy do sprawnego poruszania się obwodnicami miasta.

Skoda Octavia RS iVmateriały prasowe
Skoda Octavia RS iV

Jeżeli jednak chcemy wykorzystać pełen potencjał samochodu, wystarczy wcisnąć gaz do podłogi – wtedy automatycznie układ hybrydowy uruchomi do pracy obie jednostki napędowe, co pozwoli wykrzesać z samochodu maksymalne osiągi. Te są godne usportowionego kompaktu – do 100 km/h Octavia RS iV przyspiesza w 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Przyznać trzeba, że wersja benzynowa Octavii RS będziesz szybsza, mimo równie wysokiej mocy maksymalnej, a to dlatego, że hybryda jest nieco cięższa. Jednak hybryda wygrywa pod względem subiektywnych osiągów. Jest tak dlatego, że silnik elektryczny daje z siebie wszystko jeszcze zanim silnik spalinowy na dobre zabierze nie do pracy – dzięki temu samochód przyspiesza ochoczo od najniższych obrotów. To cecha, którą nie mogą wyróżnić się wszystkie samochody z turbodoładowanym silnikiem benzynowym.

Skoda Octavia RS iVmateriały prasowe
Skoda Octavia RS iV

Kolejnym ważnym aspektem w nowej Skodzie Octavii RS iV jest prowadzenie. Samochód ma usztywnione zawieszenie, mocniejsze hamulce i obniżony środek ciężkości, a więc prowadzi się jak po sznurku w szybkich łukach. Co więcej, Octavia RS iV może być opcjonalnie wyposażona w aktywne zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia – ich charakterystykę pracy można dowolnie zmieniać na ekranie dotykowym, służy do tego suwak, dzięki czemu możemy płynnie ustawiać prace amortyzatorów na bardziej sztywną lub bardziej komfortową. Dzięki temu samochód można dostosować do własnych preferencji.

Skoda Octavia RS iVmateriały prasowe
Skoda Octavia RS iV

Po wybraniu najbardziej sportowego trybu jazdy samochód staje się bardzo precyzyjny w zakrętach i błyskawicznie reaguje na komendy kierowcy. Ten czuje się pewnie prowadząc Octavię RS iV, ponieważ samochód ma kubełkowe fotele, które dobrze podtrzymują ciało w zakrętach, świetnie leżącą w dłoniach trójramienna kierownicę i łatwy do wyczucia pedał hamulca, co nie jest standardem w samochodach hybrydowych plug-in, w których za pierwsza fazę hamowania odpowiada silnik elektryczny.

Skoda Octavia RS iVmateriały prasowe
Skoda Octavia RS iV

Na koniec kilka słów o wyglądzie. Octavia RS iV prezentuje się równie atrakcyjnie co pozostałe warianty usportowionej Octavii, jedynym elementem, który wyróżnia model hybrydowy jest dodatkowa klapka umieszczona na nadkolu – tutaj podłącza się przewód do ładowania. Poza tym Octavia RS iV ma równie agresywnie stylizowane zderzaki, duże obręcze kół w ciekawym wzorze, czerwone zaciski hamulcowe, dwie końcówki układu wydechowego, delikatną lotkę na pokrywie bagażnika czy w końcu – słynne już oznaczenia RS. We wnętrzu, jak wspomnieliśmy, najbardziej wyróżniają się głębokie fotele zintegrowane z zagłówkiem, a także trójramienna kierownicą i tapicerka, obszyta dookoła kontrastową czerwoną nicią. Sportowo i elegancko jednocześnie.

Skoda Octavia RS iVmateriały prasowe
Skoda Octavia RS iV

Tak agresywnie wyglądający samochód hybrydowy to rzadkość, tak ekonomiczny samochód usportowiony – to również nietypowe zjawisko. Skoda Octavia RS iV sprytnie połączyła w sobie dwa światy, dzięki czemu idealnie sprawdzi się zarówno w mieście, podczas codziennych dojazdów do pracy, jak i podczas szaleńczej jazdy krętą drogą.

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2021

Chociaż to zaskakujące, nie każdy kierowca chce jeździć SUV-em – dla takich osób stworzono uterenowione kombi. W ofercie Skody znajdziemy dwa modele tego typu: Octavię i Superba Scout. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 04/2021

Co wyjdzie z połączenia mocnego napędu hybrydowego oraz sportowo wyglądającej wersji stylistycznej? Powstanie taki samochód jak Skoda Superb iV Sportline – dziarsko stylizowany, ekonomiczny i szybki, a przede wszystkim wygodny samochód. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 03/2021

Samochody hybrydowe typu plug-in są pomostem między autami spalinowymi i elektrycznymi. Przykładem takiego auta jest Skoda Octavia iV, która jakby przypadkiem – jest jedną z najbardziej komfortowych odmian tego modelu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 02/2021

Fabia z jednej strony jest dziś najmniejszym i najtańszym samochodem Skody, z drugiej jednak – jest jeszcze bardziej przestronna, ma nowocześniejsze wyposażenie i atrakcyjną stylizację. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 01/2021

Historia czeskiej marki ma już 125 lat i niemal od początku jest związana z rywalizacją – rajdy i wyścigi wygrywały najpierw motocykle i automobile, potem współczesne samochody. Opisujemy te, które najbardziej zapisały się w pamięci kibiców. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 16/2020

Na przykładzie Skody Enyaq iV, pierwszego samochodu czeskiej marki, który zaprojektowano od podstaw jako auto elektryczne, sprawdzamy jak zbudowane są tego typu pojazdy. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 15/2020

Skoda Octavia występuje w wielu wersjach różniących się poziomem wyposażenia i stylizacją, a nowa odmiana Scout jest najbardziej wszechstronną z nich – auto jest dynamiczne, bogato wyposażone i ma zdolności do jazdy poza asfaltem. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 14/2020

Elektryczny SUV Skody może występować w kilku wersjach różniących się stylizacją wnętrza – ich kolory i wzornictwo nawiązują do popularnych nurtów w wykończeniu wnętrza domu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 10/2020

Konstrukcję samochodu projektuje się tak, żeby ten sam model dało się wyposażyć w różne źródła napędu. Dzięki temu nawet popularne modele mogą być oferowane zarówno w wersji spalinowej, jak i hybrydowej czy elektrycznej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 09/2020

Skoda Octavia występuje nie tylko w wielu wersjach silnikowych i w kilku odmianach wyposażenia, ale także jako model o bardzo różnym charakterze i zastosowaniu – w rodzinie Octavii znajdziemy modele iV, RS, Scout i wiele więcej. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 08/2020

Fotele w samochodzie nie służą jedynie do siedzenia. Wraz z rozwojem techniki są wyposażane w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań – mają funkcje masażu, wentylacji i aktywnie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 07/2020

Nowa Skoda Octavia ma nowoczesne wyposażenie, które dotąd kojarzyło się głównie z samochodami luksusowymi. Wśród nich m.in. ergonomiczne fotele z funkcją masażu i wentylacji. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 06/2020

Dziś niemal każdy producent oferuje auta z napędem hybrydowym plug-in. Nie tylko zwykłe modele, ale również usportowione. Jaką korzyść daje hot hatchowi wsparcie elektronów? czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 05/2020

Kiedyś samochód miał co najwyżej klakson czy wycieraczki, dziś naszpikowany jest elektrycznymi odbiornikami i czujnikami, przez co pod skórą ma kilka kilometrów okablowania. czytaj dalej >>